האם צריך לברך ברכת התורה לפני קריאת פסוקי תורה בתפילה ?

י"א אלול- סימן מ"ו- סעיף ט'-סוף הסימן
הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

מדוע סבר הרמ"א שטוב לומר 'ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד' לאחר קריאת שמע שלפני תפילת שחרית?ומה אמר על כך הגר"א? תמצית שיעור הלכה במשנה ברורה הלכות ברכות השחר במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה' [משנ"ב חלק א', סימן מ"ו סעיף ט']  

ברכות התורה על פסוקים שנאמרים לשם תפילה

נחלקו השיטות, האם כאשר אומרים פסוקים של תורה ואין הכוונה לשם מצות לימוד תורה אלא הכוונה לשם תפילה ותחנונים, צריך לברך ברכת התורה, או לא, הרמ"א אומר, שלא צריך לברך עליהם ברכת התורה, ומוכיח זאת מאמירת הסליחות, שהרי בסליחות אנו אומרים כל מיני פסוקים שמובאים בתורה, ולא מברכים ברכת התורה לפני אמירתם, הנה רואים, שפסוקים של תורה שנאמרים לשם תפילה, אין עליהם דין של לימוד תורה כדי להצריך ברכת התורה לפניהם, אבל המשנה ברורה מביא, שהראיה של הרמ"א היא מהסליחות, ואם כך, אדרבה, מכיוון שהמנהג שלנו לומר לפני הסליחות ברכת התורה, אין להביא ראיה משם.

אמירת קריאת שמע לפני תפילת שחרית

הרמ"א אומר, שכאשר אומרים שמע ישראל בבוקר לפני התפילה, טוב לומר 'ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד', בכדי לצאת ידי חובת מצות קריאת שמע באותה קריאת שמע ישראל, משום שאם לא יאמר 'ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד', זה ייראה כמו סיפור דברים בעלמא, ולא כדי לצאת בזה ידי חובת קריאת שמע, ולכן צריך לומר 'ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד', כדי לצאת בזה ידי חובת קריאת שמע, משום שלפעמים, הציבור בבית הכנסת מתעכב מקריאת שמע עד לאחר שעובר הזמן, וממילא, טוב שיכוון לצאת ידי חובת קריאת שמע כבר לפני התפילה, אבל אם הוא לא חושש שמא יעבור זמן קריאת שמע עד שהציבור יגיע לקריאת שמע, עדיף שיאמר קריאת שמע במקומה, משום שאז אומר אותה גם בברכותיה ואומר את שלשת הפרשיות, ומביא הביאור הלכה בשם הגר"א, שלא כדאי לכוון לצאת ידי חובת קריאת שמע בשמע ישראל שאומרים לפני התפילה, ולכן לא יאמר 'ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד', ומסתפק הביאור הלכה בדעתו של הגר"א, האם כוונתו לומר, שגם כאשר יש צד שהציבור יאחר את זמן קריאת שמע, בכל זאת עדיף לא לצאת ידי חובת קריאת שמע בצורה הזאת, אלא עדיף שיתפלל ביחידות כדי שיסמוך גאולה לתפילה, והביאור הלכה תמה על הטענה של הגר"א, שהרי בכדי להסמיך גאולה לתפילה, לא צריך לצאת ידי חובת קריאת שמע, אלא מספיק לומר את הפרשיות של שמע ישראל, ואחר כך להתפלל, שזה גם נקרא סמיכת גאולה לתפילה.

השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן