דף היומי בבלי

שאלה

כתוב 7 שורות מעל השורות הרחבות אם טוב ואם רע ואז אחרי זה יש מחלוקת על מה מדובר ואחרי זה כתוב רעות רבות וצרות ואז יש מחלוקת במה מדובר וז כתוב ושמואל אמר זה הממציא לו מעות לעני בשעת דוחקו ורש"י אומר שמדובר על אם טוב ואם רע ת"ס שואל שתי קושיות א. מקודם דיברנו על אם טוב ואם רע ואחרי זה דיברנו על רעות רבות וצרות למה הוא כתב את זה רק אחרי רעות רבות וצרות שיכתוב את זה באם טוב ואם רע? ב.כתוב ביבמות בפרק הבא על יבימתו(ביבמות דף סג.)שהמלוה לעני בשעת דוחקו הולך על הפסוק "אז תקרא וה' יענה(ישעיה נח) הת"ס מביא תא הריב"ן שאומר שיש הבדל בין מלווה לבין ממציא אבל הת"ס לא ענה על
שאלה א מה התשובה לשאלה א אשמח אם תענו לי באקדם תודה

תשובה

דניאל שלום וברכה

אכן התוס' הקשו על רש"י שני קושיות ובכוחם רבינו תם מפרש אחרת מרש"י, אולם התוס' כתבו שעל קושיא אחת מצינו תירוץ של ריב"ן.

באופן כללי יתכן וגם רש"י מודה שרב ושמואל נחלקו מהו רעות וצרות, אולם רש"י ביאר שלפי שמואל צרה זו הוא דוגמא נוספת של אם טוב ואם רע, ואת כל הסוגיא של מהו רעות וצרות הביאה הגמרא כדי להביא דוגמא נוספת מהו אם טוב שהאדם יענש על כך, וזהו אדם שעושה צדקה עם עני וממציא לו מעות בזמן שהלואה זו מזיקה לו.

ולכן הגמרא לאחר שהביאה דוגמאות של אם טוב ואם רע כתבה שיש סוגיא נוספת של רעות וצרות שמתוך הסוגיא נמצא דוגמא נוספת של אם טוב ואם רע. וזה הסיבה שדברי שמואל הובאו לאחלר דברי רבא שהיה כמה דורות לאחר שמואל.

ברכה והצלחה

הרב יהודה סטורץ

בית ההוראה נאות שמחה בראשות הגר"י לוקסנברג שליט"א