יום שלישי כ"א באדר א' תשע"ט
דיני ה'כרמלית' – מדאורייתא ומדרבנן
'כרמלית', היא מקום שמדאורייתא אינו רשות היחיד ואינו רשות הרבים, וחכמינו ז"ל אסרוה כרשות הרבים, דהיינו שאסרו לטלטל בתוכה לטווח של יותר מארבע אמות, וכן להעביר חפצים ממנה לרשות היחיד, ולהיפך; ואסרו גם להעביר חפצים ממנה לרשות הרבים, ולהיפך.
ורשות היחיד שהקפתהּ במחיצות לא נעשתה לשֵׁם 'דירה' (ראה שולחן ערוך שנח, ב) – מדאורייתא רשות היחיד היא לכל דבר, ואסור להוציא ממנה לרשות הרבים, ולהיפך; אבל מדרבנן, החמירו חכמים ואסרו בה איסורים שונים, המשתנים על פי גודלהּ, כדלהלן.
ורשות היחיד שהקפתהּ במחיצות נעשתה לשֵׁם דירה, וכגון חצר שלפני הבית, שמן הסתם היא מוקפת לשֵׁם דירה – בכל גודל שהוא דינהּ כרשות היחיד לכל דבר.
[שו"ע שנט, א, משנ"ב א, וביה"ל ד"ה רחבה]
מדוע אסור לטלטל ברשות היחיד גדולה שלא הוקפה לשֵׁם 'דירה'?
בהמשך לאמוּר: רשות היחיד שהקפתהּ במחיצות לא נעשתה לשֵׁם 'דירה', אשר שטחהּ הוא יותר מ'בית סאתיים' (כ־1,152-1,658 מ"ר, לשיטות השונות) – מחמת גודלהּ, דומה היא לרשות הרבים, וחששו חכמינו ז"ל שמתוך שיטלטלו חפצים בתוכה, יבואו לטלטל ברשות הרבים; ולכן אסרוה כ'כרמלית', דהיינו שאסרו לטלטל בתוכה לטווח של יותר מארבע אמות, וכן להעביר חפצים ממנה לרשות הרבים, וממנה לרשות היחיד שהוקפה לדירה, ולהיפך.
והחשיבוה חכמים ככרמלית גם לענין העברת חפץ ממנה לכרמלית, ומכרמלית אליה, למרות שמרשות היחיד (שהוקפה לדירה) אסור להוציא לכרמלית; כיון שאם נאסור זאת, יסברו שהמקום נחשב לרשות היחיד אף מדרבנן, ויבואו לטלטל בתוכו, וישוב החשש שיבואו לטלטל גם ברשות הרבים.
[שו"ע שנט, א, וביה"ל ד"ה רחבה; שו"ע שמו, ג, ומשנ"ב טז-יז]
מהי ה'קולא' המיוחדת בנוגע לחצר אחורית של בית מגורים?
בהמשך לאמוּר: רשות היחיד שלא הוקפה לשֵׁם 'דירה', ושטחהּ 'בית סאתיים' במדויק – דינהּ כרשות היחיד, ולכן אסור גם להעביר חפצים ממנה לרשות דומה ששטחהּ יותר מבית סאתיים (ראה לעיל), או ל'כרמלית'.
אולם, אסור להעביר חפצים מבית מגורים לתוכהּ, ולהיפך; דהיינו, אף כשמדובר ברשויות השייכות לאדם אחד, או שעשו ביניהם עירוב חצרות.
וטעם האיסור, משום ששתי רשויות אלו שונות לחלוטין במהותן. ויש חולקים על איסור זה, ובשעת הדחק ניתן להקל. וחצר אחורית של בית מגורים, גם כשלא הוקפה לדירה, אין בה איסור זה, כיון שאינה כה שונה במהותה מבית המגורים.
ורשות היחיד שלא הוקפה לדירה, ושטחהּ פחות מבית סאתיים – דינהּ כרשות ששטחהּ בית סאתיים, ויש אומרים שדינהּ כרשות היחיד שהוקפה לדירה.
[משנ"ב שנט, ג, וביה"ל א ד"ה רחבה; ביאורים ומוספים דרשו, 2; ביה"ל שנח, ט ד"ה קרפף]