האם אדם שנקטעה ידו השמאלית כשר לכתיבת תפילין ?

י"ט אב- סימן ל"ט מאמצע סעיף א'- ''או מומר'' עד סעיף ב'
הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

איזה מומר כשר לכתיבת תפילין?ואיזה תיקונים בתפילין יכול לעשות מי שהוא פסול בכתיבתם? תמצית שיעור הלכה במשנה ברורה הלכות תפילין במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה' [משנ"ב חלק א', סימן ל"ט סעיפים א' – ב']  

בני אדם הפסולים לכתיבת תפילין

תפילין שכתב עבד, אשה, או קטן אפילו אם הגיע לכלל שנים, אבל אם לא הביא עדיין שתי שערות, הם פסולים לכתוב ספרי תורה תפילין ומזוזות, וכן מומר לעבודת כוכבים, או המוסר ממון ישראל חבירו לאנסים, דהיינו, לגויים, וכל שכן אם מוסר את הישראל עצמו, פסולים לכתיבת סת"ם, וטעם הדין הוא, משום שנאמר, 'וקשרתם וכתבתם', שתי פסוקים הסמוכים אחד לשני, ולומדים מזה, שמי שהוא בקשירה, הוא בכתיבה, ומי שאינו בקשירה, אינו בכתיבה, ולכם פסולים לכתוב סת"ם, ולעניין מומר לעבודת כוכבים וכן מומר לחילול שבת בפרהסיה, הם נקראים מומר לכל התורה כולה, ואומר הפרי מגדים, שלא צריך דווקא להיות מומר לחילול שבת בעבירות דאורייתא, אלא גם אם הוא מומר לחילול שבת בעבירות דרבנן, כגון טלטול מוקצה, או טלטול בכרמלית, או הוצאה מכרמלית, גם הדין הוא, שהוא נחשב מומר לכל התורה כולה לכתחילה, ובדיעבד הוא מסתפק האם זה פסול או לא, ואדם המומר לאחת מעבירות שבתורה, הדבר תלוי, אם הוא מומר להכעיס, הדין הוא, שהוא מומר לכל התורה כולה, והגדרת מומר להכעיס היא, באופן שעומדים לפניו היתר ואיסור, והוא יכול לקחת את ההיתר ובכל זאת הוא לוקח בדווקא את האיסור, וזה הכל ביחס לכל העבירות, אבל אדם שמומר לתפילין, הדין הוא, שהוא פסול לכתיבת התפילין, משום שאינו בקשירה, אבל אדם שלא מניח תפילין משום שהוא צריך ללכת לעסקיו ואין לו זמן, זה חמור מאוד, אבל אינו נחשב מומר לתפילין, עוד כותב המשנה ברורה, שאדם שנקטעה ידו השמאלית ואינו יכול להניח תפילין, אבל ביד ימין הוא יכול לכתוב פרשיות תפילין, הוא נחשב 'ישנו בקשירה', רק שפומיה כאיב ליה, ואין לו איפה להניח תפילין, אבל הוא נחשב 'בר הכי' של הנחת תפילין, ולכן הוא כשר לכתיבת התפילין.

תיקון התפילין על ידי מי שפסול בכתיבתם

כל מי שפסול לכתיבת תפילין, פסול בכל תיקון עשייתם, כגון, לתפור את הבתים, או לעשות את השי"ן שעל גבי הבתים, דברים כאלה שמעכבים בתפילין, אבל מותר לו לעבד את הקלף לשמה, שהרי זה גם גוי יכול לעשות אם ישראל עומד על גביו.

השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן