יום ראשון ג' באב תשע"ח
האם בישול בחוֹם שמקורו מהשמש אסור בשבת?
איסור בישול מן התורה, הוא ב'אוּר' – אֵשׁ – וב'תולדות האוּר', דהיינו דבר שהתחמם באש. ויש מהאחרונים שכתב ש'תולדת תולדות האוּר', דהיינו דבר שהתחמם מכוח דבר שהתחמם באש, אין איסור הבישול בו אלא מדרבנן; אך רבים מפוסקי זמננו הורו שהבישול בו אסור מדאורייתא.
ובישול בַּחַמָּה, דהיינו בחום השמש – מותר. וכן בישול ב'תולדות חמה', דהיינו דבר שהתחמם בשמש, מותר מדאורייתא, אולם, חכמינו ז"ל גזרו שלא לבשל בתולדות חמה, מחשש שלא יבדילו בין תולדות החמה לתולדות האוּר, ויבשלו גם בתולדות האור. ולמרות זאת, לא אסרו חז"ל את הבישול בחוֹם השמש עצמה, כיון שאין לחשוש שלא יבדילו בין בישול בחוֹם השמש לבישול באש.
[שו"ע שיח, ג, ומשנ"ב כא; ביאורים ומוספים דרשו, 35]
האם בישול במיקרוגל אסור בשבת מן התורה?
כאמוּר, מותר לבשל בשבת בחוֹם השמש; וטעם ההיתר, משום שאין זה דרך בישול. ויש שכתבו שמשום כך אין איסור דאורייתא בבישול במיקרוגל, שהרי עיקר דרך הבישול הוא באש, ואילו הבישול במיקרוגל נעשה באמצעות גלים אלקטרומגנטיים. ולכן, כאשר יש היתר לבשל או לחמם מאכל עבור חולה או תינוק, יש להעדיף את השימוש במיקרוגל על פני בישול רגיל, שאיסורו מדאורייתא.
אולם, יש מהפוסקים שכתבו שכיון שאיכות הבישול במיקרוגל אינה פחותה מאיכות הבישול הרגיל, איסור הבישול במיקרוגל הוא מדאורייתא. ויש שהוסיף, כי כל בישול הנעשה בכלי חשמלי, יש להחשיבו לחומרא כ'תולדות האוּר' (ראה לעיל), כיון שהחשמל במקורו נוצר על ידי אש.
[ביאורים ומוספים דרשו שיח, 37]
האיסורים הכרוכים בשימוש בדוד השמש בשבת
בנוגע לחימום מים בדוד שמש בשבת, נחלקו הפוסקים: יש אומרים שמאחר והקולטים רק מרַכזים את קרני השמש, אך המים מתבשלים בחום השמש עצמה, נחשב הדבר כבישול בחמה, ומותר מעיקר הדין. ויש אומרים שהקולטים נחשבים כמסייעים בבישול, ולכן נחשב הדבר כבישול ב'תולדות חמה', ואסור מדרבנן.
למעשה, אף לדעת המתירים אין להשתמש בדוד השמש בשבת, משום שבדוודים רבים קיים גוף חימום חשמלי הנחשב כאש, ואסור מדאורייתא להשתמש בו בשבת, והמשתמשים בדוד עלולים להכשל ולהשתמש בו גם כשגוף החימום פועל; וכן משום שעל ידי השימוש במים שבדוד, נכנסים מים אחרים ומתבשלים במים החמים שבדוד, הנחשבים לכל הדעות כתולדות חמה.
[ביאורים ומוספים דרשו שיח, 37]