האם נשים מצטרפות למניין של קריאת המגילה ?

כ"ט בשבט תשפ"ב-סימן תר"צ- מאמצע סעיף י"ח "ויש להסתפק"- סימן תרצ"א- סעיף א'
הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

כיצד ינהג אדם שפספס את קריאת המגילה במקום מגוריו?ועל מה כותבים את המגילה?תמצית שיעור הלכה במשנה ברורה הלכות פורים במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה' [משנ"ב חלק ו', סימן תר"צ סעיף י"ח ברמ"א – סימן תרצ"א סעיף א']

צירוף נשים למניין של קריאת המגילה

לכתחילה צריך שיהיו עשרה בקריאת המגילה, משום פרסומי ניסא, ומסתפק הרמ"א, האם נשים מצטרפות לעשרה של קריאת המגילה, ומבאר המשנה ברורה, שמכיוון שכל מה שצריך עשרה זה רק משום פרסומי ניסא, לפי זה גם נשים ראויות להצטרף לעשרה של פרסומי ניסא, וקטנים בוודאי אינם מצטרפים לעשרה, כיוון שאינם בני חיוב, וחיובם הוא רק מטעם חינוך.

קריאת המגילה ביחידות

באופן שכבר קראו  את המגילה באותו מקום בעשרה, ויש רק איש אחד שלא שמע את המגילה, אותו יחיד יכול לקרוא את המגילה אפילו ביחידות, כיוון שהנס כבר התפרסם במה שקראו את המגילה באותה העיר בעשרה, ומוסיף המשנה ברורה, שאף על פי שיש דין שכל יחיד ויחיד ישמע את המגילה ברוב עם, משום זה לא מטריחים אותו לאסוף עשרה, וכשהיחיד קורא את המגילה ביחידות באופן הנזכר לעיל, הדין הוא, שהוא קורא ומברך, ומוסיף המשנה ברורה, שבאופן שהוא קורא את המגילה שלא בזמנה, כגון כרכים המוקפים, שמזדמן יום ט"ו בשבת, שאז הוא קורא אותה בערב שבת, הדין הוא, שאם הוא קורא אותה ביחיד, לא יברך עליה בכל גווני.

אופן כתיבתה

כותבים את המגילה רק בדיו, ועל הגוויל, דהיינו, עור שלא נחלק, והוסר ממנו רק השיער, ומצד הבשר לא הוסר כלום, וכן כותב את המגילה על הקלף, כספר תורה, ואם כתב במי עפצים וקנקנתום, כשרה, ובשאר מיני צבעונים, פסולה, ועל  כל  שורה ושורה המגילה צריכה שרטוט, והעור אינו צריך עיבוד לשמה, ויש אומרים שצריך עיבוד לשמה.

השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן