בפרשת השבוע נאמר: "הַנִּסְתָּרֹת לַייָ אֱלֹהֵינוּ וְהַנִּגְלֹת לָנוּ וּלְבָנֵינוּ עַד עוֹלָם לַעֲשׂוֹת אֶת כָּל דִּבְרֵי הַתּוֹרָה הַזֹּאת", ומפרש רש"י: "אין אני מעניש אתכם על הנסתרות, שהן לה' אלקינו..., אבל הנגלות, לנו ולבנינו - לְבַעֵר הרע מקרבנו, ואם לא נעשה דין בהם יענישו את הרבים... ונעשו עֲרֵבִים זה לזה".
ומסיבה זו, שכל ישראל ערבים זה לזה, יכול מי שכבר יצא ידי חובת מצוה מסוימת, להוציא אדם אחר ידי חובתו בה, ואף להוציאו ידי חובת ברכת המצוה, כיון שכל עוד יש אדם מישראל שלא יצא ידי חובה, הרי זה כאילו הוא עצמו לא יצא ידי חובה, שהרי הוא עָרֵב לקיומהּ על ידי כל אחד ואחד. ברם, אין אדם יכול להוציא את חבֵרו ידי חובת ברכת הנהנין, דהיינו ברכות המאכלים והריח, אלא אם כן גם הוא עצמו נהנה כעת מהמאכל והריח ומברך על הנאת עצמו, כי אף על פי שאסור ליהנות מהעולם הזה בלא ברכה וחובה על הנהנה לברך, הרי בידו שלא ליהנות ולא לברך, ולפיכך, אותו אדם שאינו נהנה כעת מהמאכל או המשקה, אינו מחויב בדבר מצד הערבות.
ויש אומרים שהנשים אינן בכלל הערבות, ולכן אינן יכולות להוציא את האנשים ידי חובתם. ויש שכתבו שאף האנשים אינם ערבים לנשים, ואם יצאו בעצמם ידי חובתם אינם מוציאים את הנשים. ויש שכתבו שאף בינן לבין עצמן אינן בכלל הערבות, ואינן יכולות להוציא זו את זו ידי חובה. ויש אומרים שאף הנשים בכלל הערבות. ויש שכתב עוד, שאף במצוות שנשים אינן חייבות בהן, יכולה אשה הנוהגת לקיימן 'למשוך' ולהחיל על עצמה חיוב לקיימן, ואף חיוב זו נכנס בכלל הערבות. וטרם שיצאה ידי חובת מצוה שחייבת בה - לכל הדעות יכולה להוציא אחרים ידי חובתם בה.
דוגמה מצויה לפי האמור: נשים חייבות במצות קידוש של ליל שבת, ולכן יכולות להוציא אחרים ידי חובתם, אלא שמטעמי צניעות יש להחמיר שלא תוציא איש שאינו מבני ביתהּ ידי חובתו. אולם, אשה שכבר יצאה ידי חובתה - יש אומרים שאינה יכולה להוציא אחרים ידי חובתם, כיון שאינהּ בכלל הערבות, ויש אומרים שהיא בכלל הערבות, ויכולה לשוב ולקדש כדי להוציא אחרים ידי חובתם.
[שו"ע או"ח רעא, ב, משנ"ב ד-ה, ושעה"צ, ט; ביאורים ומוספים דרשו, 19; משנ"ב קסז, צב; וראה שם קצז, כד, וביאורים ומוספים, 24]
מהי הסיבה שאדם יכול להוציא אחר ידי חובתו במצוה שכבר קיים בעצמו?
האם נשים יכולות להוציא אחרים ידי חובתם? ומדוע אין אדם יכול להוציא אחרים ידי חובה בברכת הנהנין אלא כשנהנה בעצמו?
הגה"ק מפיאסענצא זיע"א: "חג הפסח בחינת אהבה, לפי שהאדם מרגיש בעליל את כל מצוות הפסח"
לשם מצת מצוה
ימי ניסן הגדולים...
ליל סדר מוצלח, תלוי מאד ברמת ההכנה...
השנה יהיה רגוע:
מרגישים אבודים מול הבלגן? התחילו בפינוי!
עשה חניית ביניים בניו-יורק, אך ורק כדי להתפלל במנין!
כור ההיתוך הישיבתי
"הלו, אתה, למה לא קמת בזמן? מישהו צריך אותך!"
בהחלטה של רגע החליף הנהג את המספר ל-402!
ה'שירות החשאי'...
הכרת הטוב על הלוואה, האם זה מותר?
"עד דלא ידע" - השנה עושים את זה נכון!
חבילות של עשרת אלפים דולר צנחו על הדלפק. "איי דונט בליב איט", אמרה הפקידה ומיהרה לטלפון...
"מבצע! במקום ארבעים – שישים שקלים לקילו"!!
תענוג ווינאי מוגזם...
"המוכר בדק את תוצאות ההגרלה וברק עלה בעיניו..."
"אני מתלבט לרגע להיכן יכול היה להעלם האשראי, ואז - נקישה בחלון..."
"המלצתי בחום על הנהג האדיב. טעות קטנה אבל קריטית עשיתי..."
קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה