האם יש חיוב ציצית בבגד שיש בו ארבע כנפות מלפניו ?

ב' בניסן תשפ"ב- סימן י'- סעיף י"א- סוף הסימן
הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

מדוע בגד שלובשים על הצוואר פטור מציצית? ומה הדין בבגד כזה בזמננו?תמצית שיעור הלכה במשנה ברורה הלכות 'ציצית' במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה' [משנ"ב חלק א', סימן י' סעיפים י"א –  י"ב]  

בגד שלובשים על הצוואר

השולחן ערוך עוסק בכל מיני בגדים שהיו מצויים בימיהם, ואמנם קשה לנו להבין בדיוק על מה מדובר, אבל בכל זאת ננסה להבין על איזה בגדים מדובר, הבגד הראשון שבו עוסק השולחן ערוך, הוא סודר שנותנים על הצוואר, והוא פטור מציצית, ומביא הביאור הלכה כמה טעמים למה אותו סודר פטור מציצית, טעם א', משום שעיקרו היה לכסות בו את הראש, והרי נאמר 'כסותך' ולא כסות הראש, טעם ב', משום שאותו סודר היה עשוי כדי לקנח בו את הידיים או את הזיעה, או כדי לחגור בו, ולפי זה, בזמננו שמשתמשים באותו סודר כדי לכסות את הגוף, ושמים אותו על הכתפיים, ממילא הוא חייב בציצית, ובכל זאת מביא הביאור הלכה טעם ג', למה הסודר שעוסק בו השולחן ערוך פטור מציצית, כיוון שלא היו משתמשים בו בלבישה, אלא בדרך העלאה, ולפי טעם זה, אז גם בזמננו שמשתמשים בסודר בדרך העלאה, אבל מכיוון שזה לא בדרך לבישה, פטור מציצית, טעם ד' מביא הביאור הלכה בשם הבית יוסף, משום שסודר זה היה נעשה לכבוד, אבל זה לא לבישה אמיתית של בגד, ולכן פטור מציצית.

בגד שיש בו ארבע כנפות מלפניו

הרמ"א אומר, שסוג בגד כזה שאינו עשוי ללבוש שתי ציציות לפנים ושתי ציציות לאחור, אלא כל הארבע כנפות קדימה, הוא פטור מציצית.

מלבושים שבמצרים אפילו שיש להם ארבע כנפות, הם פטורים, וכן מלבושים של גלילות בני אשכנז או ספרד, פטורים מציצית, ומבאר הרמ"א, משום שהכנפות שלהם הם לפנים ולא שניים קדימה ושניים אחורה, ואומר המשנה ברורה בשם המגן אברהם, שכיוון שהגאונים לא מצאו טעם נכון למה כל הרשימה של הבגדים הללו פטורה מציצית, ויש הרבה לפקפק על דעת הרמ"א שצריך שיהיו דווקא שתי כנפות לפנים ושתיים לאחור, לכן ירא שמים יעשה באותם בגדים קרן אחת עגולה, ויוצא מידי ספק ונפטר מציצית.

השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן