או"ח ואה"ע

שאלה

האם אשה נקנית בחצר.? מי שהיה לו רב מובהק וברבות הימים למד מאחרים יותר האם משתנה הדין.?
האוכל פת פחות מכזית בלא נט"י וברכה"מז רק המוציא האם אריך למיעבד הכי? האם מותר לקטוף בשמים של שביעית?מה המקור והדין בניגוב קודם נט"י לסעודה?הרואה לאדם שישן על גבו או בטנו האם יעיר אותו ועד כמה אדם צריך להשתדל שלא יתהפך בלילה?האם מותר לישון עם גרביים?

תשובה

דניאל שלום וברכה

אשה אינה נקנת בקנין חצר

רב מובהק הוא מי שרוב חכמתו ממנו, במקרה ולמד רוב חכמתו אצל רב אחד, ואח"כ למד מרב אחר וכעת רוב חכמתו מהשני, או שלמד מכמה רבנים וכעת רוב חכמתו אינו מרב אחד אין לו דין רבו מובהק.

לגבי נטילת ידים על פחות מכזית פת, המשנה ברורה (סי' קנח סק"י) כתב שלכתחילה ראוי ליטול ידיו בלא ברכה. לגבי ברכת המזון מותר לטעום פחות מכזית לכתחילה בלי לברך ברכת המזון.

בשמים של שביעית יש בעיה של ספיחין, ויש מתירים בגידול רב שנתי, אישית אין לי הכרעה ברורה בענין. לגבי קדושת שביעית הוא ספק בירושלמי, וראוי להחמיר בזה, אם הבשמים ראויים לאכילה בודאי יש בהם קדושת שביעית.

ניגוב קודם נטילת ידים הוא שיטת החזון איש (או"ח סי' כד סק"כ), וראה רע"ב (ידים פ"א מ"א).

לגבי השאלות בעניני קדושה אי אפשר לענות כאן.

ברכה והצלחה

הרב יהודה סטורץ

בית ההוראה נאות שמחה בראשות הגר"י לוקסנברג שליט"א