יבמות עח
מה מבין גוי מצרי בענייני העולם הבא?
מצרי שני שנשא מצרית
בפרשת ויגש מסופר שיהודה אומר ליוסף "כי עבדך ערב את הנער מעם אבי לאמר אם לא אביאנו אליך וחטאתי לאבי כל הימים" (בראשית מד לב) ׳כי עבדך ערב את הנער – ואם תאמר למה אני נכנם לתגר יותר משאר אחי? הם כולם מבחוץ, אבל אני נתקשרתי בקשר חזק ,להיות מנודה בשני עולמות׳ רש״י.
האמנם? האם באמת התחייב יהודה נידוי בשני העולמות אם לא ישיב את בנימין? והלא לא הבטיח ליעקב אלא (שם מג ט): "אם לא הביאתיו אליך והצגתיו לפניך וחטאתי לך כל הימים, ורש״י שם פירש: ־וחטאתי לך כל הימים – לעולם הבא', ולא בשני העולמות?
יישוב נחמד אומר ה"איתן האזרחי":׳שמעתי אומרים; הוא מקדים, שכאשר דיבר עם יעקב אביו – לא דיבר על העולם הזה, כי בודאי אצל יעקב נחשב העולם הזה כאין, וכל מעייניו היו נתונים רק לעולם הבא, ולכן לא התחייב אלא על העולם הבא. אך כאשר הוא ניצב מול יוסף, שחשבו שהוא גוי מצרי, סבר שאם יאמר לו שעלול הוא להפסיד את חלק ובעולם הבא אם לא ישיב את בנימין, בודאי יהיה לשחוק בעיניו, כי מה מבין גוי מצרי בענייני העולם הבא? אשר על כן הוסיף גם את העולם הזה ודיבר עימו על שני העולמות.
(ושלל לא יחסר בראשית מד לב)