כיצד ינהג אדם ששכח לברך ברכת התורה ?

י"ב אלול- סימן מ"ז- סעיף א'-סעיף ג'
הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

מדוע צריך להיזהר מאוד בברכת התורה?ומה הדין באופן שאדם כותב דברי תורה? תמצית שיעור הלכה במשנה ברורה הלכות ברכות השחר במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה' [משנ"ב חלק א', סימן מ"ז סעיפים א' – ג]  

מעלת ברכת התורה

ברכת התורה צריך להיזהר בה מאוד, ומבאר המשנה ברורה על פי הגמרא במסכת נדרים, כתוב בפסוק, 'מי האיש החכם ויבן את זאת על מה אבדה הארץ', לא ידעו על מה אירע חורבן בית שני, 'ויאמר ה' על עזבם את תורתי', ומבואר בגמרא, שלא ברכו בתורה תחילה, והבינה הגמרא, שאין הכוונה שעם ישראל לא עסקו בתורה, שהרי אם לא היו עוסקים בתורה, לא הייתה שאלה על מה אבדה הארץ, שהרי פשוט שאבדה הארץ משום שלא עסקו בתורה, אלא העוון שבגללו נחרב הבית, הוא משום שלא ברכו בתורה תחילה, ומביא המשנה ברורה בשם הר"ן, שהם עסקו בתורה שלא לשם מצות לימוד תורה, אלא עסקו בה כמו שעוסקים בשאר חכמות, ולכן, התורה לא הגנה עליהם, ובעקבות כך, אירע חורבן הבית, ולכן צריך להיזהר מאוד בברכת התורה.

השוכח לברך ברכת התורה

מביא המשנה ברורה בשם השאגת אריה, שברכת התורה היא מדאורייתא, ולכן, אדם המסופק אם הוא בירך ברכת התורה או לא, ספיקא דאורייתא לחומרא, וצריך לחזור ולברך ברכת התורה, אבל באופן כזה לא יברך את שתי הברכות, דהיינו, גם את ברכת 'לעסוק בדברי תורה', וגם 'אשר בחר בנו', אלא יברך רק 'אשר בחר בנו', שהיא המעולה שבברכות התורה, ויש מי שחולק וסובר, שברכת התורה היא מדרבנן, ולכן, בספק, לא יחזור לברך שוב, ואומר המשנה ברורה, שמכיוון שכך, באופן שיש לאדם ספק האם הוא בירך ברכת התורה או לא, ויש לו אפשרות לשמוע את ברכת התורה מאדם אחר שיפטור ויוציא אותו ידי חובתו, ודאי שזה עדיף, וכן באופן שיש לו אפשרות לצאת ידי חובה בברכת 'אהבה רבה', אפילו אם לא ילמד מיד לאחר התפילה, זה עדיף מאשר לברך פעם שנייה, ואם אין לאדם את שתי האפשרויות האלו, יחזור ויברך פעם שנייה.

ברכת התורה על כתיבת דברי תורה

הכותב דברי תורה, צריך לברך ברכת התורה, ואף על פי שהרהור בדברי תורה אינו מצריך ברכת התורה, יש לחלק, כיוון שכתיבה היא מעשה, והרהור אינו מעשה, ועוד, כיוון שאדם הכותב, בדרך כלל מוציא מפיו כמה מילים, ומשום כך צריך לברך, ואמנם כך שיטת השולחן ערוך, אבל כמה אחרונים חולקים וסוברים, שכתיבה היא כמו הרהור, ולא צריך לברך עליה ברכת התורה, ולכן, אדם הכותב דברי תורה, יוציא מפיו כמה פסוקים, ואז יברך ברכת התורה, ואדם הכותב כדי להרוויח ממון, יש צד במשנה ברורה, שאפילו אדם הלומד דברי תורה כדי להרוויח ממון, פטור מברכת התורה, ויעויין בביאור הלכה.

השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן