הרב בנימין בירנצוייג
"ויקם פרעה לילה… ותהי צעקה גדולה במצרים כי אין בית אשר אין שם מת" (יב, ל)
ביום הכי דרמטי לאומה המצרית, אחרי תשע מכות שהביא עליהם הקב"ה, ושכולן התקיימו בדייקנות מופלאה – ברגע שנאמר לפרעה שתבא מכה – היא הגיע בתזמון מפליא! הנה… מגיעה המכה הכי נוראה מכת בכורות, מכה שקשורה לכל בית מצרי, וגם ביתו של פרעה, הוא בכור ובנו בכור. היה מתבקש שפרעה שראה את התזמון המדויק של כל המכות, שבלילה הזה יהיה בחרדה נוראה, ישב עם הקבינט הבטחוני שלו כל הלילה, לראות כיצד מקדמים פני הרעה…
אבל… "ויקם פרעה לילה", פרעה הלך לישון כבכל לילה, כאילו אין סכנת מוות מוחשית מרחפת על ראשו וראש בנו. היתכן?!
מבאר הרב דסלר זצ"ל יסוד גדול: הקב"ה ברא בעולמו את 'כח הבחירה' – שהאדם לא מודרך רק מדרכי הטבע, בשונה מהחיות שהטבע מדריך אותן, ואפילו גדי בן יומו ייסוג מהתהום ויברח מאש, ואילו האדם הוא היצור היחידי שמסוגל להתעלם מסכנות הטבע, מידיעות ברורות על סכנה מתקרבת, ולמה?! כי הקב"ה נטע בו את 'כח הבחירה' שהוא הקובע, הוא המחליט, ולא הטבע ולא המקרה!
'כח הבחירה' הוא ההוכחה הניצחת לאמונה! כי יש בורא לעולם שהטביע טבע לחַיות, וכח בחירה לאדם!
פרעה הלך לישון בלילה הכי דרמטי ומסוכן בחייו! כי כח הבחירה שבאדם סותם בפניו את כל אזהרות הטבע, תחליט אתה לטוב ולמוטב, ובזה תקבל שכר על החלטתך לבחור בטוב ולהיפך בבחירת הרע.
~~~~~~~
בספר 'אורחות מוסר' להגר"ד גולד הביא רעיון נפלא: המילים 'בחירה' הם גם אותיות 'בריחה' – לומר שכח הבחירה הוא כח ביד האדם לברוח מהטבע, לברוח מכל מקרה הבא עליו, וזה כוחו לברוח מן החטא ולבחור בטוב.
שם הביא מעשה שסיפר הגאון רבי יצחק הוטנר זצ"ל, על מעשה שאירע בארה"ב בבחור שרצח והועמד למשפט, ואחרי כל חקירת המעשה, הוברר שרצח בדם קר והוא נשפט למאסר עולם. בשעה שהקריאו את גזר דינו, קם אחד הנוכחים מן הקהל וצעק לעבר השופטים: "אבל הוא בא מבית שבור"…
וסוף דבר היה, שבעקבות זה בטלו את עונשו החמור. כביכול מצאו את הסיבה לרצח, הנער לא היה יכול שלא לרצוח, שהרי הוא בא מבית שבור. אמר הרב הוטנר: "זוהי כפירה מוחלטת ב'כח הבחירה' שניתן לאדם, שבידו לראות סכנה ולהתעלם!".
גם מרן הגר"א קוטלר זצ"ל היה אומר, כי הפסיכולוגיה מצאה דרך לריפוי, לחפש בקורות חייו של האדם היכן הוא נפל, והנה כשמצאו – אז מנסים לרפואותו באותו דבר שמצאו בו הנפילה, וזהו! וכי לא היה באפשרות האדם לפעול אחרת… אבל הם מתעלמים מ'כח הבחירה' שניתן לאדם, שבידו להחליט אחרת ממה שהוא רואה וחווה, וממילא הטיפול בו הוא בהחדרת האמונה שבידו לשנות בהחלטה שלו!
הגר"י גלינסקי זצ"ל סיפר והמחיש מה זה כח הבחירה: הוא מספר שבהיותו בסיביר גזרו הרוסים את דינו למוות, ושמו אותו בכלא בחדר עם שאר הנדונים למוות, ושהה שם במשך שלוש יממות.
"במשך שלושה ימים אלו", מספר הרב גלינסקי, "התנהגתי רגיל בביטחון גדול בהקב"ה, שאר האסירים שקעו בדיכאון וחלקם בכו ומיררו את מר גורלם, והנה אני המשכתי את סדר יומי הרגיל, עד שכשביקשתי אוכל, התפלאו שאר הנידונים למוות שבחדרי, 'מי יכול לאכול בכזו שעה, איך בכלל אפשר לבלוע אוכל?!'. וכשהייתי נרדם בלילה גם החרו אחרי: 'איך אתה מצליח להרדם?!'".
אמר ר' יעקב זצ"ל: "כן זה ההבדל בין מי שמרגיש ב'כח הבחירה' לבין אלו שלא. ההם ראו את המוות לנגד עיניהם, ומצד הטבע זה מה שהולך לקרות, ואין בידינו לשנות את הטבע! אבל יהודי שמאמין ויודע שניתן לו 'כח הבחירה', שבכוחו להתעלם לחלוטין מכוחות הטבע, למסור כל טבעי ורצונותי בידי הקב"ה כפי שציוה!".
<><>
סיפור נפלא מסופר על הגר"י זילבר זצ"ל, מנהיגם של יהודי רוסיה, כשהגיע לארץ התעסק הרבה בענייני גיטין ועגונות שהצטברו על שולחנו והכאיבו את ליבו, ומסר נפשו לזה מאד.
יום אחד היה צריך הרב זילבר למצוא איזה אדם בדחיפות, בשביל איזה גט שהיה עסוק בו. הבעיה היתה שהרב זילבר לא ידע את כתובתו של האדם, אבל חייבים אז עושים…
הוא יצא לרחוב, עצר מונית ואמר לנהג: "סע!". נהג המונית שואלו: "לאן?". עונה לו הרב זילבר: "לא יודע, סע!". מגיעים לצומת סנהדריה, שואל נהג המונית: "ועכשיו לאן לפנות?", עונה לו הרב זילבר: "אם לא יודעים להיכן לפנות, אז כל פניותיו של אדם יהיו לימין, פְנֶה ימינה לכיוון רמות", וכך עוברים את כל שכונת רמות יוצאים כבר מירושלים לכיוון השפלה…
נהג המונית פקעה סבלנותו, ואמר לרב זילבר: "תראה, חבל על הכסף שלך, אני עוצר לך כאן ליד גבעת זאב, תרד יש כאן תחנת אוטובוס, ותמשיך לנסוע יותר בזול להיכן שאתה רוצה".
הרב זילבר ירד מהמונית, ומיד שאל את האדם הראשון שנקרא בדרכו: "תגיד, היכן גר איש פלוני?". ואותו אחד עונה לו: "הנה, ממש כאן מעבר לכביש בבית השני!!!".
סיפור שמימי, אבל סיפור אמיתי! כשאדם פועל לפי 'כח הבחירה' שהקב"ה נתן, ולא לפי מה שנראה, אלא שאם הקב"ה אומר אז עושים גם אם לא נראה, ואם אומר לא לעשות – אז לא עושה, גם כשנראה שמשתלם מאד לעשות! והיצר הרע מנגד מסמא את העיניים והלב עם כוח הבחירה, שלא לראות את הסכנה או את הנהגת ה', ועל האדם להפעיל את חושיו הדקים לראות את הסכנה, ולברוח או לעשות לפי רצון הקב"ה גם כנגד מה שנראה מהטבע.