יום רביעי ט"ו בשבט תשע"ח
האם מותר לשתות תֵּה לפני הבדלה?
לאחר שקיעת החמה בשבת, אסור להתחיל סעודת פת, או לאכול ולשתות שלא בתוך סעודה – למעֵט שתיית מים – עד לאחר הבדלה. ונחלקו הפוסקים בנוגע לתֵּה וקפה ללא סוכר, אם דינם כמים; ויש שכתב שאף השותה תֵּה עם סוכר, או מים ממותקים, אין למחות בידו. ויש אומרים שאם לא אכל סעודה שלישית לפני השקיעה, יאכל לאחר השקיעה; אך יעשה זאת באופן שלא יעבור על איסור התחלת סעודה בסמוך לזמן קריאת שמע ותפילת ערבית, וכגון שיעמיד 'שומר' (ראה שו"ע רלה, ב, ומשנ"ב יז). ויש אומרים שאסור להתחיל סעודה שלישית לאחר השקיעה. [שו"ע רצט, א, משנ"ב א, ושעה"צ ד; וראה ביה"ל ד"ה משתחשך; ביאורים ומוספים דרשו, 2; וראה שם, 3 ו־12]
מי שאמר בסעודה שלישית 'ברוך המבדיל' – האם רשאי להמשיך בסעודתו?
המתחיל סעודת פת בשבת לפני שקיעת החמה, רשאי להמשיך בסעודתו אף לאחר צאת הכוכבים. ואף אם אמר באמצע סעודתו "ברוך המבדיל בין קודש לחול" ועשה מלאכה, רשאי להמשיך בסעודה; אך במקרה זה, ספק אם יאמר 'רצה' בברכת המזון. ונוהגים להתחיל סעודה שלישית אף בדקות הסמוכות לשקיעה, למרות שהן בתוך מחצית השעה לתחילת זמן קריאת שמע ותפילת ערבית; אך יש שנראה מדבריהם שאם כבר אכל סעודה שלישית קודם לכן, לא יתחיל לאכול (ראה שו"ע רלב, ג) בדקות אלו, ללא העמדת 'שומר' שיזכירנו לקרוא קריאת שמע ולהתפלל, ויש מהם שמקל למתפללים ערבית במניָן קבוע. [שו"ע רצט, א, ושעה"צ ח; ביאורים ומוספים דרשו, 7 ו־13]
מי שהתחיל לאכול עוגה בשבת לפני השקיעה – האם רשאי להמשיך?
האוכל ושותה בשבת לפני שקיעת החמה, שלא בתוך סעודת פת, עליו להפסיק מיד עם שקיעת החמה, עד שיבדיל במוצאי שבת. אך אם אוכל אז מיני מזונות, כגון עוגה, נחלקו הפוסקים: יש אומרים שדינו כאוכל פירות וכל מאכל אחר, וחובתו להפסיק מיד עם השקיעה. יש אומרים שכיון שאילו קבע סעודתו עליהם היה צריך לברך 'המוציא' וברכת המזון, דינו כאילו התחיל סעודת פת, ורשאי להמשיך באכילתו לאחר השקיעה, כאמוּר לעיל; ויש אומרים שרק אם מקיים באכילה זו את מצוַת סעודה שלישית (ראה שו"ע רצא, ה), נחשבת אכילתו כסעודת פת, כיון שהיא משמשת כאחת מסעודות השבת והשבת 'נמשכת' יחד עמה עד לסיומה. [שו"ע רצט, א-ב, משנ"ב ה, ז ו־ח, ושעה"צ יד; ביאורים ומוספים דרשו, 14]