האם מותר לקרוא במגילת אסתר שנכתבה בעל פה ?

ל' בשבט תשפ"ב- סימן תרצ"א- סעיף ב'- סעיף ג'
הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

האם צריך לשים עץ חיים בסוף המגילה?מדוע משאירים קטע חלק בתחילת המגילה?וכיצד כותבים את עשרת בני המן?תמצית שיעור הלכה במשנה ברורה הלכות פורים במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה' [משנ"ב חלק ו', סימן תרצ"א סעיף ב' ברמ"א – סעיף ג']

כתיבת המגילה מתוך הכתב

כאשר הסופר כותב מגילת אסתר, אסור לו לכתוב את המגילה בעל פה, שמא יטעה, אלא צריך להעתיק מתוך מגילה אחרת ולכתוב, או שמישהו אחר יקריא לו את המגילה מתוך הכתב, והוא יכתוב על פיו, ומוסיף המשנה ברורה, שאם הסופר עבר וכתב את המגילה בעל פה, יש אומרים שאסור לקרוא באותה מגילה, ואומר הביאור הלכה, שמזה שהרמ"א לא הביא את הדעות הללו שמגילה שנכתבה בעל פה אסור לקרוא בה, סימן שלא ברור לרמ"א דבר זה.

הוצאת המילים בפיו בשעת כתיבת המגילה

צריך הסופר גם להוציא מפיו כל מילה שהוא כותב וכמו בספר תורה, אבל בדיעבד זה לא מעכב.

פרשיותיה של מגילת אסתר סתומות

כל הפרשיות של מגילת אסתר, עושים אותם סתומות, דהיינו, שמשאירים קצת רווח, וממשיכים לכתוב באותה שורה, ואם התחיל לכתוב את הפרק הבא בשורה אחרת, המגילה פסולה, והמשנה ברורה מביא שיש שיטה שסוברת, שאם עשה את המגילה פתוחה, כשרה, ובשער הציון מוסיף, שיש מי שסובר, שאפשר לברך גם על מגילה פסולה, לכן, בדיעבד יש כאן ספק ספיקא, ואפשר לברך על מגילה כזאת.

ייתר או חיסר בה אותיות

אם השמיט אותיות בספר תורה או שייתר אותיות מהמגילה או חיסר אותיות מהמגילה, בדיעבד המגילה כשרה, משום שזה לא יותר חמור מאופן שהשמיט בה הסופר אותיות שכשרה.

תיוג המגילה

צריך שיהיה עמוד דהיינו, עץ חיים בסוף המגילה, וכן להשאיר קטע חלק בראש המגילה, כדי שבאותו קטע חלק יקיפו את המגילה, ונחלקו בעניין התיוג של המגילה, ונהגו לתייג המגילה, וגם נהגו שלא לעשות לה עמוד בכלל בסופה, ומביא המשנה ברורה בשם הגר"א, שצריך לעשות עמוד בסופה.

אופן כתיבת עשרת בני המן

עשרת בני המן צריך לכתוב אותם כמו שירה, ולא כמו שאר השירות שכותבים חלק על גבי כתב, אלא כל השורות אחת על גבי השנייה, ויש חלק בין כתב לכתב.

השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן