נדרים דף עא
במה הסכים להיכשל ה'אהבת ישראל' מוויז'ניץ?
ואפילו מאה פעמים
ידוע היתה במדה זו הרה"צ בעל אהבת ישראל מוויזניץ זצ"ל, ובהקדמתו לספרו כותבים בניו הגדולים, בזה"ל: ״מצאנו לנכון לקרוא את ספרו בשם ״אהבת ישראל״, כי הוא מתאים לבחינתו של האי סבא קדישא, שהיה אוהב כל אחד מישראל בכל לבו ונפשו. וזאת הרגיש ביותר מי שזכה לראות ולשמוע ברכתו, ברכת ׳חיים מתוקים עליך' (א זיס לעבן אויף דיר), שהיתה רגילה על לשונו הטהור״.
אחד הצדיקים ראה פעם את האהבת ישראל כשהוא מחבק ומנשק יהודי פשוט ומגושם, תמה הצדיק ההוא ושאל אותו על כך. האהבת ישראל לא הבין שאלתו, ואמר: ״שנאת חינם מבין העולם ואהבת חינם לא?״.
ומפורסם הוא מאמרו: ״מוטב שאכשל מאה פעמים באהבת ישראל חינם, מאשר פעם אחת בשנאת ישראל חינם״.
ולאחד ששאלו פעם, הלא אמרו חז״ל (פסחים מט ע"ב), שעם הארץ, מותר לשנוא אותו, השיב לו ״קדש
עצמך במותר לך״…
החידוש באהבתו של האי סבא קדישא, שאהב לא רק אהבת חינם, אלא גם אהבה תחת שנאה. במיוחד התבלט הדבר כאשר התיישב בגראסווארדיין, עיר ״אשכנזית״ ורחוקה מן חסידות, ורבים היו שם מתנגדיו. אך הוא, בחכמתו ובתבונתו ובאהבת ישראל שלו שלא ידעה גבולות הפך את אויביו לאוהביו.
כאשר סיפר לו אחד הצדיקים שסובל הוא צרות מאנשים בעירו, אמר לו: ״עשו כפי שעשיתי אני בגראסווארדיין, אהבתי כל כך את מתנגדי, עד שגם הם החלו לאהוב אותי״.
(בדידי הוה עובדא)