יום ראשון ד' תשרי תשע"ח
האם מותר 'להטמין' תבשיל קר בשבת כדי שלא יוסיף להתקרר?
איסור הטמנה בדבר המוסיף חוֹם לתבשיל, הוא אף בתבשיל צונן לחלוטין. אולם, איסור הטמנה בדבר שאינו מוסיף חוֹם, אינו אלא בתבשיל חם, אך תבשיל צונן – מותר להטמינו אף בשבת, וגם כשהמטרה היא שלא יוסיף להצטנן, או להפיג את צינתו. ומה מוגדר כצונן? יש אומרים שהדבר תלוי במחלוקת השולחן ערוך והרמ"א לענין בישול בנוזלים, שלדעת השולחן ערוך נוזל 'שאין היד סולדת בו', נחשב כצונן ואסור לחממו משום איסור בישול, ולדעת הרמ"א מותר לחממו כל עוד שאינו צונן לגמרי; ובהטמנה – ניתן להקל בעת הצורך. ויש אומרים שאיסור הטמנה הוא לכל הדעות רק בתבשיל שהיד סולדת בו, וכל שאין היד סולדת בו נחשב כצונן, ומותר להטמינו. [שו"ע רנז, ו, משנ"ב כח ו־ל, ושעה"צ כט; ביאורים ומוספים דרשו, 28]
מדוע העברת מים חמים ל'טרמוס' אינה נחשבת כ'הטמנה'?
כאמור, איסור הטמנה בדבר שאינו מוסיף חוֹם אינו אלא בתבשיל חם, ולא בצונן. ובהתאם לכך, אין איסור הטמנה אלא כשהתבשיל נמצא בכלי שבו התבשל, אך אם העבירוהו לכלי אחר, הריהו נחשב כצונן אף אם 'היד סולדת בו', ואף אם שבו והחזירוהו לכלי הראשון. וגם אם מעביר את התבשיל לכלי שני כדי לשמור על חוּמוֹ – אין בכך איסור הטמנה; ולכן מותר להעביר מים רותחים בשבת ממיחם העומד על גבי האש לבקבוק 'טרמוס', על אף שהבקבוק שומר על החוֹם. וסיבה נוספת שאין בכך איסור הטמנה – משום שלא גזרו אלא שלא להטמין כלי שבו תבשיל בתוך דבר אחר, אבל הנחת התבשיל בכלי המיועד לו אינה נחשבת כהטמנה. [שו"ע רנז, ה, משנ"ב כח, ושעה"צ ל; ביאורים ומוספים דרשו, 29]
איזה תבשיל מותר להחזיר ל'הטמנה' בשבת?
כפי שלמדנו, אסור 'להטמין' תבשיל בשבת אפילו בדבר שאינו מוסיף חוֹם. אולם, תבשיל שהוטמן בערב שבת בדבר שאינו מוסיף חוֹם, מותר להוציאו מההטמנה לאחר כניסת השבת, ולשוב ולהטמינו אף בהטמנה אחרת; וכן מותר להוסיף על ההטמנה כיסויים ועטיפות נוספים. וזאת, אף אם הוציא את התבשיל שלא על מנת לשוב ולהטמינו. ויש אומרים שאם הניח את התבשיל על הקרקע אסור לשוב ולהטמינו. ואם התבשיל אינו מבושל לגמרי – אסור לשוב ולהטמינו או להוסיף על ההטמנה, כי הגם שההטמנה אינה מוסיפה חוֹם, הריהי משמרת את מצב הרתיחה של התבשיל, וזה גורם להמשך הבישול. [שו"ע רנז, ד, משנ"ב כה, וביה"ל ד"ה גורם; ביאורים ומוספים דרשו, 24; וראה שם עוד]