יום רביעי כ"ג בסיון תשע"ח
האם מותר לנקוב נקב זעיר בכלי להוצאת נוזל שבתוכו?
כפי שלמדנו אתמול, נחלקו ראשונים האם איסורי מלאכות 'בונה' ו'סותר' אמורים גם בכלים; ולכל הדעות – יש איסור 'מכה בפטיש' בהשלמת יצירת כלי, וכן יש איסור מכה בפטיש בעשיית פתח לכלי, על ידי שבירת חלק ממנו וייפוי מקום השבירה באופן המתאים לפתח, או על ידי ניקוב הכלי.
ויש להבדיל בענין זה בין שני פתחים: פתח העשוי הן להכנסה לכלי והן להוצאה מהכלי, אסור מדאורייתא; ופתח העשוי להכנסה בלבד, או להוצאה בלבד – וכגון נקב זעיר להוצאת הנוזל שבכלי – אסור מדרבנן, מחשש שמא יטעו ויעשו בכלי פתח האסור מדאורייתא.
ולדעת הסוברים שיש איסור סותר בכלים, אסורה עשיית נקב בכלי גם כשאינו עשוי לא להכנסה ולא להוצאה, אך אין האיסור אלא מדרבנן, כיון שאינו סותר על מנת לבנות, אלא 'מקלקל'.
[שו"ע שיד, א, ומשנ"ב ז-ח; ביאורים ומוספים דרשו, 16]
אילו איסורים כרוכים בפתיחת קופסת שימורים בשבת?
פתיחת קופסת שימורים בשבת – לדעת פוסקים רבים אין בה איסור מלאכת 'סותר', כיון שבעודה אטומה מכל צדדיה אינה נחשבת ככלי, אך יש בה איסור מלאכת 'בונה', או 'מכה בפטיש', שכן היא מכשירה את הקופסה לשַׁמש ככלי.
ואף אם בדעתו להשליך את הקופסה לאשפה לאלתר – יש מגדולי האחרונים שסובר שיתכן שאסור מדאורייתא לפותחהּ, כיון שרבים משתמשים בה לאחר פתיחתה ויש עליה שם כלי; וכן יש לחשוש שמא יטעה ויפתחנה גם כשיהיה בדעתו להמשיך ולהשתמש בה.
ויש אומרים שבמקום שמקובל להשליך את הקופסה מיד לאחר ריקון תכולתה, וגם דעת הפותח לכך – מותר לפותחהּ, כיון שבאופן זה אין לה חשיבות של כלי; ויש אומרים שבמקום כזה מותר לפותחה לכל הדעות.
[ביאורים ומוספים דרשו שיד, 2-3]
העצות השונות לפתיחת קופסת שימורים בשבת
בהמשך לאמוּר: במקום שרבים ממשיכים להשתמש בקופסת השימורים לאחר פתיחתה – אשר במקום זה יש על הקופסה שֵׁם כלי ואסור לפותחה בשבת בצורה הרגילה – יש אומרים שמותר לפתוח את הקופסה באופן שלא תהיה ראויה לשימוש חוזר, כלומר, באופן המוציא אותה מיידית מכלל שימוש.
אולם, עשיית שני נקבים בקופסה, האחד בצידה העליון והאחֵר בתחתיתה – יש אומרים שאינה מועילה, הגם שהיא מוציאה את הקופסה מכלל שימוש, וזאת משום שקשה לדייק ולנקוב בשני המקומות כאחד, ובעשיית הנקב הראשון כבר הופכת הקופסה לכלי.
ויש מהאחרונים שכתב, כי לדעת הסוברים שיש איסור סותר בכלים, יש איסור 'סותר' בפתיחת קופסת שימורים בשבת בכל דרך שהיא.
[ביאורים ומוספים דרשו שיד, 2-3]