יום רביעי כ"ב בשבט תשע"ח
האם מותר לרוץ בשבת כדי לתפוס מחסה מגֶּשם?
בדברי הנביא ישעיהו: "וְקָרָאתָ לַשַּׁבָּת... וְכִבַּדְתּוֹ מֵעֲשׂוֹת דְּרָכֶיךָ, דרשו חכמינו ז"ל: "מעשות דרכיך – שלא יהא הילוכך בשבת כהילוכך בחול". ולכן אסור לרוץ בשבת; וכן, במידת האפשר, אין לפסוע פסיעות רחבות, או לדלג ולקפוץ.
וריצה לדבר מצוה, כגון לתפילה בבית הכנסת, לשיעור תורה, או להשתתפות בשמחת 'שבע ברכות' – מותרת, ואף כשלא ניכר שנעשית לשם מצוה. וכן מותר לרוץ כדי לראות דבר שמתענג בראִייתו. וכן מותר לילדים ונערים לדלג ולקפוץ, כיון שיש להם הנאה בעצם הפעולה.
וריצה שמטרתה למנוע צער, כגון לתפיסת מחסה מפני גשם ורוח חזקה, וכן דילוג וקפיצה מעל גבי שלוליות, בוץ וכדומה – יש אומרים שמותרת, אך יש שכתב בשם המדרש שאסור לרוץ מפני הגשם.
[שו"ע שא, א-ד, משנ"ב א-ו, וביה"ל ד"ה אפילו; ביאורים ומוספים דרשו, 1, 5 ו־10]
האם מותר 'לעשות הליכה' בשבת?
כאמוּר, אסור לרוץ בשבת, למעֵט ריצה לצורכי מצוה ועונג שבת, או למניעת צער. וריצה לצורכי בריאות אסורה, הן משום איסור הריצה בשבת, והן משום שחכמינו ז"ל אסרו לעשות בשבת כל מעשה שניכר שנעשה לשם רפואה, וכגון נטילת תרופה.
ואף ריצה שמטרתה רק לעורר את התאבון לאכילה – שדרכו להתעורר לאחר פעילות גופנית – יתכן שנחשבת כריצה לצורכי בריאות, ואסורה.
והליכה לצורכי בריאות – נחלקו הפוסקים אם דינה כדין ריצה, ויש להחמיר, אך בודאי מותר לאדם ללכת ולטייל בשבת באורח שגרתי, אף כשהדבר מועיל לבריאותו. והליכה או ריצה לשמירה על כושר גופני – נחלקו הפוסקים אם מותרת.
[משנ"ב שא, ז, ושעה"צ ט; ביאורים ומוספים דרשו, 7; וראה שם, 8]
איזה חלק בקידוש של ליל שבת מרפא את העיניים?
חכמינו ז"ל אמרו שפסיעה גסה – דהיינו, רחבה – מכהָה את הראִייה באחד חלקי חמש מאות (1/500). ולכן, מלבד האיסור שיש בשבת בהליכה בפסיעות רחבות, כנ"ל, יש להמנע מפסיעות אלו גם בימות החול, במידת האפשר.
ועוד אמרו חכמים, שהרפואה לעיניים מנזקי הפסיעות, היא הקידוש של ליל שבת, ונחלקו רבותינו בפירוש הדבר: יש אומרים שהכוונה לשתיית יֵין הקידוש, יש אומרים שהכוונה להנחת מעט מהיין על גבי העיניים, ויש אומרים שהכוונה להבטה בנרות השבת בשעת הקידוש. ובזמננו אין נוהגים להניח מיֵין הקידוש על העיניים.
ויש שכתב שהפוסע פסיעה גסה בשבת, שבהּ אסורה פסיעה גסה מפני כבוד השבת, אין רפואה זו מועילה לעיניו.
[משנ"ב שא, א; ביאורים ומוספים דרשו, 3-4]