היום נלמד: ברכות 'מזונות' ו'המוציא' על מאפים שונים
יום שני ו' חשון תשע"ז
לחם שמעורבים בו שמן וביצים - האם ברכתו 'המוציא'?
מאפה העשוי מקמח ומים, כְּלֶחֶם רגיל, וממלאים אותו לפני האפיה במילוי כלשהו, או מאפה שמערבים בו בשעת הלישה סוכר, שמן, ביצים וכדומה - לדעת השולחן ערוך, אם טעם המילוי או הסוכר וכדומה מורגש היטב, מוגדר מאפה זה - בלשון חז"ל - כ'פת הבאה בכיסנין' שמברכים עליה 'בורא מיני מזונות', ולא 'המוציא', כיון שאין 'קובעים' עליה סעודה כפי שקובעים על הלחם. ואף אם אוכל את המאפה ללא המילוי - אין דינו כלחם. ולדעת הרמ"א, אין ברכתו 'מזונות' אלא כשהטעם מורגש במידה רבה מאד, וכגון שהביצים מהווים רוב לעומת המים. וראה עוד בתקציר למחר. [סעיף ז, ס"ק כז, כח, כט, ל ו־לג, וביה"ל ד"ה הרבה; וראה ביאורים ומוספים דרשו, 27; וראה עוד סעיף יז, ס"ק צד, וביה"ל ד"ה פשטידא]
איזו כמוּת של מיני מזונות מצריכה נטילת ידים וברכת 'המוציא'?
כאמור, האוכל מיני מזונות ('פת הבאה בכיסנין') מברך 'בורא מיני מזונות' ו'על המחיה'. אולם, אם אוכל מהם כמוּת שמקובל לאכול כסעודה, אף אם הוא עצמו רגיל לאכול יותר מהמקובל - צריך ליטול ידים ולברך 'המוציא' וברכת המזון. וזאת בין אם אוכל מהם לבדם כמוּת שמקובל לאכול מהם כסעודה כשנאכלים לבדם, ובין אם אוכל מהם בצירוף מאכלים נוספים כמוּת שמקובל לאכול כסעודה כשאינם נאכלים לבדם. ומי שטבעו ודרכו לאכול כסעודה כמוּת שהיא פחות מהמקובל - מברך המוציא וברכת המזון על כמוּת זו. ומנפח של ארבעה 'ביצים' ומעלה - ויש אומרים: שלושה - ראוי להחמיר שלא לאכול ללא נטילת ידים וכו', אך אין ליטול ידים בברכה, ולא לברך המוציא וברכת המזון, אלא בכמוּת שבודאי מקובל לאכול כסעודה. [סעיף ו, ס"ק כד-כה, שעה"צ ס"ק יח, וביה"ל ד"ה אף; ביאורים ומוספיפ דרשו, 13]
אתה אוכל עוף ואורז יחד עם בורקס - האם תצטרך ליטול ידים ולברך 'המוציא'?
כאמור, האוכל מיני מזונות ('פת הבאה בכיסנין') בצירוף מאכלים נוספים, בכמות שמקובל לאכול כסעודה כאשר הם נאכלים לבדם - מברך 'המוציא' וברכת המזון. ונחלקו הפוסקים בביאור הדבר: יש אומרים שכל מאכל מצטרף להשלמת הכמות. יש אומרים שדווקא מאכל שמקובל ללפת בו את מיני המזונות מצטרף להשלמת הכמות. ויש אומרים שאף מאכל שבתוך מאפה אינו מצטרף להשלמת הכמות אלא כשאינו נאכל בפני עצמו, כגון מילוי של 'בורקס'; אבל כשנאכל בפני עצמו, כגון שכבת גבינה עבה בעוגת גבינה, אינו מצטרף. ויש שהסתפק בעיקר הדין - האם אף מילוי כלשהו מצטרף לעצם המאפה להשלמת הכמות, או שרק אכילה מהמאפה לבדו בכמות שמקובל לאכול ממנו לבדו כסעודה, מחייבת בברכת המוציא וברכת המזון. [ביאורים ומוספים דרשו, 11-12; וראה שם, 17]