יום ראשון י"ט אלול תשע"ז
האם מותר לחמם תבשיל על ה'בלעך' במקום הרחוק מהלהבה?
אפשרויות החימום של תבשיל בשבת: א. מותר לחמם תבשיל המבושל לגמרי ואין בו איסור בישול, על גבי סיר מלא, כיון שאין זה דרך בישול. אולם, ישירות על הכיריים – אף כשאין בהן איסור 'שהייה' – אסור להניחו, אף אם התבשיל מבושל לחלוטין, רותח, ותוספת בישולו אינה רצויה. ב. טס מתכת המונח על האש ('בלעך'), ויש בו מקום הרחוק מהלהבה במידה כזו שלא ניתן לחמם עליו תבשיל – יש אומרים שמותר להניח על מקום זה תבשיל בשבת; ויש אוסרים – אם משום שכל הטס נחשב כמקום הלהבה, ואם משום שאין לתת לכל אדם תורתו בידו לשַׁעֵר היכן יוכל התבשיל להתחמם והיכן לא. ובמקומות ציבוריים, כבתי מלון וכדומה, לכל הדעות יש להחמיר.} [שו"ע רנג, ה, ומשנ"ב פז ו־פט; ביאורים ומוספים דרשו, 113]
תבשיל צונן לחלוטין – האם ניתן להחזירו אל הכיריים בשבת?
נחלקו ראשונים אם יש בישול אחר בישול בדבר נוזלי שהצטנן. השולחן ערוך פוסק כדעת האוסרים, והרמ"א סובר שאם לא הצטנן לגמרי ניתן להקל. ודבר מוצק לכל הדעות אין בו בישול אחר בישול. ותבשיל שהצטנן לגמרי – יש אומרים שאף אם אין בו איסור בישול, אסור להחזירו אל הכיריים אף כשהתקיימו תנאי ההחזרה בשבת, משום שלאחר הצינון נחשבת הנחת התבשיל כפעולה חדשה של הנחת התבשיל בשבת, ולא כהחזרה; ויש חולקים. כמו כן, אם יש בתבשיל מוצק שומן קרוש בכמות כזו {שכאשר תימס מהחום תהיה ניכרת בפני עצמה} – לדעת הרמ"א לכתחילה אין להניחו אף על גבי סיר אחר (ראה לעיל), כיון שהשומן יימס, והרי זה 'נולד'. [שו"ע רנג, ה, משנ"ב פו-פז, וביה"ל ד"ה ובלבד, וד"ה להחם; ביאורים ומוספים דרשו, 110]
מה הדין בתבשיל שגוי הניחו על הכיריים בשבת?
אסור לומר לגוי להניח תבשיל על הכיריים בשבת על מנת לחממו, ובדיעבד – אסור לאוכלו אף לאחר שיצטנן, עד שיחלוף במוצאי שבת זמן המספיק לחימום התבשיל. ואם התבשיל היה ראוי לאכילה גם קודם שהניחוהו על האש, אם משום שלא הצטנן לגמרי, ואם משום שהוא ראוי לאכילה גם בהיותו צונן – מותר לאוכלו. וכל זאת בתבשיל נוזלי שיש גם איסור בישול בחימומו, אבל תבשיל מוצק שמבושל לגמרי, אשר אין בו איסור בישול – יש אומרים שלצורך שבת מותר לומר לגוי להניחו על הכיריים, ובדיעבד מותר בכל מקרה לאוכלו לאחר שיצטנן; ויש אוסרים בין לכתחילה ובין בדיעבד. [שו"ע רנג, ה, משנ"ב צד-צז, שעה"צ צו, וביה"ל ד"ה להחם; ביאורים ומוספים דרשו, 128-129. וראה עוד משנ"ב צה, ביה"ל שם, וביאורים ומוספים דרשו, 30]