במי חושדים שהוא אפיקורס ולא ראוי להגישו להיות שליח ציבור?

ג' תשרי- סימן נ"ג- מסעיף ט"ז - אמצע סעיף י"ט "ודווקא"
הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

כיצד ינהג שליח ציבור שנתבקש מהגבאי לגשת לפני העמוד?

באלו אופנים אין לשליח ציבור לסרב לגשת לפני העמוד?ומה הטעם שיכול גר לשמש כשליח ציבור והרי לכאורה אינו יכול לומר 'אלוקינו ואלוקי אבותינו'? תמצית שיעור הלכה במשנה ברורה הלכות ברכות במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה' [משנ"ב חלק א', סימן נ"ג סעיפים ט"ז – י"ט]  

הנהגת שליח ציבור קודם שניגש לעמוד

כתוב בשולחן ערוך, שכאשר מבקשים מהשליח ציבור לרדת לפני העמוד, אם לא מדובר בשליח ציבור קבוע, הדין הוא, שיש סדר איך הוא צריך להתנהג עד שהוא ניגש לפני העמוד, דהיינו, כאשר מבקשים ממנו בפעם הראשונה לגשת לפני העמוד, הוא צריך לסרב, ובפעם השנייה שמבקשים ממנו, הוא צריך להראות כמו שהוא מכין את עצמו לגשת לפני העמוד, וכאשר מבקשים ממנו פעם שלישית, אז באמת הוא ניגש לעמוד לשמש כשליח ציבור.

האופנים שבהם אין לשליח ציבור לסרב לגשת לעמוד

ישנם שלשה אופנים שבהם השליח ציבור לא יסרב לגשת לפני העמוד:

א. שליח ציבור קבוע.

ב. כאשר המבקש הוא אדם גדול, ומביא המשנה ברורה בשם התוספות, שכאשר מדובר בדבר שיש בו שררה וגסות הרוח, יש לסרב אפילו אם המבקש הוא אדם גדול.

ג. כאשר השליח ציבור הפסיק את תפילתו באופן פתאומי, כגון שנהיה חולה, או שאינו יודע את נוסח התפילה, באופן כזה, מיד ייגש חזן אחר ואינו צריך לסרב, בכדי שהתפילה לא תהיה מופסקת יותר מדאי.

שליח ציבור שיש בו חשש אפיקורסות

אדם שאומר שאינו ניגש לפני התיבה מפני שבגדיו צבועים או מפני שסנדל ברגליו, חוששים שמא אותו יהודי הוא מן האפיקורסים שמקפידים על כך, ולכן, אפילו שלאחר מכן אומר שייגש, לא נותנים לו לגשת, משום שחוששים שמא נזרקה בו אפיקורסות לפי שעה, אבל בפעם הבאה נותנים לו לגשת, כיוון שלא שמענו מפיו דברי אפיקורסות באופן מפורש, אלא חוששים שמא נזרקה בו אפיקורסות לפי שעה, וגם אם נותן סיבה לדבריו ומסביר, שהסיבה שלא רצה לגשת לעמוד באופן כזה, הוא מפני שזה לא כבוד המקום ובאמת הוא אינו מן האפיקורסים, עדיין לא מקבלים את דבריו, אלא אם כן הסביר את דבריו מיד, שאז אנחנו מתחשבים במה שהוא אומר.

שליח ציבור שהוא גר

יש מי שאומר, שאדם שהוא גר, לא ייגש להיות שליח ציבור פני העמוד, משום שאינו יכול לומר 'אלוקינו ואלוקי אבותינו', אבל דוחים שיטה זו, וגם גר יכול לשמש כשליח ציבור, משום שגם גר הוא בן של אברהם אבינו, שהרי אברהם אבינו נקרא, 'אב המון גויים'.

יחיד המעכב מינוי שליח ציבור

יחיד יכול לעכב ולומר, שפלוני לא יהיה חזן, ובטעם הדין מבאר המשנה ברורה, שמכיוון שהשליח ציבור צריך להוציא את הרבים ידי חובתם, לכן היחיד יכול לעכב ולומר שרוצה חזן אחר, ומוסיף המשנה ברורה, הוא הדין כל מינוי או שררה, כגון למנות ראש ישיבה, או רב, או כל מינוי שהוא, גם יחיד יכול לעכב, וכל זה מדובר דווקא בדורות שעברו, אבל בדורות שלנו, אם יתחשבו בדעת כל יחיד ויחיד, לא יהיה לדבר סוף, משום שלעולם לא יימנו מינויים, ולכן, בדורות שלנו לא מתחשבים בדעת יחיד, אלא עושים כפי הסכמת הקהל, ועוד סברא יש לומר, שיש מקום לומר, שדווקא בשליח ציבור של הימים ההם שהוא שליח ציבור אמיתי, יחיד יכול לעכב, משום שהוא מוציא את הרבים ידי חובתן ממש, אבל בזמננו שזה לא שליח ציבור אמיתי ואינו מוציא את הרבים ידי חובתם, יחיד אינו יכול לעכב.

השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן