נדרים דף מד
מה הקשר בין נתינת מעשר לעשירות?
אמאי פטור מן המעשר
טעם נפלא מדוע נתינת מעשר זו סגולה לעשירות, כתב הרה״ק דכי צדוק הכהן מלובלין (קומץ המנחה ח״ב אות י) דמה שאמרו ״עשר בשביל שתתעשר״, שכאשר מנצח תאות העושר על ידי מעשר וחלוקה לעניים שאינו חפץ כלל בעושר, על ידי זה יוכל להשיג עושר, על דרך כל הבורח מן הגדולה הגדולה רודפת אחריו עכ״ד.
מליצה נאה מצינו בספרים (שפתי צדיקים), על מאמרם ז״ל הנ״ל ־ עשר תעשר בשביל שתתעשר. הנה ההבדל בין עַשֵּׂר, שפירושו מעשר, ובין עֹשֶׁר שפירושו עשירות, הוא בנקודה העליונה של ה״שין״, זה ב״שין״ ימנית וזה ב״שין״ שמאלית. ונתנו בזה סימן מדברי אברהם אבינו ללוט: ״אם השמאל ואימנה״ (בראשית יג, ט), אם אתה תקבע את הנקודה על ״עשר״ בצד שמאל, היינו, שתיתן מעשרות, אז אני אשים את הנקודה בצד ימין – אשפיע עליך עשירות ורווחה. אתה תהיה הבעל הבית ואני, כביכול הכהן, אבל ״ואם הימין״ שתדאג רק לעושר, ״ואשמאילה״ אעמיס עליך עול של מיסיס וארנונות. וזה גם כן הכוונה ״הרוצה להעשיר יצפין״, ישים את הנקודה בצד שמאל, יתן מעשר וצדקה ,כי צפון הוא בצד שמאל עכ״ד ודפח״ח.
(חכו ממתקים – מתוק לחיכי)