שאלה לגבי עיסוק בתחביב של גילוף בעץ והתייעצות לגבי הדחת כלים בכיור אחד

שאלה

שלום לכבוד הרב, ושבת שלום,
מבקשת ברשותך, להתייעץ איתך ב2 נושאים.

נושא ראשון- התעסקות בגילוף בעץ.
האם מותר ע"פ היהדות לעסוק בגילוף בעץ או שזה נחשב לעבודה זרה? אני מתכוונת לגילוף ברהיטים, יצירת מזכרות קטנות,לא ליצירת פסלים.

הנושא השני שאני מבקשת להתייעץ עם כבוד הרב- הדחת כלים בכיור אחד.
יש לנו כיור אחד להדחת כלים במטבח ואנו מתקשים מאוד לשמור ככה על עניין הפרדת בשר וחלב.
לצערי הפתרון היחיד שאני מוצאת הוא להדיח כלים באמבטיה.
האם יש פתרון אחר?
מה עושים במיקרה של כיור אחד? איך שומרים על כשרות בשר וחלב ?

אשמח מאוד אם כבוד הרב יוכל לעזור לי לפתור את הסוגיות הללו

שבת שלום

תשובה

שלום וברכה

מותר לגלף בעץ ואין בכך בעיה של עבודה זרה, כיון שאף אחד אינו עובד את זה, עשיית דמות שלמה [פסל] אסורה גם כשלא מתכוונים לעבוד את זה.

 

לגבי כיור אחד, זה אמנם הרבה יותר נח כשיש שני כיורים אך אין בעיה בכיור אחד. אם את לא שוטפת כלים במים חמים, אין בעיה, רק להקפיד גם לא לשפוך מים רותחים כשיש כלים בכיור, למשל אם רוצים לרוקן סיר שבישלו בהם ביצים\תפוחי אדמה וכדומה, והוציאו את דבר המאכל ושופכים את המים הרותחים לכיור, יש קודם להוציא את הכלים מהכיור ורק אח"כ לשפוך את המים, או לשפוך את המים למקום אחר כגון אמבטיה או לאסלה וכדומה. בנוסף אם הכלים שורים במים בכיור יותר מ24 שעות להקפיד שיהה במים מעט סבון כלים.

 

אם את שוטפת כלים במים רותחים זה בהחלט יותר מורכב, וכדאי לשטוף את הסוג הפחות בשימוש במקום אחר. או לחלופין ניתן לקנות מתקן פלסטיק בצורת הכיור, למשל קובעים שהכיור בשרי, ומניחים את המתקן על השיש, ובו מניחים את החלבי, ומתי שרוצים לשטוף את החלבי מניחים אותו במתקן. קיים גם דגם מתקפל, ואז כשאין כלים הוא לא תופס הרבה מקום. מצ"ב תמונות. כיורים אלו קיימים במגוון גדול של גדלים, יש להתאים את הדגם שקונים לגודל הכיור שלך.

לפני פסח בכל חנות כלים באיזור חרדי -דתי הוא נמכר בכמויות, בתקופה הזו צריך לבדוק בחניות כלים באיזורים אלו אם הם עדיין מחזיקים את זה או שהם יכולים להזמין את זה. או שתנסי לחפש בגוגל כיור פסח – כיורית ותבדקי אם יש מקום שמחזיק את זה גם כעת בקרבת מקום, או עושה משלוח.

 

ברכה והצלחה

הרב יהודה סטורץ

בית ההוראה נאות שמחה בראשות הגר"י לוקסנברג שליט"א