יחיאל סבר
שעת לילה, אור יקרות בוקע מהיכלה הגועש בריתחא דאורייתא של ישיבת גרודנא. קולות הריתחא דאורייתא נשמעים למרחוק.
שבילי מושב באר יעקב בו שוכנת הישיבה, רטובים עדיין מהגשם האחרון. אווירה פסטורלית מלווה את המולת הלימוד של מאות הבחורים.
ראש הישיבה, הגאון רבי צבי דרבקין שליט"א, חבר מועצת גדולי התורה, ספון בחדר לימודו. בחוץ שורר קור עז, אולם בחדרו של מרן ראש הישיבה שליט"א בוערת אש התורה ומחממת את כל השוהים במחיצתה.
ימים קשים עוברים על בית ישראל. מוטציות שונות משתוללות ללא הפוגה, צרות וקשיים, התמודדויות וניסיונות ניצבים בפתחם של רבים. לעת כזאת ביקשנו להתחמם לאישו הגדולה של ראש הישיבה שליט"א ולקבל את עצותיו והדרכותיו המאירות בדעת התורה הקדושה, כיצד להתחזק ולהתרומם.
"להתבונן"
לצערינו שומעים לעיתים על התמודדויות שונות מבית ומחוץ, קשיים, כיצד מתחזקים וכיצד מרוממים את הילדים?
פניו של מרן ראש הישיבה שליט"א קורנות: "אמונה וביטחון! להתבונן בחסדים העצומים שיש לנו מהבורא בכל דבר.
"בן אדם, איך שהוא מורכב: כמה מיליארדים של תאים, והכל עובד ועובד ב"ה, וכל תא שעובד זה חסד ד'. עלינו להתבונן בחסדי השם העצומים שמרעיף עלינו הבורא וכך שאר הדברים כבר יהפכו להיות לא משמעותיים.
"להתרכז בחסדי ד', להתבונן בחסדי ד'. על ידי שיתבונן בחסדים הגדולים יראה שאין לזה גבול וקץ. כמו שה'מסילת ישרים' אומר, שגם העני, כל אחד, אם יתבונן במצבו הוא יראה כמה חסד ד' מלווה אותו בכל מצב".
ישנם מצבים קשים בהם נדמה שקשה לראות את הטוב, חלילה.
"אפילו במצבים הכי קשים רואים נקודות מסוימות שזה הכל בהשגחה, הקב"ה לנו מראה את ההשגחה. גם במקום שהמשפט הכי קשה, אפשר למצוא שם נקודות של אור ומהנקודות הללו אנו רואים שהקב"ה איתנו.
"חז"ל אומרים אצל יוסף הצדיק שהקב"ה הראה לו השגחה מיוחדת, גם במכירתו להיות עבד היו הקונים שלו עם בשמים. נחשוב רגע, אדם שהולך להימכר להיות עבד מהי משמעות הריח של הבשמים בדרך? אלא מה שהוא ראה כאן שהקב"ה נתן לו את הבשמים, ואם את זה הקב"ה שלח לי, סימן שהקב"ה איתי כאן בכל מה שמתרחש, גם המשפט זה הבורא עולם, וכך האדם מתחזק שהוא מושגח. אדם שהוא מושגח על ידי בורא עולם זה צריך לרומם אותו. אדם יכול למצוא בכל מצב את הנקודות שרואים שם השגחה".
ישנם בחורים צעירים וגם מבוגרים שנמצאים ב'משבר', מהי עצת ראש הישיבה שליט"א לזה?
"בא אלי אחד ואמר שהוא ב'משבר', אמרתי לו, מה במשבר, כל יום תשב ותקרא עשרה פרקי תהילים ולאחר אמירת התהילים תבקש על רוחניות מהקב"ה, כדבר בן אל אביו, ומקובלנו שבקשה על רוחניות נענית. תבקש ממנו שאתה רוצה להתקרב ולהתחזק.
"להתפלל זו הסגולה הכי טובה, אדם יקח זמן מסוים ויאמר: עכשיו אני הולך להתפלל על חיזוק ולומר עשרה פרקי תהילים ואז לבקש את הקבלה, וכפי שאמרנו, יש לנו קבלה שהבקשות על רוחניות נענות ב"ה".
איך מעבירים לילדים את מסרי החיזוק העצומים עליהם מעורר מרן ראש הישיבה שליט"א?
"צריך לחזק את הילדים באמונה, להתבונן בחסדי השם. להתבונן בבריאה, בעוצמתה, בגדלותה, בגודלם של הכוכבים, וגם להיכנס עימהם לפרטים בדברים הקטנים, כפי שאמרנו: היודעים אתם ממה מורכב האדם? ממאה מיליארד תאים האדם בנוי! וכל תא יש בו מאה מיליארד קישורים. יש לנו מושג מה זה נקרא בן אדם? מה זה ההרכב של האדם? ויש עוד איברים, לב, ריאות וכבד וכולם עובדים בכזאת הרמוניה בחסדי השם.
"אם האדם היה מסתכל ומתבונן בזה, הוא היה ממש מתפעל! אלא מה, האדם חי את חייו השוטפים ולא מתבונן, וזו הבעיה, חיים כמו ישנים, קמים ורעבים ואוכלים, ולא מתבוננים.
הבט נא רק על המזון שהקב"ה נותן לנו, כל כך הרבה מיני טעמים ופירות. הרי לצורך קיום האדם יכול היה הקב"ה לברוא לחם בלבד ובזה יאכלו להתקיים. מה צריך יותר?! הקב"ה נתן לנו כל מיני פירות וירקות וכל מיני טעמים וצבעים, איזה חסד, איזה מתנות שהקב"ה נותן לנו!".
איך מחנכים את הילדים למידות טובות?
"זה תלוי בהורים, אם להורים יהיה מידות טובות והתנהגות טובה, כך יהיה עם הילדים. הילדים רואים, זה הכל".
מאיזה גיל צריך לחנך לזה?
"אחד שאל את מרן ה'חפץ חיים' זיע"א מאיזה גיל צריכים להתחיל לחנך. אמר לו ה'חפץ חיים': חמש שנים לפני שהילד נולד!"
האם גם בגיל מבוגר אנו יכולים לחנך את עצמינו למידות טובות?
"זה קשה מאוד, קשה באמת. רואים את זה בכל מקום, גם אצל בחורים, אם הבית מחונך הילדים באים מחונכים. לאחר מכן, בגיל מבוגר, אפשר לדבר כמו אל הקיר, זה כלום. איך שהאדם כבר בנוי כך הוא יתנהג, כמעט ולא יועילו שיחות ושום דבר. מדברים על זה אבל ההשפעה כבר שונה".
באילו נקודות לחנך את הילדים מקטנות?
"התנהגות והליכות. יש לחנך את ילדים לסדר, לניקיון, למנטשקיי'ט".
מדוע כל כך חשוב לחנך לסדר וניקיון?
"העניין של סדר וניקיון, עדינות הנפש מחייבת שיהיה סדר, זה חשוב. כאן בישיבה יש ב"ה שם של מידות. אמר לי מישהו הגדרה, 'האברכים של גרודנא בנויים'. ברוך ד'. לומדים טוב, והמידות טובות, האחד תלוי בשני.
"היינו פעם בקעמפ עם בני הישיבה והיה כתוב שם במקום שהותנו בקמפ, 'לעולם יהיה אדם'. אחד עשה ביקורת כזאת ואמר: 'אה, לעולם יהיה אדם' כתבו ואילו את המילים 'ירא שמים' השמיטו. אמרתי לו, זה לא כך. מה שכתוב כאן נכון מאוד. קודם יהיה אדם, לפני שאתה מדבר על יראת שמים צריך להיות מענט'ש. זה האל"ף-בי"ת. מפני שאם הוא אינו אדם, גם יראת השמים שלו אינה שווה".
מהי הדרך לחנך את הילדים והתלמידים?
"לדבר, ילד שומע וקולט ומבין מה שמדברים אליו ובעיקר הדוגמא האישית שהוא רואה. לא לצעוק ולא להכריח ולא להעניש, אלא למצוא את הנוסחה הטובה.
"למשל, פעם יום אחד נכד שלי לא קם בזמן לתפילה. אמרתי לו, 'ראיתי היום את צער השכינה שאתה חסר בתפילה, אתה מתפלל כל כך יפה שהשכינה הצטערה איפה היית היום. ראיתי ממש את צער השכינה!' אחר כך הוא רץ להתפלל.
ניסוחים כאלה צריך להביא לילדים והתלמידים. לומר לבת: 'שמעתי שאת מברכת את הברכות כל כך יפה שהמלאכים מלמעלה מקשיבים לברכות שלך'. מילים כאלה הן עוצמתיות, נכנסות ללב וחודרות לעצמות.
"צריך לדאוג לאווירה טובה בבית ולזכור שהעיקר בחינוך זו הדוגמא האישית".
על מה יש להציב דגש בחינוך לבנות, שהן גם יותר בעלות רגש?
"לדבר איתן על חיי התורה. לומר להן כך: כיון שאנחנו יודעים שהאדם מורכב מגוף ונשמה, לגוף יש את התאוות והרצונות שלו, אבל גם לנשמה יש, הנשמה גם צריכה. השלימות של החיים, הסיפוק של החיים. להגיע למקסימום של הרגשת החיות המעולה זה רק כאשר שני הדברים יהיו לשביעות רצונם וזה רק על ידי חיי תורה. חיי תורה מביא את השלמות של החיות של האדם.
"האדם מרגיש, הנפש מרגישה את החיות. כמה שייתן בגשמיות, יהיה לו מיליארד שקל, הוא לא ירגיש עדיין את החיות של הנפש מפני שלנשמה שלו חסר. רק חיי תורה יכולים להיות יחד. לא צריך לוותר על כל העניינים הגשמיים שהקב"ה ברא, שהאדם ייהנה מנופים והכל, צריך ליהנות גם מהעניינים של הגוף ויחד עם זה חייב להיות חיי נשמות, וזה רק חיי תורה, זה צריכים להסביר להם. אם כך אתה עושה, אשריך בעולם הזה. ה'אשריך בעולם הזה' הוא רק אם אתה חי חיי תורה.
"על הארץ אתה ישן ופת במלח תאכל לא הכוונה שצריך כך לעשות, אלא זהו משל בלבד שצריך להיות מוכן לזה, שאם אין דרך לקיים את שתי האפשרויות אני מוותר על זה לטובת זה, אבל באופן רגיל לא צריך לוותר לא על זה ולא על זה, התורה אינה מבקשת שיוותרו ולא רוצה שתישן על הארץ ותאכל פת במלח, להיפך, תאכל, אבל בשילוב של תורה.
"מתי אשריך בעולם הזה – רק אם יהיו גם חיי תורה. לחזק אצלן מאוד את ה'אשריך בעולם הזה' שזה בא רק עם חיי תורה."זה הנקודה לדבר לבנות, שאם רוצים באמת למצות את החיים, מה שמסוגל נפש האדם להגיע לידי חיים, להרגיש מה זה חיים, זה רק עם חיי תורה. זה שקר מה שאומרים ברחוב 'עושים חיים', הם רק מדכאים את הנשמה, אבל הם לא חיים".
עצה במה להתחזק בימים אלו?
"בעניין עמו פתחנו, להתבונן בחסדי השם, בהשגחת השם ובאמונה".
(מתוך 'במה' ד שבט תשפב)