אליעזר (לייזר) רוט
קוראי 'לקראת שבת' מכירים היטב את הרב עמרם בינעט, בעיקר בגלל המאמרים הנפלאים שהוא מפרסם בעלון על בסיס שבועי, וגם מהראיונות שערכנו איתו בעבר.
בתקופה האחרונה התמנה הרב בינעט לשמש כרכז תוכנית 'קנין ירושלמי' ב'דרשו', וכן כמגיד שיעור המוסר שיעורים ב'תלמוד ירושלמי' באידיש בקו השיעורים של 'דרשו' שמספרו 077-2222-666 (שיעורי הרב בינעט בשלוחה 8 ולאחר מכן שלוחה 2).
בהזדמנות זו ביקשנו ממנו לשמוע כיצד הפך להיות מגיד שיעור מבוקש ב'דף היומי' על התלמוד הבבלי וכעת גם בירושלמי… ומסתבר שהסיפור מלא בהשגחה פרטית מיוחדת שליוותה אותו.
"הסיפור מתחיל לפני כ-22 שנה", הוא מספר. "הייתי אז אברך צעיר ותושב חדש בבית שמש. בבוקר עבדתי כמלמד בחיידר, אחר הצהרים הייתי אברך כולל מן המניין, ובערב הייתי פנוי.
"אני גרתי אומנם ברמת בית שמש ב', אבל הייתי מבקר פעמים רבות גם בקרייה החרדית הוותיקה, שם הייתי מתפלל ערבית ב'שטיבל' הקטן של חסידי לעלוב, שלימים התרחב והפך להיות בית המדרש המרכזי של החסידות עם בואו של כ"ק מרן אדמו"ר מלעלוב שליט"א להתגורר בבית שמש.
"אמנם איני חסיד לעלוב, אבל בישיבה היו לי כמה חברים טובים חסידי לעלוב, שבאו לגור בבית שמש, וכן אני חתנו של הגה"ח רבי נח גולדברג שליט"א, המשב"ק של אדמו"רי לעלוב, כך שיש לי גם קשרי משפחה עם גיסים ובני דודים וכו', ולכן נהניתי לשבת שם בבית המדרש, ללמוד וגם להנות משהייה בחברת ידידים טובים.
"אבל הרגשתי שאני לא מנצל את הזמן בצורה מספיק טובה. חיפשתי חברותא שאוכל ללמוד איתו בצורה רצינית בשעות הערב, ולא כל כך מצאתי. לבסוף שמעתי על שיעור מעניין מאוד ב'דף היומי' בבית המדרש של חסידי בעלזא, לא הרחק מהבית שלי, והחלטתי להצטרף.
"המגיד שיעור היה רבי ישראל זוסמן, יהודי חשוב ותלמיד חכם מובהק שמסר את השיעור בצורה מעניינת מאוד. המשתתפים שם קיבלו אותי מאוד יפה, למרות שאני לא מהקהילה שלהם, ואחרי תקופה הפכתי להיות אפילו המחליף הקבוע של המגיד שיעור, בכל פעם שהרב זוסמן לא יכול היה להגיע, הוא היה מודיע לי מראש, אני הייתי מכין את הדף כמו שצריך, ואומר את השיעור במקומו. זה היה פעם בחודש או חודשיים, כך שלרגע לא חשבתי שאני באמת יכול להיות מגיד שיעור ולהכין שיעורים בקצב של דף ליום…
"ויהיה היום, היה איזה אירוע של שבע ברכות מרכזי לבתו של הדיין, וכל חברי הקהילה נסעו לאירוע שהיה מחוץ לעיר. אני לא חסיד בעלזא ולא חלק מהקהילה שלהם, ולכן לא נסעתי איתם. נשארתי לבד בבית שמש…
"חשבתי לעצמי, הנה, יש לי הזמנות ללכת לבקר שוב בבית המדרש של לעלוב, לפגוש את הגיסים והחברים שלא ראיתי כבר כמה חודשים. הגעתי לשם להתפלל ערבית, וכולם התנפלו עלי בהתלהבות… "עמרם! לאיפה נעלמת לנו… היית חסר פה…". אמרתי להם, האמינו לי שגם אתם חסרים לי, אבל מצאתי שיעור 'דף היומי' מאוד מיוחד שאני מאוד נהנה להשתתף בו…".
"פתאום קפץ אחד החברים ושאל אותי שאלה שהיממה אותי: "תגיד, למה רק אתה לומד בצורה מסודרת. מה איתנו? לנו לא מגיע שיעור?".
"אמרתי להם בבקשה, תפתחו שיעור. מי מפריע לכם? אם יהיה מעניין אני אשתדל לבוא מדי פעם לשמוע גם…", אבל הוא אמר לי שלא הבנתי את דבריו: "בטח שיהיה מעניין! אתה תהיה המגיד שיעור!".
"צחקתי בקול, נהניתי מהבדיחה, אבל לחרדתי גיליתי שהוא ממש רציני, ולא זו בלבד אלא שכל השאר מצטרפים אליו. "כן כן… תמסור אתה את השיעור, אנחנו נשתתף יהיה מעניין וכולנו נרוויח".
"שאלתי אותם, "אתם רציניים? אני? עמרם בינעט שאני אמסור שיעור. למה? חסרים פה תלמידי חכמים, אני סתם אברך רגיל, אני חצי יום עובד כמלמד. מה פתאום מגיד שיעור?". אבל הם לא הרפו…
"לבסוף אמרתי להם שיש לי רעיון… "תקשיבו טוב!" אמרתי להם, "בעוד ימים אחדים מתחילים ללמוד את מסכת ביצה. את המסכת הזאת אני יודע היטב ב"ה. אני מוכן למסור שיעור על מסכת ביצה, בינתיים יש לכם ארבעים יום למצוא מגיד שיעור קבוע שימשיך איתכם לאחר מכן!".
"הם הסכימו לעניין, ואני התחלתי למסור את השיעור באופן זמני, שכמובן הפך לקבוע ומאז נמשך כבר 22 שנה בערך בלי עין הרע".
פירות ההשקעה
הרב בינעט מוסיף עוד נקודה מעניינת מאוד: "מה שהכי מעניין בסיפור זה הסייעתא דשמיא המיוחדת שנפלנו בדיוק על מסכת ביצה, כי באמת ידעתי אותה כל כך טוב שלא היה לי שום חשש לומר עליה שיעור. ואיך באמת הגעתי לידי כך שידעתי אותה בצורה טובה כל כך?
"ובכן, נפלאות ההשגחה העליונה. שנים קודם לכן, כשהייתי ילד כבן 11 בערך, ההורים שלי החליטו לשכור לי מורה פרטי, שילמד איתי גמרא מחוץ לשעות הלימוד של החיידר. שיהיה לי משהו בנוסף.
"ואכן, לקחו לי אברך, ואיתו למדתי את מסכת ביצה, הלימוד היה מאוד יסודי ומאוד חזק, כך שהמסכת הזאת נצרבה בי בצורה נפלאה וגם היום אני בקי בה יותר מכל המסכתות האחרות למרות שמסרתי עליהן שיעורים כבר כמה וכמה פעמים.
"כשסיימתי את המסכת, הלכתי אז להיבחן אצל הגאון הירושלמי רבי מרדכי אהרן שיינברגר זצ"ל, שבחן אותי על המסכת במשך שעה וארבעים דקות! היתה זו השקעה כספית לא קטנה מצד ההורים שלי, אבל מתברר שהיא הניבה פירות נפלאים, בזכותה הפכתי למגיד שיעור ב'דף היומי'.
"מעניין לציין כש-14 שנה לאחר מכן, אחרי שני מחזורים שלמים שמסרתי שיעור בבית המדרש לעלוב, הגיעו אלי חברים מבית הכנסת של ויזשניץ בית שמש, שבו אני מתפלל בקביעות, ואמרו לי שחתנו של הרבי שליט"א, הגה"צ רבי חיים מאיר הגר, בנו של האדמו"ר מויזשניץ וילמסבורג, מהגר לארה"ב כדי להתגורר לצד אביו שליט"א. הוא היה מוסר שיעור מרתק ב'דף היומי' בשעות הבוקר בבית המדרש של חמיו, הרבי מבית שמש שליט"א, ועכשיו מחפשים מגיד שיעור חדש, ומאחר ואני אומר כל ערב שיעור, אולי אני יכול לומר את השיעור גם בבוקר…
"היה זה בדיוק כשהתחילו ללמוד… מסכת ביצה! אמרתי להם, אין בעיה, את מסכת ביצה אני מוסר בשמחה, אבל בינתיים תחפשו מגיד שיעור אחר… כי גם ככה קשה לי להכין כל יום שיעור למסור בלילה, ואתם רוצים שאני אמסור אותו בבוקר, כלומר להכין את הדף יום קודם. זה קצת הרבה מדי בשבילי… ושוב, הזמני הפך לקבוע וכבר שמונה שנים בערך שאני מוסר את השיעור בבוקר בבית כנסת אחד ובערב בבית כנסת אחר. משמיא קא זכו לי לזכות את הרבים…".
תודיע בזמן…
"מטבעי, אני אוהב להתבונן במה שקורה סביבי. על כל דבר יש לי תובנות ומסקנות ונקודות למחשבה…
"במשך השנים, היה משהו שתפס מאוד את תשומת הלב שלי. שמתי לב, שאנשים אוהבים מאוד להצטרף ללימוד 'דף היומי' דווקא בתחילת מסכת. אבל מה? אנשים שלא לומדים דף היומי, לא מחזיקים ראש מתי מתחילה מסכת חדשה, וכשהם תופסים שכבר התחילו מסכת חדשה, הם אומרים לעצמם, לא נורא, כשסיימו את המסכת הזאת ויתחילו אחת אחרת, נצטרף, וכך יכולות לעבור שנים ארוכות כשהם כל הזמן רוצים להצטרף במסכת הבאה.
"גיליתי שאם אני בא לאנשים שבוע לפני ואומר להם "חברים, בעוד שבוע מסיימים בבא קמא ומתחילים בבא מציעא", אנשים מצטרפים. אם אני מזכיר להם את זה אחרי יומיים שוב אחוז ההצטרפות עולה ועולה.
"אמרתי לעצמי, מסתבר שאפשר להוסיף הרבה מאוד לומדים, אם מישהו יטרח לספר להם שמתחילים עוד מעט מסכת חדשה…
"שמתי פתק בלוח מודעות, "מתחילים מסכת חדשה בעוד שבוע", אחר כך החלפתי "היום מתחילים ללמוד מסכת….". זה עזר, אבל עדיין לא מספיק.
"לבסוף החלטתי לצאת עם קמפיין נרחב. הקב"ה זיכה אותי ונתן לי במתנה חוש פרסומי-שיווקי. לפני כן השתמשתי בזה בחיידר, כשעשיתי מבצעים לילדים ורציתי לדרבן אותם לחזור על הנלמד וכדו'.
"פשוט התחלתי לצאת עם קמפיין פרסומי לפני כל מסכת. זה התחיל בקטן, עם מודעות חצי מאולתרות, אבל בתוך זמן לא רב הביקוש הגיע מהמון בתי כנסת, וזה הפך להיות פרויקט מסודר, עם פוסטרים ענקיים צבעוניים ומעניינים לפני כל מסכת.
"הפוסטרים האלו משכו את תשומת לבה של הנהלת 'דרשו', ביקשו לראיין אותי לשמוע איך אני עושה את זה, וכך התחברתי לעלון 'לקראת שבת' כבר למעלה משנה ב"ה.
"מתוך הקשר שלי עם 'דרשו', גונבה לאוזני בחשאי השמועה שעומדים לפתוח תוכנית 'קנין ירושלמי'. זה היה מאוד מעניין, כי כמה אנשים כבר לומדים ירושלמי??? מי בכלל מסוגל לזה???
"ואז נפל לי רעיון… למה שלא נעשה פוסטרים על כך שמתחילים ללמוד ירושלמי? יצאתי באופן עצמאי בקמפיין לתוכנית של 'דרשו', בלי שום תיאום עם הנהלת 'דרשו'. אבל ההנהלה נחשפה לזה והתלהבה מאוד, והחליטו לשאול אותי אם אני מעוניין לרכז את התוכנית…
"אמרתי שאני מסכים בשמחה. אם זה עניין של זיכוי הרבים, אני בהחלט שמח להירתם אליו. התחלתי לעשות 'רעש' ו'בלאגן'. לדבר עם גבאים של בתי כנסיות שייקנו ש"ס ירושלמי, וגם הייתי צריך לגייס מגידי שיעורים לקו השיעורים של 'דרשו'. התברר לי שאם מגידי שיעורים בלשון הקודש אפשר למצוא בקלות יחסית, למצוא מגידי שיעורים באידיש שמוכנים למסור שיעור יום יומי זה לא קל בכלל, ואחרי חיפושים רבים, התקשר אלי המנכ"ל ואמר לי שיש לו רעיון מבריק… "תמסור אתה שיעור בירושלמי…".
"הייתי המום. אני בכלל לא 'מומחה' בירושלמי. איך אני אהיה פתאום מגיד שיעור ללמד לרבים? אבל הוא לא הרפה, ואני, כדרכי בקודש, אמרתי לו שאני מוכן למסור שיעור על מסכת ברכות, ובינתיים נמשיך לחפש מגיד שיעור אחר… אבל בינתיים אני רואה שזה נותן לי המון סיפוק, אז מי יודע, אולי גם הפעם יתברר ש'אין יותר קבוע מזמני'… תוך כדי התברר לי שיש גם שיעור ממגיד המישרים הנודע הגאון רבי שמעון שפיצר שליט"א שמוסר גם הוא שיעור באידיש, אבל אני ממשיך עם השיעור בעיקר בגלל הסיפוק האדיר שהוא נותן לי, וב"ה אני גם מקבל תגובות מאוד נלהבות מהציבור, אנשים מקשיבים ושומעים ומגיבים וזה ממש משמח אותי ונותן לי סיפוק גדול".
קריאה לפעולה
הרב בינעט מבקש לחדד נקודה לסיום: "התוכנית 'קנין ירושלמי' היא תוכנית מדהימה. המונים הצטרפו, המונים! אבל יש כאן בעיה רצינית, וזה חשוב שישימו לב לזה, כי אחרת לא יהיה לזה קיום…
יש מחסור חמור בש"סים של תלמוד ירושלמי בבתי הכנסת. בבית כנסת ממוצע יש ש"ס אחד של 'ירושלמי' בהוצאות ישנות. התוכנית וה'דף היומי' היום עובד לפי ה'צורת הדף' בחלוקה החדשה של הדפים של 'עוז והדר' ו'שוטנשטיין'. הקצב יותר איטי, כי הדפים מכילים פחות מלל ומעוצבים בצורה מרווחת יותר. באופן כללי הלימוד בגמרות של 'עוז והדר' הרבה הרבה יותר קל מהגמרות הישנות, זה ממש הבדל שמים וארץ, וכל מי שלומד בגמרות האלו מעיד על כך. כמו כן חייבים שיהיו גמרות של 'שוטנשטיין' בכל בית כנסת גם על ירושלמי, זה פשוט חובה!
"ומכאן אני קורא לכל גבאי בתי הכנסת וכל מי שרוצה לעסוק בזיכוי הרבים. רבותי, יש לנו פה הזדמנות להיות חלק ממשהו היסטורי. הלימוד של 'ירושלמי' הופך בשנים אלו ללימוד בסיסי ויומיומי בתפוצות ישראל. זאת ההזדמנות של יהודי באשר הוא להיות שותף למהפכה הזאת. בתרומה כספית לא גדולה במיוחד אפשר לקנות קנייני נצח ולסייע בהחדרת לימוד הירושלמי בבית הכנסת שלכם. כל מי שרוצה להיות בגדר של 'חכם לב יקח מצוות', צריך לקחת כמה שקלים, ולקנות גמרות ירושלמי לבית הכנסת שלו, מי שיכול לתרום ש"ס שלם, תבוא עליו ברכה. זה דבר עצום, כל אחד יכול לקחת בו חלק ולהיות שותף לו.
"אגב, קחו בחשבון שלא בכל חנות יש ירושלמי זמין ונגיש. צריכים להזמין מראש וזה יכול לקחת עד שבועיים אספקה, לכן צריכים להזדרז ולהקדים, כדי לתפוס מקום ברכבת הזאת, ולהיות חלק מזיכוי הרבים הגדול והעצום הזה".