יום שני כ' אלול תשע"ז
האם מותר לומר לעובד זר להניח מאפה בתנור שמפעיל לצורך עצמו?
כפי שלמדנו, אסור לומר לגוי לחמם תבשיל באופן האסור לישראל; אולם כאשר הגוי עושה מעשה שאין עיקרו כדי לחמם את התבשיל, ואגב כך התבשיל מתחמם – וכגון שמניח את התבשיל על גבי תנור חימום וכדומה, ולאחר מכן מפעיל את התנור כדי לחמם את הבית לצורך חולה, והתבשיל מתחמם מאליו – מותר לומר לו לעשות כן, כיון שאמירה לגוי היא איסור דרבנן שאין בו מעשה, והקלו בו במלאכת 'פסיק רישא', דהיינו מלאכה הנעשית בהכרח אגב מלאכה אחרת. אולם, אסור לומר לגוי להניח תבשיל על גבי כיריים שעתיד להצית בהן אש לצורך עצמו, או להניח מאפה בתנור אפייה שעתיד להפעיל לצורך עצמו, כיון שבאופן זה בודאי כוונתו גם לחימום התבשיל או המאפה. [שו"ע רנג, ה, ומשנ"ב צט; וראה שעה"צ קד]
מדוע אסור להניח תבשיל על כירה חשמלית העתידה להדלק בשבת על ידי שעון?
המניח סיר ובו תבשיל על גבי הכיריים בשבת, ובא אחר והצית את האש – השני בלבד עבר על איסור 'בישול', אולם אסור מדרבנן להניח תבשיל על כיריים וכיוצא בהן על מנת שיתחממו כאשר יבוא לאחר מכן אדם אחֵר ויצית את האש. ולפיכך, אם ידוע שגוי עתיד להצית אש בכיריים בשבת, או להדליק את תנור האפייה, לצורך עצמו – אסור להניח תבשיל על הכיריים, או להניח מאפה בתוך התנור. וכירה חשמלית, או תנור, העתידים להדלק על ידי שעון – אין בהם את האיסור דרבנן הנ"ל, כיון שלא אסרו אלא 'השתתפות' בבישול הנעשה בידי אדם, ולא בבישול הנעשה מאליו; אך אסור להניח תבשיל על הכירה ולא מאפה בתנור, משום 'גרמא' של מלאכת בישול. [שו"ע רנג, ה, ומשנ"ב ק; ביאורים ומוספים דרשו, 123]
כיצד נפתח בשבת מקרר שכחו לנתק בו את הנורה?
מקרר ששכחו לנתק בו בערב שבת את נורת התאורה הנדלקת בעת פתיחתו – יש אומרים שמותר לומר לגוי לפותחו, כיון שמלאכה הנעשית בדרך אגב ('פסיק רישא') באמירה לגוי – מותרת, כנ"ל. ויש אומרים שיתכן כי מלאכה זו אינה נחשבת כמלאכה הנעשית בדרך אגב, אלא כמלאכה הנעשית במתכוין, כיון שהפעלת הנורה קבועה ומתוכננת בכל המקררים שבזמננו, והרי זו אמירה לגוי לעשות מלאכה; ולכן, לדעתם, אסור לומר לגוי לפתוח את המקרר אלא כשאינו יודע שהנורה תדלק בעת הפתיחה. וכן מותר לומר לילד לפתוח את דלת המקרר כדי להוציא מאכל שהוא חפץ בו, משום שנחשב שעושה זאת לצורך עצמו, ובתנאי שאינו יודע שהנורה תדלק בעת הפתיחה. [ביאורים ומוספים דרשו רנג, 122, בהרחבת המקור]