יום שני ו' באלול תשע"ז
כיצד ניתן ליטול בשבת גלולות להקלה על הצום?
חכמינו ז"ל גזרו שלא יעשה אדם בשבת מעשה לצורך רפואה, מחשש שמא יכשל בעת הכנת הרפואה בשחיקת סממנין ויעבור על מלאכת 'טוחן'; ובכלל גזירה זו – איסור נטילת תרופות. ומשיחת משחה – כרוכה גם באיסור 'ממרח'. אולם, מצאנו בגמרא שהתירו חכמים אופן מסוים של נטילת תרופה באופן שלא ניכר כי מדובר בתרופה, כשהתרופה הוכנה בערב שבת; ועל פי זה, יש שהתירו לערב תרופה במאכל בערב שבת, ולרסקה היטב בתוך המאכל, עד שלא תהא ניכרת בפני עצמה, ולאכול את המאכל בשבת. וכן יש שהתירו לערב גלולות להקלה על הצום במאכל, ולאוכלו בשבת הסמוכה לצום. ויש שכתב שאין לסמוך על היתר זה אלא במקום של צער גדול. ויש שכתב שאין היתר זה אלא בתרופות שהדרך לערבן בתוך מאכל לפני אכילתן, אך לא בתרופות שהדרך לבולען בפני עצמן. [שו"ע רנב, ה, ומשנ"ב לז-לח; ביאורים ומוספים דרשו, 19; וראה שם, 20]
באיזה מקרה מותר לשתות מיץ ענבים שנוצר בשבת?
סחיטת זיתים וענבים – שרובם מיועדים לסחיטה, לצורך ייצור שמן ויין – אסורה מדאורייתא, כתולדה של מלאכת 'דש'; ושאר הפירות, אֵלו שרובם מיועדים לאכילה, סחיטתם אסורה מדרבנן. וגזרו חכמינו ז"ל שלא לשתות מיץ שיצא מהפרי בשבת עצמהּ, אף אם הפרי נסחט מאליו ולא בידי אדם, מחשש שאם יהיה מותר בשתייה, יכשלו בסחיטתו 'בידים' על מנת לשתותו. וחילקו חז"ל בגזירתם בין הסוגים השונים של הפירות: פירות שסחיטתם אסורה מדאורייתא – אסור בכל אופן לשתות את המיץ היוצא מהם. ופירות שרובם מיועדים לאכילה – אם הביאם לביתו על מנת לסוחטם, אסור לשתות את המיץ היוצא מהם, אך אם הביאם לביתו על מנת לאוכלם, מותר לשתות את המיץ היוצא מהם מאליו. וכל הפירות, אם ריסקם וכתשם בערב שבת – מותר לשתות את המיץ היוצא מהם מאליו. [שו"ע רנב, ה, משנ"ב מב-מג, וביה"ל ד"ה מותר, וד"ה בוסר]
האם מותר להכניס מים למקפיא בסמוך לכניסת השבת?
לדעת רוב הראשונים, מותר להניח קרח כנגד האש או מקור חום אחר כדי להמיסו, אך אין לרסקו או להמיסו בידים. ויש מן הראשונים שאסר זאת משום פעולת 'מוליד' (יצירת דבר חדש) האסורה בשבת; ויש אומרים שלדעתו אסור לשתות את המים שנוצרו מהמסת הקרח, משום איסור 'נולד'. המחבר פסק כדעת המתירים, והרמ"א הביא את דעת האוסר, ומוסיף כי נהגו להחמיר, ובמקום הצורך יש להתיר. והקפאת מים – יש אומרים שאסורה אף לדעת המחבר, ויש אומרים שמותרת אף לדעת הרמ"א. אולם, אף לדעת האוסרים, מותר להניח מים במקפיא בסמוך לשבת, אף שיקפאו במהלך השבת, כיון שפעולת האדם בהכנת המים למצב של הקפאה נעשתה בערב שבת. ואם מים אלו הוצאו מההקפאה בשבת והפשירו – מותר להשתמש בהם לכל הדעות, כיון שבכניסת השבת היו במצב זהה, ואין מושג של 'נולד' רק לחלק מהשבת. [ביאורים ומוספים דרשו, 23, בהרחבת המקור]