יום שלישי י"ב באב תשע"ח
באיזה אופן ניתן לערב מים קרים במים חמים בשבת?
מים חמים שב'כלי ראשון', יש בכוחם לבשל מים קרים המתערבים בתוכם. ואיסור זה, הוא רק כאשר קיימת סבירות שהמים הקרים אכן יתחממו, וכגון שכמות המים הקרים קטנה מאוד ביחס לכמות המים החמים.
אולם, אם אין סבירות שהמים הקרים יתחממו עד למידה ש'היד סולדת בו', וכגון שכמות המים הקרים גדולה ביחס לכמות המים החמים – מותר לערות את המים הקרים לתוך המים החמים; ואין חשש אף לבישול בעת מגע המים אלו באלו, כיון שהם מתערבים מיד והמים החמים מתקררים ואינם מבשלים מאומה.
ויש לשפוך את המים הקרים בבת אחת, כיון שאם ישפוך מעט מעט, כל כמוּת של שפיכה מתבשלת בפני עצמה בטרם ימשיך בשפיכת המים.
[שו"ע שיח, יב, משנ"ב עח, פב, פג ו־פד, וביה"ל ד"ה אבל]
האם מותר להעביר מאכל מוצק רותח לתוך מים שב'כלי שני'?
כפי שלמדנו, אסור לערות מים חמים, או נוזל אחר, מ'כלי ראשון' על מאכל או משקה בלתי מבושלים, כיון שהעירוי מבשל 'כדי קליפה', דהיינו את השכבה החיצונית של המאכל.
כשמערה מים חמים על מאכל מוצק, העירוי אסור אף אם כמות המים קטנה, וכמות התבשיל המוצק גדולה, כיון שהמים מבשלים את ה'קליפה' במקום שבו הם פוגעים בתבשיל.
אולם, כשמערה מים חמים על מים קרים – אם כמות המים החמים קטנה ביחס לכמות המים הקרים, אין העירוי מבשל, כיון שהם מתערבים יחד לאלתר, והמים החמים מתקררים בטרם יבשלו מאומה.
ובדומה לעירוי מכלי ראשון, יש לאסור העברת מאכל מוצק חם מכלי ראשון לתוך מים חמים שבכלי שני, כיון שהוא מבשל כדי קליפה מהמים.
[שו"ע שיח, יב, משנ"ב עח, פב ו־פג, שעה"צ קח, וביה"ל ד"ה והוא]
האם צריך לנגב את הכוס בשבת לפני מזיגת מים חמים?
כוס שיש בה טיפות מועטות של מים שהתבשלו והתקררו – יש אומרים שמותר למזוג לתוכה מים חמים מ'כלי ראשון', על פי צירוף של שיטות שונות; ורק כשיש כמות משמעותית של מים, שנהנה ממנה ומחימומה, צריך לנגבה. אולם, יש אומרים שצריך לנגב את הכוס אף מטיפות מועטות; ויש מהם שכתב שבכלי שקשה לנגבו, כגון בקבוק, די בניעור הכלי.
ואם הטיפות שבכוס לא התבשלו מעולם, וכגון ששטף כוס במי ברז ונותר בה ממֵּי השטיפה – דעת פוסקים רבים שחובה לנגבה לפני מזיגת מים חמים לתוכה; ורק כשנותרה לחוּת כלשהי בדפנות הכוס אין לחשוש לאיסור בישול. ויש אומרים כי דַי בניעור הכוס; ויש מהם שהחמיר לעצמו לנגב את הכוס.
[ביאורים ומוספים דרשו שיח, 95]