תענית בכורות
שאלה: לענין תענית בכורות בער"פ, אם יש לו בן בכור שוטה האם צריך אביו להתענות עבורו?
תשובה: צריך להתענות עבורו עד שיתפקח.
שאלה: האם חתן בתוך ימי השבע ברכות צריך להתענות?
תשובה: לא יתענה, כיון שעוסק במצוה, דהתענית יכולה להפריע לו בשמחתו.
שאלה: בכור המשתתף בסיום האם יכול לאכול גם קודם הסיום או לאחר הסיום?
תשובה: לאחר הסיום יכול לאכול כל הער"פ, אבל לא יאכל קודם הסיום.
שאלה: אם הבכור השתתף או בסיום או בסעודת המצוה של הסיום האם מועיל שאין להתענות?
תשובה: עיקר מה שפוטר אותו מלהתענות הוא הסעודה. ומקילים העולם גם בהשתתף רק בסיום שאוכל אח"כ בביתו לסעודת הסיום.
בדיקת חמץ לאור החשמל
שאלה: כשבודקים את החמץ לאור הנר האם צריך לכבות את אור החשמל?
תשובה: א"צ לכבות את החשמל, דאי"ז מקלקל את הבדיקה, ואור הנר מועיל לחורים וסדקין גם כשאור החשמל דולק.
בדיקת חמץ ע"י פנס
שאלה: האם אפשר לבדוק את החמץ רק לאור פנס ?
תשובה: לא יבדוק רק לאור הפנס, ויכול לסייע לאור הנר גם ע"י פנס.
זמן בדיקת חמץ
שאלה: מי שאינו יכול לבדוק את החמץ בתחילת הלילה. האם יכול לאחר את הבדיקה? תשובה: יש להקפיד על הבדיקה בתחילת הלילה דזה הזמן שקבעו חז"ל, ואם אינו יכול לבדוק רק מאוחר בלילה יעשה שליח לבדוק בתחילת הלילה.
ברכת אשר יצר בבדיקת חמץ
שאלה: האם מותר לברך ברכת אשר יצר או ברכת רעם וברק באמצע בדיקת חמץ?
תשובה: אין זה נחשב הפסק בבדיקה ומותר.
שינה בבדיקת חמץ
שאלה: מי שהלך לישון באמצע בדיקת חמץ האם כשקם משנתו יחזור ויברך שוב?
תשובה: יחזור ויברך דשינה חשיב הפסק גמור.
המחפש רק את הי' פתיתי חמץ
שאלה: מי שמחפש רק את העשרה פתיתי חמץ האם מקיים את מצות בדיקת חמץ? תשובה: ודאי שלא קיים המצוה, דצריך לבדוק את כל המקומות שמכניסים בהם חמץ.
הדר לבד האם יניח י' פתיתים
שאלה: הדר לבדו האם ג"כ יניח פתיתי חמץ?
תשובה: יניח י' פתיתים שיהיה לו מה לבער, וגם יבדוק בשאר מקומות.
נאבד אחד מהי' פתיתים
שאלה: מי שאינו מוצא אחד מהי פתיתים שהניחו מה יעשה?
תשובה: אם זה ברור שחסר לו חתיכה אחת, אותם המקומות בגדר אינם בדוקים, וצריך לחפש עד שימצא.
אופן בדיקת חמץ
שאלה: איך צריך להיות בדיקת חמץ ומה צריך לבדוק?
תשובה: יש להסתכל בכל המקומות שמכניסים בהן חמץ. לראות אם פירורין הנראין לעין וכשראה שהמקום נקי הרי הוא בחזקת בדוק, ואם לא עשה כן י"א שלא יצא ידי חובת בדיקת חמץ.
בדיקה קודם ליל בדיקת חמץ
שאלה: מי שקשה לו לבדוק את כל ביתו האם יכול לבדוק גם קודם ליל בדיקת חמץ? תשובה: יכול לבדוק בלילות הקודמים לאור הנר בלי ברכה. או לאור היום כנגד החלון הפתוח. ואז יכול להכניס לשם כלי פסח.
בדיקת חמץ בקירות ובכיסאות
שאלה: האם הקירות או הכיסאות נחשבים כמקום שמכניסים בו חמץ שיש לנקותם ולבודקם?
תשובה: במקום שמצוי שנדבק שם בקירות או בכיסאות שאוכלים בהם יש לנהוג לנקות ולבדוק שם.
בדיקת חמץ במיקסר או אחורי הארון
שאלה: מקומות שנפל שם פרורי חמץ כחורים של מיקסר או בין הארון לקיר, וא"א כעת להגיע לשם. האם צריך להביא אומן לפתוח המיקסר או להזיז את הארון לבדוק שם? תשובה: במקומות אלו סגי בביטול דהוי כחמץ שנפלה עליו מפולת, ולכן א"צ לפתוח המיקסר או להזיז הארון.
מקרר שפולט פרורי חמץ
שאלה: מצוי במקררים תאי אוורור שפולטים פרורי חמץ שנמצאים בתוכם וקשה לבערם כיצד ינהג?
תשובה: אם אינו יכול הוי כחמץ שנפלה עליו מפולת, ועל כן את מאכלי הפסח יעטוף היטב שלא יגיע אליהם פרורי חמץ.
שטיח נייר בארונות לפסח
שאלה: האם יש להניח נייר בארונות שמניחים בהם אוכל של פסח?
תשובה: במקומות שמשתמשים שם לחמץ ולכלי חמץ. יש לחשוש לפירורים קטנים שנשארו שם שעלולים להתערב במאכלי הפסח ולכן יש לשטוח שם נייר או מפה לפסח.
בדיקת חמץ ברצפת הבית
שאלה: האם צריך לערוך בדיקת חמץ גם ברצפת הבית?
תשובה: יש לבדוק גם ברצפת הבית שאין שם פירורים שנראין לעין, ויעשה זאת שיתכופף במרחק שרואה מה שנעשה ברצפה ואין צריך להתכופף ממש על הארץ, ופירורים קטנים מאד וכן בחריצים שבמרצפות י"ל ששם הם ודאי מטונפים וא"צ לבודקם.
בדיקת הפחי אשפה
שאלה: האם צריך לבדוק חמץ בפח האשפה של הבניין?
תשובה: אם ירוקנו את הפחים בער"פ בבוקר א"צ לבודקם בליל בדיקת חמץ, וביום י"ד אם יש שם חתיכות פחות מכזית א"צ לבערם דהם מטונפים, אבל ביותר מכזית יש לבערם. וישפוך לשם נפט וכדו', וכ"ז אפי' אם הפחים נמצאים בצדי רה"ר עליו לנקותם כיון שהם כליו.
מקומות שמכניסים שם חמץ
שאלה: מהם מקומות שמכניסים בהם חמץ שחייב בבדיקה?
תשובה: בבית עם ילדים קטנים יש לחוש לכל מקום שיכולים הקטנים לשם חמץ כגון תחת השולחנות חדר בהכ"ס ואמבטיה, וכשאין ילדים קטנים בבית א"צ לחוש.
בדיקת חמץ ע"י מישוש
שאלה: האם מועיל בדיקת חמץ ע"י מישוש ביד?
תשובה: בדיקת חמץ נתקנה ע"י ראיית עיניים לאור הנר ולא מצינו בדיקה ע"י מישוש היד.
בדיקה בארון בגדים
שאלה: ארונות בגדים האם צריך לבודקם?
תשובה: אם מכניסים לארון רק בגדים נקיים, ואין הדרך לקחת בגדים באמצע הסעודה א"צ הארון בדיקה, ובארון שלוקחים משם בגדים באמצע הסעודה כבגדי תינוקות, א"צ לבדוק את הבגדים רק מוציאים את ערמות הבגדים ובודקים, ובבית עם ילדים קטנים צריך לבדוק כל הארונות הבגדים מחשש שהילדים הכניסו לשם חמש חוץ מהמדפים הגבוהים שאינם מגיעים לשם.
בדיקת חמץ במיטות
שאלה: מיטות האם צריך לבודקם?
תשובה: מיטות אוכלים שם חמץ יש לבודקם וכן את הסדינים והשמיכות, ואם אפשר לנער ועי"ז יפלו הפירורים או שכבסום א"צ בדיקה, ותחת המיטות אם אין תינוקות נכנסים שם לשחק א"צ בדיקה.
בדיקת חמץ בבגדים
שאלה: האם צריך לבדוק את הבגדים?
תשובה: בגדים שאפשר לנער ועי"ז נופלים הפירורים יעשה כן, ואם אין נופלים צריך לבודקם בלילה לאור הנר, וביום לאור החמה. אם כבסום והפכו את הכיסים לכביסה, אין צריך בדיקה. ואם לא הפכו הכיסים לא ברור שהחומר יועיל לפסול את החמץ כי החומר מתנדף אחר כמה ימים. ואם בלוע חמץ בבגד דינוכחמץ שבלוע בכלים שמתר להשהותו בפסח.
בדיקת כיסי הבגדים לאור הנר
שאלה: האם צריך לבדוק בליל בדיקת חמץ את כיסי הבגדים לאור הנר?
תשובה: כיון שקשה לבדוק את כל הכיסים לאור הנר, סומכים על בדיקה לאור החמה, ויכול לבדוק גם קודם ליל בדיקת חמץ.
בדיקת חמץ בספרים
שאלה: האם ספרים נחשב מקום שמכניסים בו חמץ שיש לבודקם?
תשובה: אם משתמש בהם במשך השנה בזמן שאוכל צריך לבודקם, ומ"מ בספרים שבבהמ"ד אפשר ללמוד בהם בפסח, דאין החמץ שם שלו, ובספרים שאין מוכרם לגוי צריך לעבור דף דף ולהסתכל במרחק ראיה רגיל, ומה שאינו רואה אין לזה חשיבות פת.
בדיקת חמץ בחלונות וכתריסים
שאלה: האם יש לבדוק את החלונות והתריסים?
תשובה: את התריסים א"צ לנקות ומספיק לבדוק שם עם אור הנר, ובמסילות יש לנקות היטב ואם נראה שהנשאר הוא עפר ולא פירורים יוצא יד"ח בבדיקה.
צמחים שבחצר
שאלה: חצר שיש בה צמחים האם צריך לבודקו?
תשובה: בחצר שאינה מקורה שיש צמחים נמוכים א"צ לבדוק כי העורבים אוכלים את החמץ ובצמחים גבוהים אין לחוש לחמץ תחתיהם, דאין משתמשים שם. ובצמחים שבבית תלוי לפי הענין אם שייך שיהיה שם חמץ.
להתכופף על הברכיים בבדיקת חמץ
שאלה: כשבודק את החמץ האם מותר להתכופף על ברכיו לבדוק?
תשובה: כיון שאין איסור מן הדין, לכן בבדיקת חמץ שקשה להיזהר יש להקל.
בדיקת חדרי הפנימיה בישיבה
שאלה: על מי מוטל לבדוק את חדרי הפנימיה בישיבה?
תשובה: הנהלת הישיבה תדאג שאחד הבחורים היושנים בפנימיה יבדוק. ואם לא ידאגו למי שיבדוק את הפנימיה, ואם בחור יושן שם בימי הפסח יבדוק את חדרו עם ברכה וכן את הדרך עד לחדרו.
בן ישיבה להשכיר ארונות חדרו לגוי
שאלה: בן ישיבה האם יכול להשכיר לגוי את הארונות שבחדרו שבישיבה?
תשובה: אם הנהלת הישיבה נותנת רשות להשכיר לגוי, אפשר לעשות כן.
חולה בבית חולים
שאלה: חולה בבית חולים האם צריך לבדוק את חדרו שבבית חולים?
תשובה: בבית החולים הבדיקה מוטלת על ההנהלה, והחולה צריך לבדוק את הארון שמשתמש בו.
השוכר חדר בבית מלון
שאלה: השוכר חדר בבית מלון על מי מוטל בדיקת החדר?
תשובה: דין השוכר חדר בבית מלון כדין שוכר דירה שתלוי בין קודם י"ד ללאחר י"ד המבואר בשו"ע, ושאר מקומות שבבית מלון מוטל על הנהלת הבית מלון.
תרופות
שאלה: האם צריך לחשוש מלקחת תרופות שיש בהם חמץ?
תשובה: בחולה שיש בו סכנה חלילה מלהמנע, ובאין בו סכנה אם מעורב בכדורים חמץ, ונפסלו מאכילת כלב מותר לבולעם. ומ"מ יותר טוב לסדר שלא יהיה מעורב בהם כלל חמץ, ותרופות שיש בהם טעם ולא נפסלו לכלב, כגון סירופים שמעורב בהם חמץ. אסור לקחתם כשאין סכנה. ויש לברר קודם הפסח. ואם אסור לאכלם אסורים גם בהחזקתם.
משחות ותרופות חיצוניות ותמרוקי נשים
שאלה: משחות או תרופות לשימוש חיצוני וכן תמרוקי נשים וכדו' האם מותרים בשימוש בפסח?
תשובה: כל אלו גם אם יש בהם חמץ אם נפסלו מאכילת כלב מותרים בשימוש בפסח.
סבונים, חומרי ניקוי ומשחת שיניים
שאלה: סבונים, חומרי ניקוי ומשחות שיניים. האם מותרים בשימוש בפסח?
תשובה: כל אלו כנ"ל אם הם פסולים לאכילת כלב מותרים בשימוש בפסח.
סיגריות כשרות לפסח
שאלה: סיגריות האם צריך שיהיו כשרים לפסח?
תשובה: יש לחוש בסיגריות לתערובת חמץ, ובעישון יש בזה חשש של איסור הנאה מחמץ, מלבד מה שיש להימנע כל השנה מעישון מפני הסכנה לבריאות הגוף.
הנחת סיר בפסח על הרצפה
שאלה: האם אפשר להניח סירים של פסח על הרצפה?
תשובה: לכתחילה לא להניח סירים בפסח על הרצפה, ואם הניחו סיר רותח יש להתירו דאחר שטיפת הרצפות בזמנינו לא נשאר פירורים, ואין לחוש אא"כ יש איזה ריעותא.
סגירת מקומות המכורים לגוי ע"י חוטים
שאלה: מקומות בבית שמוכרים לגוי האם צריך לסגור במחיצה או שמספיק לסגור בחוטים?
תשובה: בחזו"א הסתפק בזה, ונהגו בביתו להסתפק בחוטים להכר, וכן עשו ג"כ בספרים.
מכירת חמץ בארונות
שאלה: האם אפשר להשכיר לגוי חלק מהארון?
תשובה: תלוי, בארון מחובר לקיר אפשר להשכיר מדף אחד. דכל מדף הוא מקום בפ"ע, ובארון תלוש. אם משכיר מחציו ומטה עד הקרקע ג"כ אפשר, אבל מדף אחר כן ואחד לא.
צ"ע אם אפשר.
מכירת חמץ בכלים
שאלה: כשמוכרים כלי חמץ לגוי האם מוכרים גם הכלים עצמם לגוי?
תשובה: אין מוכרים את הכלים רק את החמץ הדבוק, ויש לנקות הכלים היטב, ובכלים שדבוק החמץ כנפה יש למכור גם את הנפה עצמה, וא"צ לטובלה לאחר הפסח דאי"ז כלי סעודה.
השתמשות במקום שמכרו לגוי
שאלה: מקומות שמכור לגוי האם מותר לפותחם בפסח ולהוציא משם דברים שצריך לעצמו? תשובה: בשטר מכירת חמץ שלנו מוסכם עם הגוי שאינו מקפיד על השתמשות שפותחים ומשתמשים שם, ולכן יכול לפתוח באקראי ולהוציא חפצים דאין החפצים מכורים לגוי אלא החמץ הדבוק עליהם, וכך אפשר להשתמש מעל ארונות שהשכיר לגוי דלא השכיר לגוי את השימוש ע"ג הארון אבל אם משתמש שם בקביעות מחויב שם בבדיקת חמץ.
מכירת חמץ של חולה מחוסר הכרה
שאלה: חמץ השייך לחולה אנוש או מחוסר הכרה וכדו' כיצד ינהגו לעניין מכירת החמץ? תשובה: אפשר שמי שממונה על החולה, יכול לכלול את החולה במכירת חמץ.
שוכר דירה להשכיר דירתו לגוי
שאלה: השוכר דירה ובחוזה כתוב שאין להשכירו לאחר האם יכול להשכיר הדירה לגוי בפסח?
תשובה: מותר להשכיר לגוי. כיון שכוונת החוזה שלא ישכיר לאחר לדור שם, אבל להשכיר להניח שם חפצים מותר (עי' מ"ב תמ"ח סקי"ט).
הגעלת השיש, הכיור והברזים
שאלה: מה הדרך להגעיל את השיש. הכיור והברזים לפסח?
תשובה: הדרך להכשיר את השיש לפסח, יערה על השיש מים רותחים מכלי ראשון. ועדיף שיניח שם אבן או ברזל מלובן ואז יערה עליהם, ואם מניח על השיש דבר עבה או כמה שכבות של נייר כסף א"צ עירוי. בכיורים לא מועיל הגי הגעלה כיון שעשויים מחרסינה, וכן ראוי לערות מים רותחים ע"ג הברזים והידיות.
אכילה בהסיבה
שאלה: האם הסיבה הוא בשעת אכילה ושתיה ממתי שהכניס לתוך פיו או דווקא משעת בליעה דלפי"ז אפשר להכניס לפיו כשהוא יושב רגיל ורק אח"כ יסב?
תשובה: הסיבה היא להראות דרך חירות, וחירות הוא ממתי שמכניס לפה ולא שרגע אחד יושב כך ורגע אחד יושב כך ואין זה דרך חירות.
דרך הסיבה
שאלה: האם כשמיסב צריך להשען על משהו והאם צריך להשעין גם את הראש?
תשובה: בהסיבה צריך שיהיה גם כרית תחת ראשו שיהיה מוטה לצד שמאל, ושישעין את גופו על הידית או על משענת הכסא, אבל להטות עצמו באויר בלי להשען א"ז דרך חירות.
ד' כוסות
שאלה: האם יקח יין דווקא או אפשר גם במיץ ענבים?
תשובה: אפשר לקחת גם מיץ ענבים טבעי שהוא טוב גם לשמחת יו"ט, ויש הידור גם לערב יין לענין דרך חירות.
יין של שביעית לד' כוסות
שאלה: יין של שביעית האם מותר לשפוך מהם כשאומרים את עשרת המכות?
תשובה: מותר לשפוך אל הצלחת, אמנם מה שהעולם נזהר שלא לשתותו א"כ ה"ז מוציאו להפסד ואסור.
חולה שאסור בשתית יין
שאלה: חולה שהיין והמיץ ענבים מזיק לו שזה מכביד את חוליו מה יעשה בשתיית הד' כוסות?
תשובה: חולה שאם ישתה את היין או מיץ ענבים עי"ז נעשה חולה ולא רק מיחוש לא ישתה ד' כוסות, וישתה מיץ תפוזים או אשכולית טבעי וכיוצ"ב, אע"פ שקשה לומר שהוא חמר מדינה מ"מ כדי שלא לבטל ד' כוסות ישתה את זה. ובכוס של הקידוש ישמע אחר.
שתיית כוסות בקטן
שאלה: מהן גדר חינוך בקטן לשחות ד' כוסות?
תשובה: קטן שיכול לשבת בליל הסדר ולהקשיב להגדה של פסח ויכול לשתות כוסות יש לחנכו לשתות את הכוסות על סדר ההגדה, ואפשר להקל לו בשיעור הקטן דחינוך דרבנן וכן ד' כוסות.
חולה או זקן שקשה להם להסב
שאלה: חולה או זקן שקשה להם להסב האם צריכים להסב?
תשובה: חולה או זקן שקשה להם להסב. צריך למצא עצה שיוכלו להסב. ואם אין עצה ומצטער בהסיבה הרי פטור מן ההסיבה כיון שלא יכול לקיימו.
זמן סיפור יציאת מצרים
שאלה: מצות סיפור יציאת מצרים בליל הסדר הוא דווקא בתוך הסעודה או גם לפני ואחרי הסעודה?
תשובה: מצוות סיפור יציא"מ הוא כל הלילה ומיד בכניסת יו"ט יכול לקיים המצווה וההידור במצוה זו הוא בשעת אכילת המצה.
ללמוד הל' פסח בליל הסדר
שאלה: האם בלימוד הל' הפסח גם מקיים מצות סיפור יציאת מצרים בליל הסדר?
תשובה: כ' בשו"ע (סימן תפ"א ס"ב) חייב אדם לעסוק בהלכות הפסח וביציא"מ ולספר בניסים ובנפלאות שעשה הקב"ה לאבותינו עד שתחטפנו שינה עכ"ל, מבאר להדיא שמקיים המצוה גם בלימוד הלכות פסח.
סיפור יציא"מ במתארח עם משפחתו
שאלה: מי שמתארח עם ילדיו אצל אביו. האם גם צריך לקיים והגדת לבנך או מספיק במה שאביו מספר לכולם?
תשובה: צריך שגם הבן יספר יציאת מצרים לילדיו, ולא יסתפק רק במה שאביו מספר.
דרך הסיפור יציאת מצרים
שאלה: איך צריך להיות צורת הסיפור יציאת מצרים?
תשובה: לספר באופן שירגישו ויתפעלו מניסי יציא"מ ומכל המכות, ולעורר גם את הקטנים וגם את הגדולים לזה. ולהשריש בהם אמונה ואהבת ד' וכל הפלפולים וקושיות ותירוצים בהגדה שאינו בעצם הסיפור אין מקומו וזמנו רק לאחר שאכל ושתה, ולא בזמן אמירת ההגדה שאז מסיחין דעת מעצם הסיפור.
המנהג לחטוף את האפיקומן
שאלה: האם ראוי המנהג שחוטפין את האפיקומן ואח"כ מכריחים את האבא לתת מתנה בעבור זה?
תשובה: מנהג זה נועד לתינוקות הקטנים כדי שלא ישנו, ואל ילדים אלו אפשר לנהוג כן כיון שמקבלים איזה ממתק או משחק עבור זה. אבל ילד שמכריח את אביו לתת לו משאלות לבו זה אסור שהוא הפך כיבוד או"א, ולכן ילדים גדולים וכ"ש גיל בר מצוה לא ינהגו כן.
(מתוך 'יתד השבוע', גיליון 623, פסח תשפ"ד)