גדולת רב ונשיא בגמרא

שאלה

שלום לרב!
איתא במסכת קידושין (לב, א): "האב שמחל על כבודו כבודו מחול, הרב שמחל על כבודו אין כבודו מחול".
וכן (שם לב, ב) ובמסכת סנהדרין (יט, ב) איתא: "נשיא שמחל על כבודו כבודו מחול, מלך שמחל על כבודו אין כבודו מחול". והגמרא מפרשת הבדלים אלו. שאלתי היא לגבי ההיקש בין רב לנשיא, שהגדילה הגמרא כבודו של רב יותר מנשיא, ואולי אינני מבחין גדוּלה של מי גדוֹלה יותר של רב או של נשיא? או שהגמרא מתייחסת להיקש משוואת גדולת בין אב לרב כאן (בלבד), ובין היקש משוואת גדולת נשיא ומלך שם (בלבד), שבשני המקרים גדולתם חופפת על פי רמתם?!
בתודה מראש!

תשובה
 שלום וברכה
הנידון בגמרא אינו מי גדול ממי, אלא לפי הבנת הגמרא בתחילת הסוגיא לרב אסור למחול על כבודו משום שהוא פגיעה בכבוד התורה, ומסקנת הגמרא שהתורה שהוא למד היא שלו והוא יכול למחול על כך, ואילו כבוד אב פשוט שהוא בבעלותו ושליטתו של האב ולכן לכל הדעות הוא יכול למחול. אולם מה שמלך אינו יכול למחול, אינו משום שמשל יותר חשוב מנשיא או רב, אלא משום שיש פסוק שחייבת להיות אימה מהמלך, ואם הוא מוחל על כבודו אין אימה מהמלכות.
ברכה והצלחה
הרב יהודה סטורץ
בית הוראה נאות שמחה בראשות הגר"י לוקסנברג שליט"א