יום ראשון כ"ג באייר תש"פ
מאיזו מצה אוכלים תחילה בליל הסדר – העליונה או האמצעית?
סדר בציעת המצות ואכילתן בליל הסדר: נוטלים את שלוש המצות שבקערה, (ראה שו"ע לעיל תעג, ד), אשר העליונה והתחתונה שבהן שלימות, והאמצעית 'פרוסה'; ומברכים 'המוציא', ומשמיטים את המצה השלישית, שנועדה רק לשֵׁם 'לחם משנה', ומברכים 'על אכילת מצה'.
לאחר מכן, נוטלים בבת אחת שתי חתיכות, האחת מהמצה העליונה, והאחת מהאמצעית; ואוכלים בבת אחת שני שיעורי 'כזית', האחד מהמצה העליונה, והאחד מהאמצעית. ומי שאינו מסוגל לאכול שני שיעורי כזית בבת אחת, יאכל תחילה כזית מהמצה העליונה, ולאחריו כזית מהאמצעית. ויש מי שכתב, כי ראוי לכוון לצאת ידי חובת מצוַת אכילת מצה בכזית שעליו חלה ברכת על אכילת מצה. ובדיעבד, האוכל כזית אחד בלבד מאחת מהמצות, או משתיהן – יצא ידי חובה.
[שו"ע תעה, א, ומשנ"ב ב, ט ו־יא; וראה ביה"ל שם ד"ה כזית; ביאורים ומוספים דרשו, 11]
באיזו צורה יש לאכול את ה'כזית' מצה בליל הסדר?
בהמשך לאמוּר: לכתחילה, צריך לאכול את שני שיעורי ה'כזית' מצה בבת אחת, והיינו, שיכניס את שניהם לפיו בחתיכות קטנות בזו אחר זו, וירסקן, ולא יבלע מאומה, ואז יבלע בבת אחת שיעור אחד של כזית, ואחר כך יבלע את השאר. ובדיעבד, אף אם לא הכניס הכל לפיו בבת אחת, ולא בלע כזית בבת אחת, אם אכל הכל בתוך 'כדי אכילת פרס' (= 2-4 דקות, לאדם רגיל, לשיטות השונות) – יצא ידי חובתו.
ואם אכילת שיעור כזית מצה בבת אחת, או בליעתו בבת אחת, דורשת מהאוכל מאמץ חריג – יש אומרים שאין אכילה זו נחשבת לגביו כ'דרך אכילה', וכדי לקיים את מצוַת האכילה, עליו לאכול כדרך אכילה, ולכן יאכל כרגיל, דהיינו באכילה מהירה רגילה, וברציפות.
[שו"ע תעה, א, ומשנ"ב ט; ביאורים ומוספים דרשו, 14]
אֵילו מצוֹת צריך להניח לפני כל המסובים בליל הסדר?
בהמשך לאמוּר: יש אומרים, שצריך להניח לפני כל אחד מהמסובים מצות שלימות, לקיום מצות 'לחם משנה' ומצוַת אכילת מצה. וצריך שהכמוּת תספיק לכולם לאכילת שני שיעורי 'כזית'. ויש אומרים כי די בהנחת מצה שלימה אחת ומצה 'פרוסה' אחת לפני המסובים, ולצורך 'לחם משנה' יאכלו מעט ממצותיו של בעל הבית, שלפניו מונחות שתי מצות שלימות.
ויש אומרים שאין צורך להניח לפני המסובים מצות שלימות כלל, ודי בכך שכל אחד מהם יאכל כזית; אולם, גם לדעתם, יאכלו המסובים מעט מהמצה שבצע בעל הבית, כדי לקיים את מצוַת לחם משנה. ויש מגדולי ישראל שהנהיג בביתו להניח את המצות שבהן מקיימים המסובים את מצוַת אכילת מצה על גבי השולחן בשעת אמירת ההגדה.
[ביאורים ומוספים דרשו תעה, 9; וראה עוד שם].