האם יש עניין להחליף את הפתילות בכל לילה ?

י"ט בטבת תשפ"ב- סימן תרע"ג- סעיף ב'- סוף הסימן
הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

מה הדין אם כבו הנרות מיד לאחר ההדלקה?ומדוע יש עניין לקנות נרות חנוכה מהשעווה הנוטפת מנרות בית הכנסת?תמצית שיעור הלכה במשנה ברורה הלכות חנוכה במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה' [משנ"ב חלק ו', סימן תרע"ג מסעיף ב' עד סוף הסימן]

כבו הנרות מיד לאחר ההדלקה

בהדלקת נר חנוכה מתקיימת המצוה, ולכן, אפילו שהנרות נכבו מיד לאחר ההדלקה, אינו צריך מעיקר הדין לחזור שוב ולהדליק את נרות החנוכה, אלא אם כן הוא הדליק את נרות החנוכה במקום כזה שאינם יכולים לדלוק כשיעור, וכגון שהדליק במקום שהרוח מצויה, או שלא היה מספיק שמן בנר, או בפתילות גרועים שאינם יכולים לדלוק כשיעור, שאז חוזר ומדליק, אבל אם הדליק אותם באופן שהם יכולים לדלוק בשיעור הזמן צריך, אלא שקרה מקרה שהם נכבו מיד אחר כך, הדין הוא, שהדלקה עושה מצוה, ואינו צריך מעיקר הדין להדליק שוב את הנר.

כבו הנרות בערב שבת

בערב שבת, הדין הוא שמדליקים לפני השקיעה, ובכל זאת, אם נכבה הנר מיד לאחר ההדלקה, אף על פי שהיום גדול, אינו צריך לחזור ולהדליק שוב, והט"ז חולק וסובר, שבערב שבת שמדליקים לפני השקיעה ונכבו הנרות, חייב לחזור ולהדליק בלי ברכה, ואם לאחר שהדליק, בא לתקן את החנוכייה, וכיבה אותה בשוגג, אינו זקוק לה, כיוון שהוא עשה מעשה הדלקה, אבל ראוי להחמיר ולחזור ולהדליק בכל עניין את נרות החנוכה, ולא יברך שוב, ואפילו כשנכבתה במזיד שבוודאי מחויב לחזור ולהדליק, בכל זאת לא יברך עליה.

נרות חנוה מהשעווה שנוטפת מנרות בית הכנסת

מצוה לקנות לנרות חנוכה בשעווה שנטף מנרות בית הכנסת, מאחר שנעשתה בהם מצוה אחת, יעשה בה מצוה נוספת.

הדלקת הנרות בנר של חרס או זכוכית

נר של חרס, לאחר שהדליק בו לילה אחד, נעשה מאוס וישן, ולא מדליקים בו לילה נוסף, אלא לוקח חדשים בכל לילה, ואם יש לו רק את הנר הישן, מסיק אותו באש, ובכך נעשה הנר חדש, ונר של זכוכית או של חרס מכוסה במתכת, דינו כמתכת, ואין צריך נר חדש.

החלפת הפתילות

אין עניין להחליף את הפתילות, וכשמדליק בהם שוב אין בזה משום ביזוי מצוה, אלא אדרבה, הם נוחים להדלקה יותר כאשר הם כבר מודלקים.

השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן