יום שלישי י"ד באלול תשע"ז
סיר שהוסר מהכיריים והונח על השיש - האם מותר להחזירו למקומו?
המֵסיר סיר ובו תבשיל מעל הפח ('בלעך') או הפלטה החשמלית, בשבת – כל עוד הסיר בידו, ודעתו להחזירו למקומו, רשאי להחזירו; ובלבד שמדובר בפח ובפלטה שאין בהם איסור 'שהייה' (ראה במקורות). אולם, אם הניח את הסיר על הרצפה, אסור להחזירו. ואם הניחו על כסא וכיוצא בו – לדעת השולחן ערוך מותר להחזירו, ולדעת הרמ"א אסור; ובשעת הצורך רשאים אף בני אשכנז להקל; ויש אומרים שאם הניחו על כסא, ניתן להקל אף כשלא היה בדעתו להחזירו. והשיש שבמטבח, או השולחן – יש אומרים שדינם ככסא, ויש אומרים שדינם כקרקע, כאשר הרגילות להניח עליהם את הקדֵרה בגמר הבישול, כיון שהנחה זו נחשבת כסילוק גמור של הקדרה מעל האש, בניגוד לכסא שנחשב לסילוק ארעי. [שו"ע רנג, ב, משנ"ב נו, ושעה"צ נ; ביאורים ומוספים דרשו, 65-66; וראה שם, 29 ו־94]
הפלטה כבתה ושוב נדלקה – האם צריך להוריד ממנה את הסירים?
כאמור, ההיתר להחזיר סיר אל הפח או הפלטה בשבת הוא רק כאשר הסיר לא הונח על גבי הקרקע וכיוצא בה. ואם כבתה להבת הכיריים שמתחת לפח, או הפלטה החשמלית – נחלקו הפוסקים אם הסיר נחשב כמונח על הקרקע. ואם כבה החשמל של הפלטה, ושוב נדלק (באופן המותר) – יש אומרים שאין בכך כל איסור של 'חזרה'; ויש אומרים שצריך להסיר את הסיר מהפלטה. וכל עוד שלא הצטנן הפח או הפלטה – במידה שניתן עדיין לחמם עליהם מאכל – נחשב הדבר לכל הדעות כאילו הסיר לא הוסר מעל האש כלל. ואם הניח את הסיר על הקרקע וידו עדיין אוחזת בו – יש מתירים, ויש אוסרים, אלא אם כן חלק מהסיר מוגבה מהקרקע. [ביאורים ומוספים דרשו רנג, 63 ו־65; וראה שם, 59]
האם מותר להעביר סיר המונח על הבלעך למקום שכנגד הלהבה?
סיר המונח בשבת על הפח שעל גבי הכיריים במקום שאינו כנגד הלהבה – נחלקו הפוסקים אם מותר להעבירו בשבת למקום שכנגד הלהבה: יש מתירים אף כשהסיר מונח במקום שהיד אינה סולדת בו, ובתנאי שניתן לחמם במקום זה מאכל במידה שתהיה תועלת מחוּמו. יש מתירים דווקא כשהסיר מונח במקום ש'היד סולדת בו'. יש מתירים דווקא כשהמקום בו מונח הסיר סמוך מאד למקום האש, וניתן לחמם עליו מאכל במידה שיגיע ל'יד סולדת בו'. ויש מתירים רק כשחלק מהסיר כבר מונח כנגד האש. והעברת סיר המונח על גבי פח או פלטה, ל'הטמנה' בבגדים וכדומה – אסורה, כיון שזו פעולה חדשה של הטמנה, האסורה בשבת אף בדבר שאינו מוסיף חום. [משנ"ב רנג, סב; ביאורים ומוספים דרשו, 74]