מהו שיעור טלית המחויבת בציצית ?

כ"ז בניסן תשפ"ב - סימן ט"ז
הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

האם יש שיעור לרצועות שעל הכתפיים? וכמה ס"מ צריך להיות החלל שבו מכניסים את הראש?תמצית שיעור הלכה במשנה ברורה הלכות 'ציצית' במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה' [משנ"ב חלק א', סימן ט"ז]  

שיעור טלית המחויבת בציצית

שיעור טלית המחויבת בציצית, היא טלית כזו שקטן יכול להתכסות בו ראשו ורובו, ומדובר על קטן שיודע ללכת בשוק לבד ללא צורך בליווי, ואומר המשנה ברורה, שמדובר על קטן בגיל תשע, ומוסיף הרמ"א, שצריך גם, שהגדול ייצא בבגד כזה באקראי לשוק או אפילו לפתח ביתו, והמשנה ברורה והביאור הלכה אומרים גם להפך, טלית כזאת שקטן לא מתכסה בה ראשו ורובו, אבל גדול הולך עם זה ברחוב, והדיון הוא לא באדם בודד שיוצא עם טלית זו לשוק שאז אפשר לומר 'בטלה דעתו אצל כל אדם' והוא משונה, אלא מה הדין אם מנהג אנשי מקומו לצאת עם כזה בגד לפעמים, ואומר, שהבגד חייב בציצית, שואל הביאור הלכה, הרי הטלית קטן שלנו לא יוצאים איתה לשוק, אלא היא נמצאת תחת הבגדים, אם כך, וכי נאמר בגלל זה שזה פטור מציצית? ומתרץ: א. לא צריך גדול ממש, אלא מספיק נער בן י"ג שגם הוא מוגדר כגדול, ואם הוא לא מתבייש לצאת עם זה לרחוב, זה בסדר. ב. אין הכוונה שמתבייש לצאת עם זה מצד הצורה של הבגד, אלא מצד הגודל של הבגד, והגודל של הבגד שלנו זה בגד כזה שבאופן עקרוני יוצאים איתו לשוק.

עוד אומר המשנה ברורה, שגם הרצועות שעל הכתפיים לא יהיו דקים, אלא צריך שיהיה עליהם שם של בגד, על כל פנים שיעור הטלית לכתחילה יהיה אמה מלפניו ואמה מלאחריו ובס"מ לפי החזו"א 58 ס"מ והשונה הלכות מביא שלפי החזו"א 60 ס"מ לכתחילה ולרבי חיים נאה 48 ס"מ, ובדיעבד, שלשת רבעי אמה מלפניו ושלשת רבעי אמה מלאחריו, ובס"מ לפי החזו"א 44 ס"מ, ולרבי חיים נאה 36 ס"מ, ולעניין הרצועות, מובא שלפי החזו"א צריך שהם יהיו 21 ס"מ, והחלל שבו מכניסים את הראש יהיה 18 ס"מ, כל השיעורים הללו מובאים בהערות למשנה ברורה מהדורת 'דרשו'.

השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן