הגבהת הידים בשעת הנטילה

כ"ד אלול- סימן קס"ב סעיף א'- אמצע הסעיף 'וה"ה'
הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

הגבהת הידים בשעת הנטילה
טעםהדין, ומדוע היום לא נהגו כך?
כל זה ועוד בשיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א


סימן קס"ב סעיף א'

– הגבהה ושפשוף הידיים בנטילה –

הגבהת הידים בשעת הנטילה טעם הדין מדוע היום לא נהגו כך?

בשעת נט"י אדם צריך להגביה את ידיו, ולמעשה לא נהגו כך, [לקמן נלמד מדוע] והטעם שצריך להגביה ידיו, כיון שידיים עסקניות וגזרו חז"ל טומאה על הידיים, ואסור לאכול סעודת פת בלי נט"י, וכאשר אדם שופך את המים על ידיו, המים נטמאים מהידיים כיון שהידים טמאות, לכן צריך לשפוך מים ב' פעמים, בפעם הראשונה המים נטמאים, ובפעם השנייה נטהר, וחששו חז"ל שמא אדם ישפוך מים על הידיים בפעם הראשונה והידיים ממילא יטמאו את המים, וטיפה אחת או כמה טיפות יזלו לו למעלה מכף היד, ואז יטול פעם שניה את הידיים, והמים יחזרו חזרה כף היד, ויוצא שאותם מים שלא היו בשעה שהוא שפך את השפיכה השניה, הם מים טמאים, שהרי הם היו על היד למעלה ואח"כ חוזרים לכף היד למטה ומטמאים את כף היד, ולכן יגביה ידיו מהשפיכה הראשונה ועד הניגוב, ועי"ז לא ירדו המים חזרה ליד למטה.

באופן עקרוני א"צ ליטול את כל כף היד, ויש שיטה הסוברת שמספיק רק ראשי האצבעות, ולכן יש מי שאומר, שרק כאשר הוא נטל את ראשי האצבעות אז יגביה ידיו, משא"כ כשנוטל את כל כף היד, ויש מי שחולק, וזמ"ש הרמ"א "דהיינו ראשי אצבעותיו".

כשנוטל רביעית מים אין בזה בעיה, כי רביעית מים לא נטמאת מהידיים, וזה הסיבה שהיום אנחנו לא מקפידים על זה.

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן