נדרים דף פז
האם בן ילך צריך ללכת ללויה של אביו הגוי?
מת אביו
בחור בישיבה אביו גוי אמו ישראלית והבן חזר בתשובה, אביו מת, הוא היה גוי הגון מורה במקצועו וגם אחרי שהבן חזר ליהדות העריך זאת ועזר לו בזה. האם יעשה משהו לנשמתו אם זה יוסיף לו, ואם כך, מה יעשה?
והשיב מרן הגר"ח קנייבסקי שהנשמה קיימת וכיון שהוא היה גוי טוב, ודאי יכול לעשות למענו. קדיש אין לזה טעם [וקדיש אין שייך לגוי כלל] תורה, וצדקה וכל מה שיעשה זה לזכותו כי הוא הגורם, אף שהוא לא מתייחס אליו כבן, ומשמע בספר חסידים (תש״צ) ששייך לעשות למען גוי שמת.
ומה שאמו רוצה מאד שיבוא להלוויה [ולפחות שיבוא אחרי הלוויה] איו לזה טעם לבוא ללוויה. וכיון שהיא רוצה מאד שיבוא לפחות אח״כ, אם כאשר יבוא יסביר לה יהדות, יוכל לנסוע אליה אחרי הלוויה.
והוסיף הרה"ג ר' הלל מן בהערה, שהנה בסנהדרין (קה.) נחלקו התנאים אם יש עולם הבא בגוי או שהולכין לאבדון, ופסק הרמב"ם (פ״ח ממלכים) שרק לחסידי אומות העולם המקיימין ז׳ מצות מפני ציווי ה׳ יש עולם הבא ולשאר לא. אך שואלים סתירה שבמקום אחר (הל׳ איסו״ב) פסק שאין כלל עולם הבא בגוי.
ומיישבים שאלו שתי בחינות עולם הבא של ישראל ושל גוי, ובתוספות (ע״ז ה.) כתבו שנשמות ישראל והגוים מב׳ גופין הן.
על כל פנים להנ״ל נראה ששייך רק בחסידי אומות העולם כפי שאמר הגראי׳׳ל, אמנם יש הסוברים שיש בחינות מסוימות של עוה״ב ששייך אף בגויים שהיטיבו ליהודים וכפי הנראה כך סבר רבנו הגרח"ק.
(כל משאלותיך)