יעקב לוסטיג
העולם מתחלף ומשתנה בקצב מהיר למדי. נשיאים קמים ועולים, מלכים נופלים ומתחלפים, מדינות יציבות הופכות לשסועות ומדממות והטכנולוגיה החדישה של אתמול הופכת למיושנת ו'פרימיטיבית' ביום שלמחרת. שום דבר לא נשאר כשהיה, הכל משתנה ומתהפך. בחלק מהמקרים זה קורה בקצב של ימים ואף שעות, ובעניינים אחרים יכולות לעבור שנים עד שהשינויים ניכרים לעין. אפילו הטבע שנראה לנו יציב ובלתי מתחלף, עובר שינויים כרצות ההשגחה העליונה.
ובתוך המערבולת התזזיתית שבה העולם כולו עובר מצבים ומשנה את טבעו, אנו אומרים באמונה ובדבקות: "אני מאמין באמונה שלמה זאת התורה לא תהא מוחלפת ולא תהא תורה אחרת מאת הבורא יתברך שמו".
התורה אינה משתנה, היא אינה מתחלפת חלילה וחס. היא נותרה כשהיתה עוד לפני בריאתו של עולם, כשאסתכל בה קודשא בריך הוא, וברא עלמא.
את האמונה הזאת עלינו לשנן ולחזק בכל עת, לתקוע אותה בלבנו כיתד שלא תמוש לעד, להכיר ולהפנים ברמת ההכרה העמוקה ביותר שכשאנו לומדים את הדף היומי בהלכה, ומתפלפלים בשאלה אם יש בזמנינו חיוב נטילת מים אחרונים אם לאו, עוסקים אנו בתורתו של בורא העולם. אותה תורה שלא התחלפה ולעולם לא תתחלף. המציאות הסובבת אותנו ואת התורה היא זו שמתחלפת ולכן מתעוררות שאלות הלכתיות, אבל זו היא תורת ה', ועל ידי הלימוד וקיום ההלכה אנו זוכים להתקרב אל הקב"ה, להידבק בו ולהתקדש במצוותיו שציוונו על ידי תורתו הקדושה ועל ידי חכמיה.
ונסיים בדברי קודשו של מרנא בעל המשנה ברורה בהקדמה לחיבורו הגדול: "והנשמה הלא היא שם נצחית וצריך גם כן שיהיה מזונה עניין דק רוחני נצחי. לכך הקב"ה ברוב חמלתו נתן לנו התורה הקדושה שהיא גם כן נצחית ועל ידי קיומה מאיר אור ה' על נפשנו ומאותו האור אנו מתענגים שהוא מן תענוג רוחני ועל זה נאמר "אז תתענג על ה'".