מאת הרב אליהו הנדלס
- מעוררת לתשובה ומכפרת!
הזוהר (ויקהל ריח:) מביא שכל מי שהיה מריח בריח הקטורת בשעה שמקטירים אותה על גבי המזבח, היה מתעורר לבו לתשובה שלימה והיה לבו נטהר מכל הרהור רע ומטומאת היצר!
היסוד ושורש העבודה (ב', י"א) מביא מהאריז"ל שאף אמירת פרשיות הקטורת וסמניה יסייענו לחזור בתשובה! היינו שלא רק בבית המקדש בעצמו היה ריח הקטורת סגולה להתעורר בתשובה, כי אם אפילו ע"י אמירת פר' הקטורת גם אפשר להתעורר לתשובה!
וכתוב במדרש תנחומא (תצוה – טו) שכשהיה הכהן גדול נכנס לבית קודש הקודשים ידע אם נתכפר עוונות בני ישראל אם ענן הקטורת היה מתמר ועולה ונעשה כאשכול, היה יודע שנתכפרו עוונות ישראל שנאמר (שה"ש א') "אשכול הכופר דודי לי!"
ומצינו בגמ' יומא (מד:) בשם דבי רבי ישמעאל שהקטורת מכפרת על לשה"ר שבצנעה – יבוא דבר שבחשאי ויכפר על מעשה חשאי! ורש"י בזבחים (פח:) מסביר, שהקטורת היא מעשה חשאי, שהכהן לבדו בהיכל.
- סגולה לשמירה!
בזוהר הקדוש (פרשת פינחס) מובא: ברית כרותה לפני הקב"ה שכל מי שמתבונן וקורא בכל יום את מעשה הקטרת ינצל מכל דברים רעים וכשפים שבעולם ומכל פגעים רעים ומהרורים רעים ומדין רע ומדבר ומגפה, ולא יוזק כל היום ההוא, שאין הסטרא אחרא יכול לשלוט עליו. וצריך האדם שיכוין בה. אמר ר"ש אם בני אדם היו יודעים עד כמה חשובה היא מעשה הקטרת לפני הקב"ה, היו לוקחים כל תיבה ותיבה ממנה, והיו מעלין אותה להיות עטרה על ראשם ככתר של זהב!
מבהיל!
- סגולה לעשירות!
הגמ' במסכת יומא (כו:) מביאה שהיו מפייסים חדשים לקטורת. שכהן שהקטיר קטורת, מעולם לא שנה אדם בה מפני שמעשרת. ורש"י מסביר לפיכך לא היו מניחין אותו לשנית. ועיי"ש שלומדים מהפסוק "ישימו קטורה באפך" ואחר כתיב "ברך ה' חילו". החת"ס מפרש שהיו מפייסים כדי שלא יזכו לעולם במצווה יחידים. והטעם כי אדם שהורגל בדבר אחד עושהו כמצות אנשים מלומדה ואינו מתפעל, משא"כ כשזוכה לפרקים או מכ"ש חדשים, הרי הוא מתפעל וליבו שמח בעבודתו, לכן הפיסו לקטורת – שיתפעל המקטיר ויתעשר.
וראה בנודע ביהודה (או"ח, י) שהיות שמעשרת לכן נוהגים לומר "אין כאלוקינו" לפני הקטורת, שלא נאמר 'כוחי ועוצם ידי עשה לי החייל הזה' רק הכל מה', ולו נאה לברך על העושר. והר"י בר יקר (בפי' התפילות) מביא שהקטורת מעשרת, לפיכך הרגילוה לומר במוצאי שבת קודש לסימן טוב!
וידוע בענין זה מה שכתוב ברמ"א (יו"ד רס"ה, י"א) בשם המהרי"ל דסנדק הוי כמקטיר קטורת, לכן נוהגין שלא לתת שני ילדים לבעל ברית אחד, והיא מעשרת כמו הקטורת!