כמה דגים מותר לצוד בחול המועד ?

י"ד כסלו תשפ"א -סימן תקל"ג- סעיף ב'- סעיף ג'
הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

מדוע התירו לעקור פשתן בחול המועד? באיזה אופן מותר ללקוט פירות בחול המועד? ומה הטעם שמותר להרוג זבובים ויתושים בחול המועד? תמצית שיעור הלכה במשנה ברורה הלכות חול המועד במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה' [משנ"ב חלק ו', סימן תקל"ג סעיף ב' עד סעיף ד']

עקירת פשתן מהאדמה

מותר לעקור פשתן מהאדמה בחול המועד, משום שיש בזה צורך המועד בכך שהוא ראוי לכסות בו דברי מאכל, כגון תאנים ותמרים שמייבשים אותם בשמש וצריך לכסות אותם בלילה מפני הטל, אבל יש בזה שתי תנאים, תנאי ראשון שיעקור את הפשתן למטרת כיסוי דברי מאכל, תנאי שני, שיעקור רק מה שהוא צריך ולא מעבר לכך, ומותר לעקור פשתן גם למטרה של חפיפת הראש או צחצוח הבשר, שזה תיקון הגוף וזה צורך המועד, וגם בזה מותר רק בכדי צרכו ולא יותר.

עקירת קישות ושומשמים

מותר לעקור קישות בחול המועד, משום שהוא ראוי להטיל בו שיכר לצורך המועד, ומותר דווקא כשהוא עוקר לצורך זה, ועוקר רק מה שהוא צריך באמת, וצריך לומר שהקישות אינה ראויה לאכילה כמות שהיא, ולכן צריך להגיע לכך שהקישות ראויה להטיל בה שיכר לצורך המועד, וכן מותר לעקור שומשמים מהאדמה בחול המועד, משום שהיבשים שבהם ראויים לאכילה מיד, ומבאר המשנה ברורה, שלא מדובר בשומשמים שלנו שהם מאכל גמור, אלא מדובר בסוג שומשמים שהם ראויים לאכילה רק כאשר הם יבשים לא כאשר הם לחים, ועל זה אומר השולחן ערוך, שמותר לעקור אותם, משום שהיבשים שבהם ראויים לאכילה מיד, ולכן אומר המשנה ברורה, שמותר לעקור את כולם, ולברור מתוכם את היבשים.

לקיטת פירות

פירות שהם מבושלים קצת והם נאכלים בדוחק, מותר ללקוט אותם בחול המועד, ואם לקט אותם לאכילה ונשאר לו, וחושש שמא הם יתליעו, יכול לכובשם, המשנה ברורה מסביר, שאף על פי שעל ידי זה שהוא כובש את הפירות הם לא יהיו ראויים לימי חול המועד, אלא יהיו ראויים לימים שלאחר חול המועד, ונמצא שהוא טורח בחול המועד לצורך חול, בכל זאת מותר, כי זה דבר האבד, אבל אסור ללקט אותם מלכתחילה כדי לכובשם, אבל אם זה דבר שאינו נמצא אח המועד, מותר לקנותו ולכובשו, ומבואר בביאור הלכה בשם המגן אברהם, שבאינו נמצא אחר המועד, מותר רק לקנותו, אבל אסור ללקט אותו מהאילן, כי ליקוט מהאילן זה מלאכה גמורה, וזה לא הותר אפילו אם לא ימצא לאחר המועד, אלא אם כן האילן של הישראל, והפירות ייפסדו אם לא ילקטו אותם, שאז מותר.

צידת דגים

מותר לאדם לצוד דגים ביום טוב כל מה שיכול לצוד, ואפילו שצד כמות שלא יצטרך לה לחול המועד, בכל זאת מותר, ושונה הדבר מטחינת קמח וכדומה שמותר לטחון רק מה שצריך, משום שבעניין צידת דגים, כל דג שונה בטעמו, ועל כל דג אפשר לומר שמא הוא ימצא דגים יותר משובחים, וממילא יוצא שזה כבוד יום טוב, אם כך, דגים יש בהם שתי מעלות, מעלה ראשונה, שאפילו ניכר שהוא לא צריך את הכמות הזאת למועד, בכל זאת מותר, כיוון שכל דג שונה בטעמו מחברו, אז על כל דג יש ספק אולי הוא יצטרך אותו למועד, מעלה שנייה, שמותר למלוח אותם, ואף על פי שבשעה שהוא מולח אותם הם לכאורה לא ראויים, התשובה היא שהם כן ראויים.

הריגת זבובים ויתושים

זבובים ויתושים שמצערים את האדם, מותר להרוג אותם בחול המועד, כיוון שאין לך צורך אדם גדול מזה, ואף על פי שיכול להבריח אותם מיד, הם עלולים לחזור אליו, ויש כאן צורך המועד להרוג אותם, והדבר מותר.

השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן