הרה"ג רבי גדליה הוניסברג שליט"א
בסדר הלימוד של רבינו שליט"א, כפי שנוהגים כלל ישראל בסדר לימוד הדף היומי, סיימנו מסכת שקלים ולא התחלנו מסכת ראש השנה כמו הגמרא הרגילה, אלא התחלנו מסכת יומא, כי בסדר של הרמב"ם מופיעה מסכת יומא אחרי שקלים.
השנה, כאשר רבינו שליט"א סיים מסכת שקלים, החל בלימוד מסכת ראש השנה. שאלתי את בנו, הגאון רבי יצחק שאול שליט"א, מדוע נהג כך?
אמר לי הגאון רבי יצחק שאול שליט"א: לא תאמין מהי הסיבה, ומתי התחיל כך. אני זוכר בשנים עברו, אבא אמר לי שאחרי לימוד מסכת שקלים הוא לומד יומא. מדי בוקר כשאבא הגיע מספר דקות לפני התפילה לבית המדרש לדרמן, ולמד את הלימודים היומיים, יהודי מבוגר שהתפלל בלדרמן היה מביא לאבא את הגמרא במסכת הנלמדת. שנה אחת כאשר רבינו סיים את לימוד מסכת שקלים הביא לו אותו יהודי את מסכת ראש השנה. רבינו לא רצה להטריח אותו ולגרום לו אי נעימות והחל ללמוד ראש השנה.
וכך, מאז שאותו אדם הביא מסכת ראש השנה לרבינו אחרי לימוד מסכת שקלים, רבינו שינה את כל סדר הלימוד שלו והוא לומד בקביעות ראש השנה אחרי שקלים, כדי לא לבייש את אותו אדם ולא להטריחו.
רבינו סיפר לי בעניין זה, שאותו יהודי מבוגר היה עורך חשבון כמה דפים הוא לומד בכל יום ולפי זה מביא את המסכת, אבל הוא לא לקח בחשבון שאם נשאר לרבינו פחות משמונה דפים לקראת סיום המסכת, הוא לומד את הדפים הללו יחד עם שמונה הדפים שהוא לומד כרגיל, כך שביום אחד יכול לצאת שהוא לומד חמישה עשר דפים. כך אירע שרבינו כבר סיים את המסכת ואותו יהודי הביא לו את הגמרא שכבר סיימה. למרות זאת רבינו לקח את המסכת מידיו ולמד שוב את הדפים שלמד יום קודם, ולאחר מכן השלים את הדפים הנוספים בביתו.
כשנשאל על כך רבינו שליט"א מדוע לא ביקש את המסכת החדשה, אמר: "יהודי מבוגר טרח והביא גמרא, לא צריך לאכזב אותו. הוא לא צריך לדעת שכבר סיימתי אתמול". וכך רבינו למד שוב את הדפים, העיקר לא לגרום אי נעימות ליהודי. (הביא לדפוס: הרב ישראל קוטלר).
(מתוך מגזין 'במה')