יום רביעי ט"ז בסיון תשע"ח
האם מותר לסגור חלון בשבת למשך שנים רבות?
בסגירת חלון – וכל פתח אחר שבקיר הבית או שבתקרתו – בשבת, נחלקת ההלכה לכמה סוגי סגירה, שיפורטו להלן. הסגירה הרגילה, על ידי דלת (שבימינו נהוג לכנותה 'חלון', או 'כנף') המחוברת לקיר באמצעות ציר וכדומה, או עומדת על גבי מסילה ונעה מצד לצד בתוך חלל החלון – מותרת לכתחילה; ואף אם סוגר את החלון למשך תקופה ארוכה, ואינו פותחו אלא אחת לכמה שנים. והוא הדין לסגירת החלון בחפץ הקשור או מחובר אליו, כך שתלייתו עליו מוכיחה שמיועד לסגירת החלון.
[ביה"ל שיג, א, ד"ה אפילו, וד"ה ולא; ביאורים ומוספים דרשו, 4; (ארחות שבת ח, ח)]
חלון שזגוגיתו נשברה – מה מותר להניח בו בשבת כדי לסוגרו?
חלון שזגוגית נשברה, וכדומה, ורוצה לסוגרו על ידי הנחת חפץ כלשהו בחלל החלון – מותר, כאשר דרכו לפותחו ולסוגרו תדיר. לדעת השולחן ערוך, מותר לסגור את החלון אף בחפץ שהוא מוקצה 'מחמת גופו' – כגון פיסת עץ – אשר יחדוהו לשימוש זה, או השתמשו בו פעם אחת לכך בימות החול, כיון שבכך ניתן לחפץ שֵׁם כלי, ומותר בטלטול. ולדעת ראשונים רבים אין היתר לסגור אלא בכלי, כיון שסגירה בחפץ שאינו כלי נראית כתוספת על הבנין ואסורה משום מלאכת 'בונה'.
[שו"ע שיג, א, משנ"ב ב-ג, וביה"ל ד"ה והוא]
האם יש איסור 'בונה' בתליית בגד על גבי חלון בשבת כדי לסוגרו?
בהמשך לאמוּר: אף כאשר סוגר את החלון בכלי – נחלקו הפוסקים: יש אומרים שנדרש ייחוד הכלי לכך, או שימוש בו לכך פעם אחת בימות החול, משום שללא היחוד והשימוש נראה כמוסיף על הבנין; ויש חולקים. ובכלי שאין דרך להשתמש בו לשימוש כזה, ועתיד להינטל משם בהקדם – כגון בגד – לכל הדעות אינו נראה כמוסיף על הבנין, ואין צורך ביחוד ושימוש; אך אין לחבר את הבגד מכל הצדדים כסגירה קבועה; (ואם מחברו כוִילון הנפתח ונסגר בכל עת, ובתלייה עראית – פעמים שאין בכך איסור).
[ביה"ל שיג, א, ד"ה מערב; ביאורים ומוספים דרשו, 2]