האם מותר לטחון קמח בחול המועד ?

י"ג כסלו תשפ"א -סימן תקל"ג- סעיף א'
הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

מדוע התירו לקצוץ עצים בחול המועד? באיזה אופן מותר להכין שיכר תמרים או שעורים בחול המועד? ומה הדין באופן שיש לאדם פת נקייה ורוצה לאפות פת גרועה? תמצית שיעור הלכה במשנה ברורה הלכות חול המועד במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה' [משנ"ב חלק ו', סימן תקל"ג סעיף א']

טחינת קמח

אדם שאין לו קמח בבית, אפילו שיש לו אפשרות להשיג קמח, כגון לקנות, או לשאול מחברו, בכל זאת מותר לו לטחון קמח לצורך המועד, ואף על פי שהיה לו אפשרות לטחון מערב יום טוב, והוא בכוונה דחה את טחינת הקמח למועד, בכל זאת, מכיוון שטחינת הקמח היא צורך המועד, מותר לעשות את זה בחול המועד.

קציצת עצים מן המחובר

מותר לאדם לקצוץ עצים מן המחובר לצורך הסקת התנור אפילו אם הוא דחה את קציצת העצים למועד, וייתכן שסיבת ההיתר היא, משום שהסקת התנור נחשבת גם היא כמו צרכי אכילה.

הכנת שיכר

מותר לאדם להטיל שיכר בין של תמרים ובין של שעורים לצורך המועד, אפילו שיש בזה טירחה יתירה, אבל אינו צריך לצמצם, אלא עושה ברווח לצורך המועד, ואם נשאר לו גם בשביל אחרי חול המועד, אז נשאר, אבל כאשר אינו צריך קמח או שיכר לאחר המועד, אלא הוא מערים, אסור לו להערים שכאילו הוא עושה לצורך המועד, ובעצם הוא עושה לצורך חול, ואם כבר עשה, יש שתי דעות בזה האם זה נאסר או לא, ומביא המשנה ברורה, שיש פוסקים שמקילים באופן של הערמה, דהיינו, אם יש לו שיכר ישן, הוא יכול לומר, אני רוצה שיכר חדש, ובאמת הוא שותה בחול המועד גם מהחדש, וכך הוא עושה גם לצורך חול, ויש שכתבו שגם פוסקים אלו מקילים דווקא בזה שלא כולם יודעים שיש לו שיכר ישן וממילא ההערמה אינה ניכרת, אבל בטחינת חיטים או עשיית שיכר בהערמה, שכולם רואים שהוא טוחן הרבה כדרך שהוא טוחן בחול, זה אסור.

בביאור הלכה דן, האם מותר לעשות יי"ש באופן שזה הערמה הניכרת, שהרי יי"ש חדש הוא גרוע יותר מיי"ש ישן, ואולי הערמה הניכרת אסור, ומביא, שהדבר תלוי, שאם מלאכת חול המועד אסורה מדרבנן, הערמה הניכרת מותרת, אבל אם מלאכת חול המועד אסורה מדאורייתא, הערמה הניכרת אסורה, ולכן יעשה כפי שכתב הבאר היטב בשם הבית יעקב, שאדם שיש לו פרנסה מיי"ש, יש מקום להתיר ולתת את הרווח לעניים, משום שהם אינם עושים מלאכה בעצמם אלא על ידי גויים, וכיוון שזה נעשה לצורך עניים, נחשב הדבר כצורך המועד שייתן את הרווח לעניים.

אפיית פת גרועה

אדם שיש לו פת נקייה בכל זאת מותר לו לאפות פת יותר גרועה לצורך חול המועד, ואף על פי שביום טוב זה לא נחשב אוכל נפש, בכל זאת בחול המועד הדבר מותר, וכל זה דווקא אם הוא צריך לפחות קצת מזה לחול המועד ועושה בהרווחה, ואם נשאר, אז נשאר.

השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן