יום חמישי ד' באייר תשע"ח
מהו איסור 'שטרי הדיוטות'?
חכמינו ז"ל אסרו לקרוא בשבת שטרי חוב ורישומי חשבונות כספיים, ואיסור זה מכונה 'שטרי הדיוטות'. ונחלקו ראשונים בטעם האיסור: יש אומרים שבקריאה זו עוברים על איסור 'ממצוא חפצך', שפירושו שלא יעסוק אדם בעסקי חולין בשבת; ויש אומרים שקיים חשש כי במהלך הקריאה ימחק הקורא חלק מהכתוב, כדרך אדם הקורא בשטרותיו ובחשבונותיו בימות החוֹל.
שני טעמים אלו נפסקו להלכה; ולכן, אסור לקרוא בשבת כל כתב העוסק בעסקי חולין, כגון מודעות מסחריות; וכן אסור לקרוא כל רשימה שבימות החול עשוי אדם למחוק חלק ממנה במהלך קריאתו, ואף אם אין בה עסקי חולין, וכגון רשימת אורחים לסעודה.
[שו"ע שז, יב-יג, ומשנ"ב נ-נא; ביאורים ומוספים דרשו, 54 ו־56]
האם מותר לקרוא בשבת מודעה על מכירת ספרי קודש?
בנוסף לאיסור 'שטרי הדיוטות', אסרו חכמים לקרוא גם כתבים שאין בהם איסור 'ממצוא חפצך' ואין בהם חשש למחיקת הכתוב במהלך הקריאה, וזאת מחשש שעל ידי קריאה זו ימָּשכו לקרוא בשטרי הדיוטות. וכתבים שיש בקריאתם צורך הגוף, או צורך מצוה, אינם בכלל איסור זה; ומותר אף לקרוא מודעות בעניין מכירת חפצי מצוה, אך אין לקרוא את המחירים המצוינים בהן.
ואיסור קריאת שטרי הדיוטות, וכן הכתבים האסורים מחשש שמא יקראו בשטרי הדיוטות – הוא אף כשאינו קורא בפיו את הכתוב, אלא מעיין בו בלבד; וכן אסור לעיין בכתבים האסורים אף אם יודע את תוכנם בעל פה, וקורא בהם שלא לצורך כלל.
[שו"ע שז, יב-יג, משנ"ב מז, נג ו־נד, ושעה"צ נד; ביאורים ומוספים דרשו, 50; וראה עוד בשעה"צ שם]
האם מותר לגבאי לקרוא בשבת ברשימת העולים לתורה?
על פי כל האמוּר, רשימה שאדם עשוי למחוק חלק ממנה במהלך קריאתו, העוסקת בצורכי מצוה, וכגון רשימת אורחים המוזמנים לסעודת מצוה, או רשימת העולים לתורה – האיסור לקוראה בשבת הוא רק מחשש שהקורא ימחק חלק ממנה במהלך הקריאה.
ולכן, באופנים הבאים מותר לקרוא רשימה כזו: א. כאשר הקורא אינו רשאי למחוק מאומה, וכגון מלצר הקורא ברשימת האורחים המוזמנים לסעודה. ב. יש אומרים שכאשר הקריאה מתבצעת בנוכחות 'שומר', שיזכיר לקורא את איסור המחיקה במידה ויתכונן למחוק, מותר לקרוא; ויש אומרים שרצוי שיקרא מי שאין בידו למחוק, מאשר לקרוא בנוכחות שומר.
[משנ"ב שז, מז; ביאורים ומוספים דרשו, 48; וראה שם עוד לענין רשימת העולים לתורה]