הרב אברהם יעקב סלומון שליט"א
"וה' נָתַן אֶת חֵן הָעָם בְּעֵינֵי מִצְרַיִם" (שמות י"ב, ל"ו)
מרגליות
מרגליות מסוגל לחן. (יוסף דברי אמת)
שמן זית
שמן זית מסוגל לחן. (ספר המידות)
לכתוב על קלף
סגולה לחן לכתוב על קלף, כסף וזהב חסד ואמת אלוף (ספר המידות)
לכתוב 'פשטא זרקא' בניגון
סגולה להיות אהוב לכל לומר, בכל יום 'פשטא זרקא' בניגון כולו, כמו שכתוב בחומשים, והוא סגולה נפלאה בדוק ומנוסה. (רחמי האב)
מצות סגוליות לחן
נודע שיש מצוות סגוליות, כנודע כיבוד אב "למען יאריכון ימיך", ועוד, ומדת ענוה הוא סגולה לחן כד"א (משלי ג) "ולענווים יתן חן", וכן מצינו באסתר (ב) "ותהי אסתר נשאת חן בעיני כל רואיה". (ישמח ישראל)
אמירת פסוק "השיבה לי ששון ישעך"
שים ימינך על מצחך, והפוך אותה, ואמור ג' פעמים: "השיבה לי ששון ישעך ורוח נדיבה תסמכני"
אמירת פסוקים המסוגלים
לנשיאוות חן יאמר: "יאמר נא ישראל כי לעולם חסדו" ג"פ, ואח"כ יאמר מזמור תהלים קכ"ב "שמחתי באומרים לי בית ה' נלך", ואח"כ ילך לשאול שאלתו מהאיש, והי"ת יתן חינו וימלא שאלתו. (נפלאים מעשיך)
ברכת שים שלום
אי בעית דתהוי לך חן מקמי ברייתא [בריות] או מקמא שלטון שבעיר, התפלל ח"י פעמים לאחר תפלתך ברכת הטוב, ותמצא חן. (ליקוט הש"ס)
ויש אומרים ברכת 'שים שלום' ח' פעמים. (ימלא נפשו)
בקשה לחן ולחסד
לחן ולחסד, אחר תפילת שחרית יאמר: "'האזינו השמים ואדברה ותשמע הארץ אמרי פי, יערף כמטר לקחי תזל כטל אמרתי, כשעירים עלי דשא וכרביבים עלי עשב, כי שם ה' אקרא הבו גדל לאלקינו' יהי רצון מלפניך ה' אלקינו ואלקי אבותינו שתעשה למען רחמיך, ולמען קדושת פסוקים אלו, והשמות הקדושים שבהם, ותתנו לאהבה לחן ולחסד ולרחמים בעיני כל רואינו, ויהיו דברינו נשמעים לעבודתך, ויהיו כל מעשינו לשם שמים, ותצליחנו בלימודינו ובכל מעשה ידינו, אמן כן יהיה רצון". (עבודת הקודש)
ונח מצא חן
מצאתי כתוב מכתיבת יד מהרה"ז זכרונו לברכה ממש, לחן יאמר פסוק 'ונח מצא חן בעיני ה" (ויכוון בצירוף ואע נצב חנה מיני ה' הצדיק) ויועיל בעזרתו יתברך. (עבודת הקודש)
סגולה נפלאה להיות האדם מוצא חן וחסד בעיני אלקים ואדם, לא יכעס, כמו שכתב הרב בספר חסידים דף מ ע"ב, וזה לשונו: אם רוצה אדם למצוא חן בעיני ה' לא יכעס, שנאמר ונח מצא חן בעיני ה', ולא פרש למה, אלא בשמו פרושו, שהוא נח במעשיו ובדבריו והילכו, כדאיתא במדרש רבא הנעלם, לכן מצא נח – חן, שאותיות אחד הם. (דבק מאח)
יראה מתלמיד חכם
על ידי היראה מתלמיד חכם תזכה לחן. (ספר המידות)
עסק בתורה בדרך
עסק בתורה בדרך נותנת חן. (ספר המידות)
שמירת הפה
גם ישמור את עצמו ממאכלי אסור, וישמר את פיו מדבור אסור. (ספר המידות)
פיזור מעותיו לקנות רב
מי שמפזר מעותיו בשביל לקנות לעצמו רב ללמד ממנו, על ידי זה ימצא חן. (ספר המידות)
מעביר על מדותיו
כשתעביר על מדותיך, ותמצא חן. (ספר המידות)
שם היוצא מברכת הכהנים
ידוע שיעקב מסר ליוסף השם כ"ב אותיות היוצא מברכת כהנים ובפרט השם 'פסי"ם', אשר הוא מסוגל לחן ולשמירה, ולכן עשה לו כתונת פסי"ם, בכוונה ז על פי היחוד וצירוף של השם כ"ב אותיות. (מאור ושמש)
שם היוצא מפסוקי ויהי בנסוע הארון
לחן וכבוד ושכל טוב בעיני אלוקים ואדם, יאמר פסוקים אלו המסוגלים הרבה, ובפרט למי שמכוון בשם זה: 'ובהומקיואומ"מ' – ראשי תיבות מ'ויהי בנסוע': יאמר ו'יהי בנסוע הארון ויאמר משה קומה ה' ו'יפוצו אויביך וינוסו משנאיך מפניך, ובנחה יאמר שובה ה' רבבות אלפי ישראל וצבאו ופקודיהם חמשה ושלשים אלף וארבע מאות, כל הפקודים למחנה אפרים מאת אלף ושמונת אלפים ומאה לצבאותם ושלישים יסעו", וילך לעסקיו לחיים טובים ולשלום. (סגולות ישראל)
תפילה למציאת חן
סגולה טובה ומקובלת לחן ולחסד, יאמר נא ישראל תפלה קטנה זו, והוא ממקום קדוש חוצבה, וזה נסחה,: "מבקש אני ממך ההוא"ל, שתתן בלב פלוני בן אלמוני, שיעשה כל חפצי ורצוני, ותתני לחן ולחסד ולרחמים בעיניך ובעיני כל רואי, בשם והאצ"ב הניח מינ"י י-ה-ו-ה, הצדיק, ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד. אתה השם הגדול תתני לחן ולחסד ולרחמים, בעיניך ובעיני כל רואי, כשם שמצא נח חן בעיניך, כדבר שנאמר 'ונח מצא חן בעיני ה". כן אמצא חן ושכל טוב וחנינה בעיניך, ובעיני כל רואינו, ובפרט בעיני פלוני בן אלמוני, אמן נצח סלה ועד", ככה יאמר שבע פעמים ובחון. (דבק מאח)
שמות לאמרם בטהרה
למצוא חן בעיני כל רואיו, אפילו תשאל ממנו כל מחמדיו, יאמר בקדושה ובטהרה ובטבילה, ובבגדים נקיים, אלו השמות: 'חננאל פירוסיאל שוחוסו פריקטו'. ויעשה חפצו, זהו בדוק ומנוסה, והוא סוד גדול, ואין רשות לנסותו כי אם בטהרה כמו זכרנו, ומוצאו משלש עשרה מדות. (דבק מאח)
הא- ל ישמור אתכם ואותי
למצוא חן בעיני מי שתרצה לפניו, שים ידך הימנית למפרע על מצחך, הבוהן למטה, והזרת למעלה, ואמור בלחש: 'האל ישמור אתכם ואותי על כולכם', ויועיל. (מדרש תלפיות)
סגולת אמירת אמתלאי בת כרנבו
לומר טו"ב פעמים ומסוגל להצלחה: "אמר רב חנן בר רבא אמר רב, אימיה דאברהם – אמתלאי בת כרנבו". (עבודת הקודש)
למצוא חן בעיני השלטון, מצאתי בספר נושן, יזכיר אמיה דאברהם שלש פעמים, וימצא חן בעיניו והשם הוא אמתלאי בה כרנבו, עד כאן לשונו. (רפואה וחיים)
●●●
סגולה להולך לפני מלך או שר ומושל. יאמר טו"ב פעמים 'אמתלאי בת כרנבו' קודם שיעמוד לפניו, ועוד יאמר "מגדל עז שם ה' בו ירוץ (יכוין 'בו ירוץ' גימטריא ש-ד' ר"ת שומר דרך") צדיק ונשגב", ואם הוא לצרכי צבור, יכוון שהוא מתעסק לשם שמים ויזכיר זכות אבות: אברהם איש החסד, יצחק נאזר בגבורה, יעקב כליל תפארת משה אחוז בנצח, אהרן אחוז בחוד, יוסף אחוז ביסוד, דוד אחוז במלכות. (כף אחת)
מדאזכרן שמה של אמיה דאברהם, נביא מקור שמה מהגמרא (ב"ב דף צא.): "ואמר רב חנן בר רבא אמר רב אמיה דאברהם אמתלאי בת כרנבו, אמיה דהמן אמתלאי בת עורבתי וסימניך טמא טמא טהור טהור". (בבא בתרא)
ופירש הרשב"ם על אתר: "אימיה דאברהם וכו' – לפי שאימותן של יצחק ויעקב הוזכרו, צריכין אנו לידע שם אם אברהם, ואגב גררא נקט אימיה דהמן, לפי ששמותיהן שוין, כרנבו – כרים מצאן טהורין הן [לבשו כרים שדות המרעה הצאן (תהילים ס"ה, יד). כרים – שדות המרעה, המלקט] צאן רב, כך שיראה כאילו הגבעות לובשות אותן, ואברהם טהור. עורב טמא הוא והמן נמ' טמא היה.
●●●
ויש שכתבו ששמות 'אמתלאי' הם סגולה לכבוש את האויב, ע"י שיאמר שבע פעמים את שם אמו של אברהם אבינו ע"ה "אמתלאי בת כרנבו", ושם אמו של המן הרשע "אמתלאי בה ערבתא". (האח נפשנו)
חמש דרכים לחן
החן והרצון יש בו חמש דרכים:
- דרך אחת, לחן , יאמר שלש פעמים: ראש הזר לשון הדם מת.
- דרך שניה. קח לשון תרנוגלת שחורה בעוד שמפרכסת, ותן בתוך שעווה שלא עשה בו מלאכה, ותטמין בבגדים.
- דרך שלישית שים ימינך על מצחך והפוך אותה ואמרו שלש פעמים 'השיבה לי ששון ישעך ורוח נדיבה תסמכני'
- דרך רביעית, שיעשו בני אדם רצונך, עלה להר וקח ארבע אבנים ואמרו "ירושלים הרים סביב לה וה' סביב לעמו מעתה ועד עולם". ובשעת האמירה תשליך האבנים לארבע רוחות העולם.
- דרך חמישית. שיעשו שרים רצונך, יאמר זה השם פעם אחת 'טפטפיה' ויכתבהו על הקלף ויתנהו על צווארו.
לקרות פרשת בראשית
שם הקדוש צמרכ"ד, הוא השם היוצא מסופי תיבות של חמשה פסוקים מתחילת התורה מבראשית עד "יום אחד", הנקרא בפי המקובלים 'שם של כנף'. ושם זה בא"ת ב"ש עולה קמ"ח סוד נצח, וכן וה' עמו, דגבי דוד עולה קמ"ח וה' עמו, וראה תראה דראשי תיבות מחמשה פסוקים אלו, עולה כמנין שם הוי'ה ברוך הוא, והיינו וה' עמו. ובכן ראוי לקרות פרשת בראשית עד יום אחד, ולכוון בזה, ולומר אחריו פסוק "ויהי דוד לכל דרכיו משכיל וה' עמו".
תליית עין זאב מיובשת
אם תייבש עיין זאב בשמש ותשימה בעור או בבגד ותתלנו, תמצא חן וחסד בעיני כל רואיך ולא תירא מכישוף וממזיקין ולא מפגע רע, וכל אשר תפנה תצליח ויפלו אויביך תחתיך, "ואתה על במותימו תדרוך".
טבעת מחמשה מתכות
מי שרוצה להיות מקובל ומרוצה לכל הבריות, קח חמשה מיני מתכות אלו: זהב וכסף ונחושת בד"ל ועופרת, ויעשה מהן טבעת במוצאי שבת קודם שיקרא התרנגול, וחקוק עליהם שם זה 'חניא- ל' ותלהו עליך, מסכ'י. (האח נפשנו)
סגולת הזכרת שם אמו של אברהם אבינו או להבדיל אמו של המן
על אמתלאי אמו של אברהם אבינו
מובא בספר שבט מוסר, שנמרוד ראה בחכמת הכוכבים שיוולד אדם אחד בימיו, שיעמוד כנגד להכחיש אמנותו לנצחו, וגזר להרוג את כל הזכרים שיוולדו באותה עת, ואמו של אברהם אבינו הסתירה הריונה מתרח, וילדתו במערה, עיי"ש באריכות. (שבט מוסר פרק נב אות כו)
לאומרו 17 פעם
כתב בשם ספר שרשי השמות 'סגולה להצליח לפני שר ושלטון, יאמר שבע עשרה פעם 'אמתלאי בת כרנבו אמיה דאברהם', שהוא מסוגל להצלחה. וכן הביא החיד"א בספרו 'כף אחת' (אות ט) שיאמר זאת קודם שיעמוד לפני השר, המלך או המושל. (הרב חיד"א בספרו דבש לפי מערכת אות יז)
אמירת אמתלאי וכו' מציאת חן לפני השלטון
בספר פחד יצחק (לאמפרונטי, ערך אברהם, הו"ד בספר רפואה וחיים לגר"ח פאלאג'י פי"ב ספ"ג) כתב בשם ספר ישן נושן, לאומרו שלש פעמים לפני השלטון, וימצא חן בעיניו.
שם אם אברהם על הקלף
פעם אחת בזמן הרה"ק מראדזימין, היה דבר רח"ל, והרה"ק הנ"ל ציווה לכתוב על הקלף שם אמו של אברהם ולתלות על פתח הבית, והסגולה הועילה, וכל מי שעשה כן נרפא. (ספר עשר זכויות מערכה ו' אות יב)
סגולה אמירת אם המן
שלשלת הקבלה הרוצה לכבוש שונאו יזכיר ז' פעמים 'אמתלאה בת עורבתא אימיה דהמן'. (ספר הדורות ערך ג"א תד)
בספר אגרא דפקרא הביא גם סגולה זו. וכן בתשובות בית הלל (סוף סימן ז) כתב, שסגולה לומר כל יום שבע פעמים אמתלאי בת עורבתא. (אגרא דפרקא אות צט)
ועיין בספר שרשי השמות לרמ"ז [רבי משה זכותא] (ח"א עמוד יח) שהובאו ב' סגולות אלו.
סגולת אמירת צללפנית אם נחשון
סגולה נוספת יש בשמות נוספים שהוזכרו בגמרא בבא בתרא הנ"ל, מובא במהרש"ל שסגולה יש בשם אמו של נחשון 'צללפונית'. (חכמת שלמה למהרש"ל)
מעשה נורא מהרה"ק מטשורטקוב לסלק רוח רעה ע"י שם צללפונית
סיפר הרב המחבר שו"ת 'שם ושארית ישראל' וז"ל: "מעשה מעיר סאטנוב, עיר מולדתו של אבי הרב ז"ל, שאיש אחד בנה או קנה לו בית ומעת שנכנס לדור בבית הייתה לו צרה גדולה בצער גידול בנים, שמתו לו כמה ילדים בבית הנ"ל, ויצא קול שרוחות רעות שורות בבית הנ"ל, וע"י זה מתו הילדים זה אחר זה שלא כדרך הטבע. אשת הנ"ל בקשה את בעלה שיסע לאי מי מצדיקי הדור, שיבקשו רחמים על זה ולא רצה הבעל, כי היה מתנגד לאדמורי"ם, עד ששוב נתעברה האשה ופחדה שלא יארע ח"ו גם לעובר הזה אסון, ובכתה לפני בעלה ופעלה אצלו שיסע לאדמו"ר הק' המפורסם ר' דוד משה מטשארטקוב ז"ל, בנו של הרה"ק 'אור ישראל' מרוז'ין ז"ל, ונסע, וכנהוג כתבו לו פתקא בבקשה על העניין הנ"ל, ואמר לו 'כשתלד תקרא את הילד בשם שבהפטרת השבוע', וכפל הרבי את דבריו ואמר לו 'טאקי נאך דער הפטורה', כפי הנראה הכיר שהוא מתנגד ע"כ חזר וכפל לו את הדברים. האיש הנ"ל שב לביתו, וכעבור כמה חדשים ילדה האשה בת בשבוע פרשת נשא, ובהפטרת פרשת נשא נאמר מלידת שמשון הגיבור ואביו מנוח, ולא נאמר שם שם של נקבה, והגם שנאמר שם שמלאך ה' נראה לאשה אמו של שמשון, אולם לא נזכר שם השם של האשה, עד שמצאו בגמרא בבא בתרא (צא.) שם נאמר 'אמיה דשמשון צללפונית', ובחכמת שלמה למהרש"ל ז"ל כתב וז"ל נ.ב ז"ל 'הצללפונית היא אמו של שמשון. בדברי הימים (א ד, ג) בסוף יחס יהודה, והוא טוב מפני רוח רעה, מצאתי', עכ"ל רבינו הרש"ל ז"ל, אז ראו רוח הקודש של אדמו"ר הרה"ק ר' דוד משה ז"ל מטשארטקוב, כי ראה ברוח קדשו שתלד נקבה ובאיזו פרשה, וציווה לקרוא את הילדה בשם שהוא סגולה לגרש רוח רעה מהבית, רוח קודש כזה הוא רוח קודש גאוני!
(שו"ת שם ושארית ישראל. סקולען, ח"א, מעשי צדקים אות ג')
עוד סגולה למציאת חן יש בנטילת ידים שחרית [נעגל וואסער] המובא ב'באר היטב':
כשנותן מים על יד ימינו בכל פעם יאמר "היד הגדולה", וביד שמאל "היד החזקה", וכשמשפשף הידיים יחד יאמר ג' פעמים "[ה]יד הרמה". וכשימלא ידיו לרחוץ פניו יאמר: "ידיו גלילי זהב" וגו' (שיר השירים ה יד). כשרוחץ פניו יאמר: "ראשו כתם פז" וגו' (שיר השירים ה יא). וכשרוחץ את עיניו יאמר: "עיניו כיונים" וגו' (שיר השירים ה יב). כשרוחץ לחייו יאמר: "לחייו כערוגת הבושם" וגו' (שיר השירים ה יג). כשרוחץ שפתותיו יאמר: "שפתותיו שושנים" וגו׳ (שיר השירים ה יג). וכשמנגב פניו יאמר: "ופניהם פני אדם ופני אריה אל הימין לארבעתן". ובזה ימצא חן בעיני כל רואיו.
[באר היטב שו"ע או"ח סימן ד' סק"ו]
מציאת חן
ראיתי לנכון להביא לכם עוד סגולה למציאת חן לומר בנטילת ידים שחרית [נעגל וואסער] המובא בבאר היטב:
כשנותן מים על יד ימינו בכל פעם יאמר "היד הגדולה", וביד שמאל "היד החזקה", וכשמשפשף הידיים יחד יאמר ג' פעמים "[ה]יד הרמה". וכשימלא ידיו לרחוץ פניו יאמר: "ידיו גלילי זהב" וגו' (שיר השירים ה יד). כשרוחץ פניו יאמר: "ראשו כתם פז" וגו' (שיר השירים ה יא). וכשרוחץ את עיניו יאמר: "עיניו כיונים" וגו' (שיר השירים ה יב). כשרוחץ לחייו יאמר: "לחייו כערוגת הבושם" וגו' (שיר השירים ה יג). כשרוחץ שפתותיו יאמר: "שפתותיו שושנים" וגו׳ (שיר השירים ה יג). וכשמנגב פניו יאמר: "ופניהם פני אדם ופני אריה אל הימין לארבעתן". ובזה ימצא חן בעיני כל רואיו.
[באר היטב שו"ע או"ח סימן ד' סק"ו]
תודה רבה