נלמד היום על: תנוחת הכהנים בעת הברכה
יום שני ח' באייר תשע"ו
מתי מסתובבים הכהנים אל הציבור?
יש אומרים שבעת אמירת ברכת "לברך את עמו ישראל באהבה" שלפני ברכת כהנים, יעמדו הכהנים כשפניהם כלפי הציבור, וכן פסק בשולחן ערוך. ויש אומרים שיעמדו כשפניהם כלפי ארון הקודש. והמנהג לשלב את שתי הדעות יחד: הכהנים מתחילים את הברכה כשפניהם אל ארון הקודש, ומסתובבים, ומסיימים אותה כשפניהם אל הציבור. ונחלקו הפוסקים אם יסתובבו אל הציבור לפני המילה "וציונו", או לפני המילה "באהבה". ובכל מקרה, ראוי להקפיד שכל הכהנים יסתובבו במקביל. [סעיף יא וס"ק מ; ביאורים ומוספים דרשו, 58]
האם יש הגבלה להגבהת הידים בברכת כהנים?
ברכת כהנים מכונָה 'נשיאת כפים', משום שצורת הברכה היא באופן שכפות הידים מוגבהות כלפי מעלה, וללא הגבהתן לא יצא ידי חובה. ונחלקו האחרונים אם צריך להגביה את כל היד כולל הזרוע, או רק את כפות הידים. ומידת ההגבהה היא שהידים תהיינה כנגד הכתפיִם; ונחלקו הראשונים אם מותר להגביה את ידיו מעבר לכתפיו. ולפי תורת הקבלה יש להגביה את היד הימנית מעט יותר מהשמאלית, תוך זהירות שלא להפרידן זו מזו, ואם לא עשה כן יצא ידי חובה. [סעיף יב וס"ק מג; ביאורים ומוספים דרשו, 61-62]
ניגש להיות שליח ציבור חשוב לדעת איך צריך להקריא לכהנים בלחש או בקול רם
חובה להקריא לכהנים את פסוקי ברכת כהנים מילה במילה, והמקריא יקרא מתוך סידור; ואם לא הקריאו להם - יש מהאחרונים שכתב כי בדיעבד יוצאים ידי חובה. לדעת השולחן ערוך אין להקריא את המילה הראשונה - "יברכך" - אלא כשיש כהן אחד בלבד, אבל לשני כהנים ויותר לא יקרא; ולדעת הרמ"א יש להקריא גם את המילה הראשונה, וכך מנהג רוב ישראל בימינו. ורבים נוהגים להקריא בלחש, אך טעות היא בידם, ויש להקריא בקול רם. [סעיף יג וס"ק מז ו־מט; ביאורים ומוספים דרשו, 64-65]