יעקב א. לוסטיגמן
בדרך כלל יום ט"ז באדר הוא עוד יום של 'חזרה לשגרה', לאחר שנדמו הדי המוזיקה הרועשת שהציפה ביום הפורים את רחובות ירושלים עיר הקודש.
המהדרין שהרבו לשתות יין כמצוות היום, משרכים רגליהם לבית המדרש באיחור מה, העצמות דאובות מהריקודים הסוערים שהיו יותר מכדי לימודם של עמלי התורה, שאינם רגילים לפעילות גופנית אינטנסיבית כל כך, בתי הכנסת זקוקים לניקיון דחוף אחרי חגיגות הפורים, והיכלי הטישים הגדולים עוברים צחצוח יסודי, ועולם כמנהגו נוהג.
עבור תושבי הערים הפרוזות העושים את הפורים ביום ארבעה עשר לחודש שנים עשר הוא חודש אדר, ט"ז באדר זה יום שבו הם כבר מדפדפים בלוח ובודקים כמה זמן נשאר להכנות לקראת הפסח, וכשמדברים איתם על פורים הם בטוחים שהכוונה היא לפורים של השנה הבאה, כי זה של השנה הנוכחית כבר חלף עבר והלוואי שהותיר אחריו רושם כלשהו.
להצטרפות לתוכניות דרשו לחצו כאן, לקבלת הדף היומי לוואצאפ שלכם לחצו כאן כתבו לנו את המספר שלכם ונצרף אתכם
אבל השנה, שנת תשפ"א, יש משמעות מיוחדת מאוד ליום ראשון ט"ז באדר, ולא רק בגלל שביום זה יחול יום פורים דמוקפין, אלא גם בגלל שביום זה מתחיל לנצנץ ולזרוח אורו של חג הפסח בכל רחבי העולם כולו, עם תחילת לימוד פרק 'ערבי פסחים', על ידי רבבות לומדי 'הדף היומי – בבלי'.
אם בשלושת הפרקים הראשונים של מסכת פסחים עסקנו בעיקר בדיני בדיקת, ביעור והשבתת החמץ מהבית, ובפרק הרביעי עסקנו בדיני ערב הפסח ועשיית מלאכה בו, ובפרקים החמישי והשישי והשביעי והשמיני וגם התשיעי אנו עוסקים בהלכות הקרבת קרבן הפסח – בפרק העשירי והאחרון אנחנו נלמד את הלכות ליל הסדר, שהן הלכות הנוהגות בזמן הזה, ובאמצעות לימוד פרק זה נוכל להתכונן בצורה מיטבית לכבוד ליל הסדר הקרב ובא.
בעצם מדובר בחובה המוטלת עלינו בכל שנה ושנה, שהרי משה תיקן להם לישראל שיהיו לומדים את הלכות החג בחג והלכות פסח בפסח, והתקנה כוללת גם לימוד שלושים יום קודם החג, כמו שלמדנו במסכת פסחים דף ו'…
אבל השנה נקיים את החובה הזאת בהידור וברוב עם, עם לימוד שורשי ההלכות הנוהגות בליל הסדר, מהסוגיות התלמודיות הנלמדות בגמרא עצמה.
זה המקום להזכיר שכדאי לנצל את ההזדמנות ולהשתדל לצרף יהודים נוספים, מבני המשפחה או מכרים אחרים, לעורר אותם לעניין ולהצית בהם את אש ההתלהבות ללימוד הדף היומי דבר יום ביומו.
ויהי רצון שבזכות ריבוי לימוד התורה נזכה עוד השנה לחוג את חג הפסח בירושלים עיר הקודש ולאכול מן הפסחים ומן הזבחים, ונאמר לפניו שירה חדשה. אכי"ר.