באיזה אופן נחשבת הכנסת בעל חיים למקום סגור כצידה מדאורייתא?
אחת מל"ט מלאכות האסורות בשבת, היא מלאכת 'צידה', שפירושה שלילת חירותו של בעל חיים. אחת הצורות של צידה, היא הכנסת בעל חיים למקום סגור.
סגירת בעל החיים במקום קטן שאם יכנס לתוכו אדם (בינוני) היודע לתפוס בעלי חיים, יוכל לתופסו בריצה אחת בלא שיצטרך להנפש עד לתפיסתו, ולא יזדקק לתחבולה כלשהי כדי לתופסו – נחשבת כצידה מדאורייתא, והיא ה'אב' של מלאכת צידה. ואם בעל החיים נכנס מעצמו למקום סגור זה – נחשבת סגירת המקום כ'תולדה' של מלאכת צידה, ואסורה אף היא מדאורייתא.
אולם, אם נשאר פתח כלשהו במקום, כגון חלון, או דלת, שדרכו יכול בעל החיים לצאת, יתכן שאין בהכנסתו למקום זה אפילו איסור דרבנן.
[שו"ע שטז, א, משנ"ב א, ג ו־ד, וביה"ל ד"ה שהם; ביאורים ומוספים דרשו, 1-2]
באיזה אופן נחשבת הכנסת בעל חיים למקום סגור כצידה מדרבנן?
בהמשך לאמוּר: סגירת בעל חיים במקום גדול, באופן שלא ניתן לתופסו בריצה אחת וללא תחבולה כלשהי – אינה נחשבת כצידה מדאורייתא, משום שהצידה טרם הושלמה; אך היא אסורה מדרבנן, כיון שזו התחלה של הצידה. ולדעת פוסקים רבים, אף מקום קטן אשר יש בו סדקים ופינות שמחמתם לא ניתן לתפוס את בעל החיים בריצה אחת, דינו כמקום גדול, שאין איסור הצידה בו אלא מדרבנן.
ומכיון שמדאורייתא אין בעל החיים נחשב כנצוד בהיותו במקומות אלו, אסור מדאורייתא לתופסו, או להבריחו לחדר שבו כן יֵחשב כנצוד ולסוגרו שם. ונחלקו הפוסקים אם מותר לסוגרו במקום קטן יותר אשר גם בו לא יֵחשב כנצוד; וכגון ציפור שנכנסה לבית – אם מותר לסגור את דלת החדר שבו היא נמצאת.
[שו"ע שטז, א, משנ"ב ד, וביה"ל ד"ה שהם; ביאורים ומוספים דרשו, 2 ו־7]
צפור נכנסה לבית – האם מותר לסגור את החלונות?
על פי האמור, אם נכנסה צפור דרור לבית, אסור מדרבנן לסגור את הדלת והחלון עד ליציאתה, אך אין בכך איסור צידה דאורייתא, שהרי לא ניתן לתפוס את הצפור בריצה אחת.
ואם הדלת או החלון הפתוחים גורמים לצער, כגון מחמת הקור הנכנס לבית – מותר לסוגרם, כיון שצידה כזו אשר אינה צידה גמורה, אלא יש בה רק צמצום מקומו של בעל החיים וקירוב צידתו, לא אסרוה חכמינו ז"ל במקום צער.
ויש אומרים שסיבת ההיתר היא משום שאין כוונתו לצידה וגם אינו חפץ כלל בצידת הציפור, והרי זה נדון כ'פסיק רישא דלא ניחא ליה' באיסור דרבנן ומותר במקום צער. ואם ניתן להוציא את הצפור מהבית על ידי תחבולה כלשהי בטרם יסגור את הדלת או החלון, יש לעשות כן.
[משנ"ב שטז, ה; ביאורים ומוספים דרשו, 6 ו־8]