כיצד יש לקרוא את המילה 'זכר עמלק' בקריאת פרשת זכור ?

ט' בשבט תשפ"ב- סימן תרפ"ה- סעיף ו'- סוף הסימן
הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

האם חיוב קריאת פרשת פרה הוא מדאורייתא?וכיצד ינהג אדם שבפניו שתי אפשרויות או לקרוא פרשת זכור בציבור או קריאת המגילה בציבור?תמצית שיעור הלכה במשנה ברורה הלכות פורים במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה' [משנ"ב חלק ו', סימן תרפ"ה סעיף ז']

חיוב קריאת פרשת זכור מדאורייתא

אומר השולחן ערוך, יש אומרים, שפרשת זכור ופרשת פרה אדומה חייבים לקרוא אותם מדאורייתא, ומבאר המשנה ברורה, שלגבי פרשת זכור, כתוב בתורה, 'זכור את אשר עשה לך עמלק', ולומדים חז"ל, שאין הכוונה לזכור בלב בלבד, אלא הכוונה שיזכור ויקרא מתוך הספר דווקא, ולכן יש אומרים, שפרשת זכור היא דאורייתא, ולגבי פרשת פרה אדומה, אמנם השולחן ערוך נוקט, שגם היא כמו פרשת זכור מדאורייתא, אבל המשנה ברורה מביא, שהרבה אחרונים חולקים על זה, וסוברים שפרשת פרה אדומה אינה מדאורייתא, ובכל אופן אומר המשנה ברורה, בין אם זה מדאורייתא, ובין אם זה מדרבנן, צריך את כוונת השומע והמשמיע לכוון לצאת ידי חובת המצוה.

חיוב בני הישובים לשמוע פרשת זכור במניין

אותם בני ישובים שעליהם נאמר בשולחן ערוך שהם צריכים לבוא למקום שיש בו מניין בפרשיות אלו, מדובר אפילו באופן שיש להם ספר תורה, אלא שאין להם מניין, ואף על פי שאפילו אם נאמר שהחיוב של מניין לפרשיות אלו הוא רק מדרבנן בלבד, בכל זאת אומר המשנה ברורה, מכיוון שעיקר קריאת פרשת זכור זה מדאורייתא, הדין הוא, שהם צריכים לבוא למקום שיש בו מניין בשבתות הללו, כדי לשמוע פרשיות אלו שהם מדאורייתא.

קריאת זכור וקריאת מגילה בציבור

דן המשנה ברורה, באדם שיש לו אפשרות או לקרוא פרשת זכור בציבור, או מקרא מגילה בציבור, מה יעשה, ומביא בשם תרומת הדשן, שעדיף לקרוא פרשת זכור בציבור, כיוון שמקרא מגילה בזמנה, לדעת רוב הפוסקים, מועיל גם ביחיד ואין צריך מניין, ומביא המשנה ברורה בשם המגן אברהם שסובר, שבכל זאת, טוב יותר שילך למקום שקוראים את המגילה בציבור, כי בשעת הדחק, יוצאים ידי חובת זכירת עמלק של פרשת זכור, במה שקוראים את הקריאה בפורים 'ויבוא עמלק', ודוחה זאת המשנה ברורה, שהרי לכאורה כתוב בתורה, 'זכור את אשר עשה לך עמלק… אשר קרך בדרך ויזנב בך… תמחה את זכר עמלק', והכוונה שלא נשכח מה שעמלק עשה לנו, ונספר את זה לבנינו ולדורותינו, לומר להם, כך וכך עשה לנו עמלק, ונצטווינו למחות את שמו, וכל זה לא נזכר בפרשת 'ויבוא עמלק'.

אותם בני ישובים שאין להם מניין, ואין באפשרותם לבוא למקום שיש בו מניין, בכל זאת יזהרו לקרותם בנגינתם ובטעמם מתוך ספר תורה.

אופן הגיית המילה 'זכר'

יש אומרים, שצריך לקרוא 'זכר' עמלק בצירה, ויש אומרים, שיש לקרוא בסגו"ל, ולכן, נכון שהקורא יקרא שניהם, כדי לצאת ידי חובת שניהם.

השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן