יום חמישי י"ז בסיון תשע"ח
האם מותר להשתמש בבריח הנכנס לנקב שברצפה?
בריח של דלת הנכנס לנקב שברצפה, או שבקיר, מותר להכניסו לנקב בשבת. ואם הדלת עומדת במקום עפר ואדמה, ואין נקב מיוחד לכניסת הבריח, אלא בהורדת הבריח יוצר הבריח נקב בקרקע ונעצר בתוכו – מותר להשתמש בו בשבת, כיון שניכר הדבר שהבריח מיועד לעצירת הדלת ואין זה דומה למלאכת 'בונה'; ויש אוסרים.
[שו"ע שיג, ב, משנ"ב כא-כב, וביה"ל ד"ה הוי; וראה ביה"ל ד"ה כל]
מוט של גליל נייר – האם מותר להוציאו ממקומו בשבת?
מוט המהודק לקיר, שיש בו קפיץ המיועד לתליית גליל נייר – יש מתירים להוציאו ולהכניסו בשבת, כיון שעשוי לכך, (אך בפועל אין צורך בדבר, כיון שאין משתמשים בגליל נייר בלתי חתוך בשבת). ויש אוסרים משום שהדבר דומה למלאכת 'בונה' ו'סותר', כיון שלדעתם נחשב המוט כחלק מצורת הבנין, כיון שמיועד להיות קבוע במקומו תמיד, ורק בשעת הצורך מוציאים ומחזירים אותו לאלתר.
[ביאורים ומוספים דרשו שיג, 9; ארחות שבת ח, יט]
מוט של מגבת ציבורית – האם מותר להוציאו ממקומו בשבת?
מוט העשוי לתלות על גביו מגבת המצוי במקומות צבוריים, אשר אינו מוברג ואינו מחובר למקומו כלל, רק נכנס בשני צדיו לטבעות רחבות היוצאות מהקיר – מותר להוציאו ולהחזירו למקומו בשבת, כיון שאין לו שום חיבור, ואינו כחלק מצורת הבנין. וזאת אף במקרה שהניחו מנעול על גבי הטבעות, באופן שאי אפשר להוציא את המוט ללא פתיחת המנעול.
[ביאורים ומוספים דרשו שיג, 9]