יום חמישי י"ג באייר תש"פ
האם מותר לשתות בין הכוס הראשונה לשניה בליל הסדר?
לדעת השולחן ערוך, מותר לשתות יין בליל הסדר בין הכוס הראשונה לשניה, אך ראוי שלא לעשות זאת אלא כשהדבר נחוץ מאד, כדי שלא ישתו לשָׁכרה ויימנעו מקיום מצוות הלילה. ושתיית משקה שאינו משכר, מותרת לכתחילה.
ולמנהג בני אשכנז, מי שלא היה בדעתו בעת הברכה על הכוס הראשונה לפטור את היין הנוסף, אסור בשתיית יין (שלא היה לפניו בעת הברכה) בין הכוסות, משום שלפי מנהג בני אשכנז שמברכים על כוס מארבע הכוסות בפני עצמה, הרי בכך שמברך על השתייה הנוספת בורא פרי הגפן, נראה כאילו מוסיף על מספר הכוסות שתיקנו חכמינו ז"ל.
[שו"ע תעג, ג, משנ"ב יג ו־טז, ושעה"צ יח]
מדוע אין מברכים 'על הגפן' לאחר הכוס הראשונה בליל הסדר?
בשולחן ערוך כתב שאין לברך 'על הגפן' לאחר שתיית הכוס הראשונה – של קידוש – בליל הסדר. וטעם הדבר, משום שכוס זו נחשבת כצורך הסעודה, והרי היא כ'דברים הבאים מחמת הסעודה', שהם טפלים לסעודה, וברכת המזון נסובה גם עליהם ופוטרת אותם מברכה אחרונה, (וראה שו"ע לעיל קעד, ו).
ויש אומרים שברכת המזון אינה פוטרת את הכוס של קידוש, אך אף לדעתם, אין לברך על הגפן על הכוס הראשונה, משום שברכת על הגפן שלאחר הכוס הרביעית, פוטרת גם את הכוס הראשונה.
[שו"ע תעג, ב, ומשנ"ב יא; ביאורים ומוספים דרשו, 23-24]
האם מותר לאכול לפני אכילת המצה בליל הסדר?
בליל הסדר, אין לאכול מאומה לפני אכילת המצה, למעֵט היֶרק של הכרפס, כדי שהמצה תֵּאכל לתאבון. ומי שרעבונו מציק לו, רשאי לאכול דברים קלים שלא ישביעוהו, כגון מעט פירות, או מעט ביצים.
ואם אוכל דבר שברכתו האחרונה היא 'בורא נפשות', ראוי שיאכל ויברך את הברכה האחרונה לפני אכילת הכרפס, שאם לא כן, הברכה תשמש כברכה אחרונה גם עבור הכרפס, ושוב לא תוכל ברכת 'האדמה' שעל הכרפס לשמש כברכה ראשונה עבור המרור הנאכל לאחר המצה, (ראה משנ"ב להלן, נה).
[ביאורים ומוספים דרשו תעג, 25]